GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Omstreden normalisering - pagina 275

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Omstreden normalisering - pagina 275

Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

tenbeweging vooral ingezet op syndicale belangenbehartiging. De cri-

tici zetten het belangenconcept van de politieke vakbond steeds meer

weg als een verkeerd, zelfs 'onzinnig' concept vanwege de materiële

belangendefinitie. De ideologie van de objectieve belangen zou moe-

ten worden verlaten. Het is, zo lezen we in vele stukken, een kwalijke

misvatting om alle belangen van alle studenten op één hoop te vegen

en ze eenvoudig als antikapitalistisch te kwalificeren. Pleidooien wor-

den gevoerd om de belangen niet langer exclusief aan het student-zijn

te koppelen, maar het student-zijn te verbinden aan het zijn van (stu-

derende) jongere. De studentenbeweging moet studenten aanspreken

als studerende jongeren die ook opvattingen en standpunten hebben

over kwesties die geen directe relatie hebben met studentenzaken. Het

concept van materiële belangen heeft, aldus bijvoorbeeld De Vries, het

isolement veroorzaakt richting progressieve studenten en ook rich-

ting vele progressieve groeperingen binnen en buiten de universitei-

ten. Het kwalificatieconcept mag niet ook langer ondergeschikt wor-

den gemaakt aan het frame van overheidsbezuinigingen. Natuurlijk

moet er blijvend worden gestreden voor behoud en uitbouw van de

universiteit als onderdeel van de collectieve voorzieningen, maar het

kwalificatieconcept moet centraal staan. Het liefst via een verdere uit-

werking van het concept OJES. 'Binnen onze progressieve opvatting

van kwalificatie moet de afgestudeerde in staat zijn ideeën te produce-

ren en onderzoek te doen in dienst van onderdrukte groeperingen en

op democratische wijze. Binnen die opvatting plaatsen wij projecton-

derwijs: een democratische onderwijsvorm, direct verbonden aan on-

derzoek in dienst van de onderdrukten (zonder overigens de zelfstan-

dige rol van linkse theorievorming aan te tasten).'^^ Speerpunten op

het onderwijspolitieke veld zijn dan cursusduur, selectie en behoud

van leeronderzoeken. Speerpunten op het wetenschapspolitieke veld

zijn bijvoorbeeld pluriformiteit in wetenschapsbeoefening (volwaar-

dige plaats voor marxisme en feminisme), maatschappijrelevante on-

derzoeksprojecten, brede kwalificaties en ruimte voor studiekritiek.

Externe organisatiestrategie

Forse kritiek is er ook op het voorhoedeconcept van de studentenbe-

weging. De voorgekookte acties, het onpersoonlijke, sjabloonmatig

optreden van studentenleiders en het gebrek aan openbaarheid heb-

ben ertoe geleid dat de SRVU en faculteitsgroepen de verbinding zijn

kwijtgeraakt met de studie- en leefwerelden van de 'massa van studen-

ten', zo luidt de (zelf)kritiek. Het wordt tijd de idealen van projecton-

273

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's

Omstreden normalisering - pagina 275

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's