Omstreden normalisering - pagina 275
Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig
tenbeweging vooral ingezet op syndicale belangenbehartiging. De cri-
tici zetten het belangenconcept van de politieke vakbond steeds meer
weg als een verkeerd, zelfs 'onzinnig' concept vanwege de materiële
belangendefinitie. De ideologie van de objectieve belangen zou moe-
ten worden verlaten. Het is, zo lezen we in vele stukken, een kwalijke
misvatting om alle belangen van alle studenten op één hoop te vegen
en ze eenvoudig als antikapitalistisch te kwalificeren. Pleidooien wor-
den gevoerd om de belangen niet langer exclusief aan het student-zijn
te koppelen, maar het student-zijn te verbinden aan het zijn van (stu-
derende) jongere. De studentenbeweging moet studenten aanspreken
als studerende jongeren die ook opvattingen en standpunten hebben
over kwesties die geen directe relatie hebben met studentenzaken. Het
concept van materiële belangen heeft, aldus bijvoorbeeld De Vries, het
isolement veroorzaakt richting progressieve studenten en ook rich-
ting vele progressieve groeperingen binnen en buiten de universitei-
ten. Het kwalificatieconcept mag niet ook langer ondergeschikt wor-
den gemaakt aan het frame van overheidsbezuinigingen. Natuurlijk
moet er blijvend worden gestreden voor behoud en uitbouw van de
universiteit als onderdeel van de collectieve voorzieningen, maar het
kwalificatieconcept moet centraal staan. Het liefst via een verdere uit-
werking van het concept OJES. 'Binnen onze progressieve opvatting
van kwalificatie moet de afgestudeerde in staat zijn ideeën te produce-
ren en onderzoek te doen in dienst van onderdrukte groeperingen en
op democratische wijze. Binnen die opvatting plaatsen wij projecton-
derwijs: een democratische onderwijsvorm, direct verbonden aan on-
derzoek in dienst van de onderdrukten (zonder overigens de zelfstan-
dige rol van linkse theorievorming aan te tasten).'^^ Speerpunten op
het onderwijspolitieke veld zijn dan cursusduur, selectie en behoud
van leeronderzoeken. Speerpunten op het wetenschapspolitieke veld
zijn bijvoorbeeld pluriformiteit in wetenschapsbeoefening (volwaar-
dige plaats voor marxisme en feminisme), maatschappijrelevante on-
derzoeksprojecten, brede kwalificaties en ruimte voor studiekritiek.
Externe organisatiestrategie
Forse kritiek is er ook op het voorhoedeconcept van de studentenbe-
weging. De voorgekookte acties, het onpersoonlijke, sjabloonmatig
optreden van studentenleiders en het gebrek aan openbaarheid heb-
ben ertoe geleid dat de SRVU en faculteitsgroepen de verbinding zijn
kwijtgeraakt met de studie- en leefwerelden van de 'massa van studen-
ten', zo luidt de (zelf)kritiek. Het wordt tijd de idealen van projecton-
273
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's