Een handvol filosofen - pagina 428
Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012
424 ^^ ^ Filosofen van de historische vakken
is zij niet alleenfilosojSschgetalenteerd, maar ook muzikaal begaafd. Van 2003 tot
2011 gaf zij als pianiste leiding aan het facultaire combo Otto e mezzo.
6 R.W. Munk: filosoof van jodendom en moderne tijd
Als student en postdoc-onderzoeker bij Van der Hoeven had Munk ervaren dat re-
laties tussen onderdrukking en vrijheid, vrijheid en waarheid, en waarheid en dia-
loog voor deze hoogleraar niet slechts thema's waren van abstract-filosofische aard,
maar ook betrekking hadden op een existentiële worsteling. In deze worsteling liet
de door joodse denkers beïnvloede Van der Hoeven zien dat Bijbelse relatiewoor-
den als ontmoeting, verbond en belofte op een vernieuwende manier konden wer-
ken, zowel in het individuele leven als in een cultuur. Deze ervaringen waren voor
Munk niet nieuw, maar wel zo intens dat hij eerder opgedane ervaringen met meer
inzicht leerde verwerken. Zijn onderzoek van de joodse filosofie werd vooral boei-
end in de dialoog met andere filosofische stromingen, met name het kantianisme.
In paragraaf B4 van dit hoofdstuk kwam Munk al uitgebreid ter sprake. Daar
werd melding gemaakt van zijn benoeming in 2000 tot bijzonder hoogleraar op de
Goudeketleerstoel voor moderne joodse filosofie en zijn inaugurele rede, getiteld
'Ware Kant Jude gewesen'. De discussie met Kant in de joodse filosofie. Ook werd
al aandacht besteed aan zijn colleges op het terrein van de moderne joodse filosofie,
die vielen binnen de studierichting geschiedenis van de moderne filosofie. Zijn on-
derwijs over Kant, Mendelssohn en Cohen tot en met Rosenzweig en Levinas was
niet slechts organisatorisch, maar vooral inhoudelijk ingebed in de geschiedenis van
de moderne filosofie.
Reinier Wybren Munk, op 7 november 1956 in Groningen geboren, slaagde in
1976 voor het eindexamen atheneum-bèta aan het toenmalige Christelijk Lyceum in
Arnhem. Als scholier werd hij geboeid door verhalen over de tweede wereldoorlog
en vooral over de vervolging van joden. En al besteedde hij als scholier veel tijd aan
muziek, met name aan vioolspel, hij las veel over de oorlog en de Jodenvervolging.
Ook las hij joodse denkers.
Dat hij na de middelbare school theologie ging studeren aan de Vrije Universiteit,
had geen andere reden dan het zoeken naar een weg om verder door te dringen in de
joodse filosofie. Omdat hij op de middelbare school geen Latijn en Grieks had ge-
had, moest hij eerst de vooropleiding voor de oude talen doorlopen. Na de prope-
deuse 1980 begon zijn studie van de theologie en joodse filosofie pas goed op gang
te komen, en - zoals gereleveerd in paragraaf B4 - volgde na zijn doctoraalexamen
(1988) zijn promotie in 1994.
Na zijn promotie kreeg hij van 1995 tot 1998 een aanstelling als postdoc-onder-
zoeker voor moderne joodse filosofie bij Van der Hoeven in de Faculteit der Wijs-
begeerte. Als gastonderzoeker verbleef hij in 1998-1999 aan The Oxford Centre for
Hebrew and Jewish Studies aan de universteit van Oxford. In dit jaar ontving hij de
benoeming tot gasthoogleraar aan de Martin Luther Universitat in het Duitse Hal-
le-Wittenberg om in het voorjaarssemester van 1999 colleges te geven over moderne
joodse filosofie. Deze benoeming was tot stand gekomen op voordracht van Fac-
kenheim, die in het voorjaar van 1999 een eredoctoraat ontving van de universiteit
van zijn geboortestad Halle.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's