Een handvol filosofen - pagina 365
Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012
J christian Studies of Science and Society 361
Dooyeweerds manier van filosoferen over de modale verscheidenheid en samen
hang, zm en oorsprong die volgens hem tot de fundamenten van zijn filosofie be
hoorden werd door Glas 'een heuristisch mstrument' genoemd dat hij bruikbaar
vond. Geen wonder dat Glas in het beoefenen en ontwikkelen van de reformatori
sche wijsbegeerte een 'veel pluraler palet' zag dan Dooyeweerd zich kon voorstellen.
Ja, Glas noemde christelijke filosofie zelfs 'noodzakelijkerwijs pluraal', al naar ge
lang de filosofische en sociaalculturele context waarin een denker zich bevindt.•''
Glas schreef met veel respect over D o o y e w e e r d en toonde zich in geen enkel o p
zicht aanmatigend in zijn kritiek, wanneer hij constateerde dat een filosoof niet veel
andere keus heeft dan zich te bedienen van het 'denkgereedschap van zijn tijd' zo
ook D o o y e w e e r d met zijn oriëntatie op de kantiaanse traditie. Als zodanig was zijn
continentale filosofie moeilijk verstaanbaar voor hen die georiënteerd waren op de
angelsaksischanalytische filosofie die haar kracht zocht in een open en argumenta
tieve manier van denken. Glas wilde de communicatie met deze filosofen helpen be
vorderen. Met zijn gebruik van verscheidene dooyeweerdiaanse inzichten als 'heu
ristische instrumenten' zou hij vervolgens in een debat met analytische filosofen op
grond van argumenten wel zien hoever hij met die instrumenten k o n komen.
Met de d o o r hem gekozen titel Wat ts christelijk e filosofie? liet Glas zien dat re
sultaten van christelijke filosofie nooit vanzelfsprekend zijn of worden. Hij liet ook
zien dat daarom de vraag naar het ' w a t ' van christelijke filosofie steeds opnieuw
moet worden gesteld. O o k al leek de titel van zijn rede aanvankelijk weinig inte
ressant, Glas behandelde deze vraag op z o ' n manier dat hij D o o y e w e e r d s filosofie
openbrak, ja mogelijk tot nieuw en baanbrekend filosofisch onderzoek k o n stimu
leren.'" D e d o o r Glas gegeven interpretatie van D o o y e w e e r d was in de werken Van
der Hoeven en Klapwijk hier en daar o o k wel te lezen, maar Glas was de eerste refor
matorische filosoof die Dooyeweerds filosofie zo ingrijpend heeft opengebroken.
De masteropleiding Christian Studies had onder leiding van Geertsema een dui
delijk interdisciplinair profiel gekregen. Als psychiaterfilosoof gaf Glas met zijn
belangstelling voor de filosofie van vakwetenschappen en de ethiek van professies
aan dit profiel een nieuwe impuls. O o k als p r o m o t o r bevorderde hij filosofisch en
interdisciplinair onderzoek.'''^ Met andere deeltijdse docenten als G. Buijs, J.G. de
Ridder, J.W. Sap en J. van der Stoep vormde hij een 'goed geolied team dat met een
minimum aan overleg een maximale o u t p u t levert'."i^
44 Glas, Wat is christelijke filosofie^, pp 9, 12
45 Een uitgewerkte versie van Glas' inaugurele rede verscheen onder de titel Twijfel, bewijs en overgave Over
christelijke filosofie (Amsterdam, 2011)
46 Glas trad aan de Vrije U niversiteit op als promotor van H Sheikh, Embedding Technopohs Modernity and
Traditional Culture m the Human Condition (2011) en aan de Universiteit Leiden van J D Blom, Deconstructing
Schizophrenia An Analysis of the Epistemic and Nonepistemic Values that Govern the Biomedical Schizophre
nia Concept (2003), B C. Cusveller, Met zorg verbonden Een filosofische studie naar de zorgdimensie van ver
pleegkundige zorgverlening (2004), J van der Stel, Psychopathologie Grondslagen, determinanten, mechanismen
(2009) en L C ie^rain, Mmd m Praaice A Pragmatic and Interdisciplinary Account of Intersubjectivity (2010)
47 Aldus Glas, Wat is christelijke filosofie^, p. 14
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's
![Een handvol filosofen - pagina 365](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/een-handvol-filosofen/2013/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's