GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

GEREFORMEERDE KERKEN.

Drietal te:

Pieterburen: Cand. G. Boersema te Zandeweer, Cand. C. v. d. Boom te Overschie en Cand. Chr. v. d. Vliet te Slootdorp.

Veenendaal: Th. Delleman te Aalten, D. van Enk te Smilde en D. Veenhuizen te Valthermond.

Beroepen te:

Doornspijk: H. Veltman te Bruchterveld. Driebergen: W. de Graaf te Ommen. Oldenzaal: Cand. Joh. Karsten te Meppel. Rijswijk (Z.-H.) : H. Pestman te Grijpskerke. Veenendaal: D. van Enk te Smilde.

Aangenomen naar:

Geesteren-Gelselaar: Cand. O. C. Broek Roelofs, hulppred. te Nijverdal.

Hazerswoude: M. Heuzeveldt te Nieuwerkerk (Z.).

Intrede te:

Echten: Cand. B. Slingenberg. Tekst: 2 Cor. 4:5. 's-Gravemoer: Cand. G. Koenekoop. Tekst: Matth. 24:14a. Heinenoord: Cand. F. J. B. Schiebaan. Tekst: Jes. 15:12.

Afscheid van: Blokzijl: G. Smeenk. Tekst: Phillip. 4:19 en 20.

Cand. P. D. van Dijk.

Het adres van den heer P. D. van Dijk, theologisch candidaat, is vanaf heden niet Wons (Fr.), doch: Oudestraat 44, Kampen.

Geref. Kerk van Zvaijndrecht.

De Kerkeraad der Geref. Kerk van Zwijndrecht besloot over te gaan tot het beroepen van een tweeden predikant.

Ontwerp nieuwe classisindeeling Geref. Kerken van Overijssel.

De Deputaten door de Part. Synode der Geref. Kerken van Overijssel benoemd met de opdracht om van advies te dienen over de wenschelijkheid van een nieuwe Classisindeeling in deze provincie hebben hun rapport ingediend. Op grond van een zestal overwegingen stellen Deputaten voor tot een nieuwe indeehng in 6 Classes (thans 3) te besluiten. Vier gaf geen oplossing aan de bestaande bezwaren, vijf verbrokkelde teveel, doch zes deelt in hoofdzaak de bestaande Classes middendoor.

De nieuwe Classes zouden zijn: Almelo, Enschedé en Hardenberg, ieder met acht Kerken, de Classis Kampen met 12 Kerken, terwijl de Classes Ommen en Zwolle het aantal Kerken in hun ressort eventueel zien verminderen tot resp. acht en negen Kerken.

Verder wordt vastgesteld de afvaardiging naar de Part. Synode te doen plaats hebben door twee predikanten en twee ouderlingen (inplaats van door drie en drie).

Bij aanvaarding van de voorstellen zal de nieuwe toestand intreden op 1 Juli 1935.

Uit bovenstaande blijkt, dat de Classis Deventer dan zal ophouden te bestaan.

Voorgesteld wordt Deventer met Olst en Wijhe te voegen bij de Classis Zwolle.

Stellingen insake de Kerk.

Voor den „Kring Alkmaar" van de reunisten-organisatie van N. D. D. D. hoopt Ds J. Dijkstra van Hoorn op 1 April a.s. te refereeren over: „De Kerk".

Hij komt tot de volgende conclusies:

I. Het woord ECCLESIA, voor het eerst gebruikt in Matth. 16, wijst op bijeenroepen, vergaderen, en dus ook op Iemand, die vergadert. O. T. Kahal.

II. Als Christus spreekt van MIJN ecclesia (nadat Hij Zijn discipelen heeft gewaarschuwd voor den zuurdeesem der Parizeen) dan bedoelt Hij een nieuwe, officiëele, georganiseerde gemeente. (Zie Grosheide, Comm. op Matth.)

III. De ecclesia van Christus zal worden gebouwd op het belijdend apostolaat, wat Paulus in Efeze 2:19 v.v. ook nader verklaart. Daaruit blijkt, dat Jezus Christus Zelf het eigenlijke fundament is, waarop alles rust, en dat de apostelen in hun getuigen en prediken van den Christus en in hun optreden in Zijn Naam, het tweede fundament vormen. De gemeente is dan bouwwerk, tempel, woonstede Gods.

IV. Van groote beteekenis is het, dat die ecclesia wordt genoemd: Het Hchaam van Christus. Christus is het Hoofd van dat lichaam. Alle leden leven door Hem en alleen in Zijne gemeenschap hebben zij het leven. Zonder Hern geen vrucht. Wijnstok én ranken. Zonder Hem kunnen zij niets doen. Buiten de Kerk dan ook geen leven en geen zaligheid.

V. Tot dat lichaam van Christus behooren dan ook allen, die door Hem weer in de rechte gemeenschap met God gesteld worden, van Adam af tot den jongsten dag. De Heilige Geest maakt hen levend en lijft hen in Christus in. Daarachter ligt de verkiezing. Met Christus' komst op aarde ontstaat de Kerk dus niet, maar komt zij in een nieuw gewaad en nieuwe vormen. Het leven uit Christus blijft gelijk, maar de openbaring van het leven wordt anders. In het Oude Testament opvoeding tot wat komen moest, in het Nieuwe Testament opwassing in wat geschied is. Daarom geen altaar meer (tegen Rome) en geen priesterdienst, maar gedachtenismaaltijd en bediening des Woords. Geen nieuwe lap op het oude kleed, maar nieuwe wijn in nieuwe lederen zakken.

VI. Waar de ecclesia de vervulling is, het gevulde, van Christus, daar moet volgen dat de Kerk is de nieuwe menschheid, die het nieuwe leven openbaart. De leden leven in en door Hem. Christus leeft in hen. En zij moeten nu tot eere Gods leven. Zij zijn uitverkoren om goede werken te doen. (Geen lijdelijkheid.)

VII. Zoo komt de Kerk in de wereld te staan als de herstelde menschheid, in Christus geheiligd, levend tot Zijn eere, in broederlijke liefde, verkondigend de deugden Desgenen, die hen getrokken heeft uit de duisternis tot Zijn wonderbaar Hcht. Elk lid der Kerk als lichaam van Christus moet als profeet, priester en koning het beeld Gods vertoonen in de wereld, en dat op elk gebied. Zoo ontstaat alle christelijke actie in heel het leven.

VIII. Alleen door het geloof worden de leden Christus ingeplant, waarvan de Heilige Geest de Auteur is. Zij nemen in het geloof den Christus aan, maar gelooven nu ook eene heilige, algemeene, Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen. Ook de Kerk is dus geloofsobject. Door het geloof wordt aangenomen, dat al de Christelijke actie openbaring is van het Hchaam van Christus. De gemeenschap met God wordt alleen door het geloof gekend. In zooverre kan de Kerk onzichtbaar worden genoemd.

IX. De ecclesia van Christus moet echter zijn op aarde: zichtbare Kerk. De uitverkorenen worden hier op aarde vergaderd. Dat doet Christus, maar door Zijn Woord en Geest. Daartoe stelt Hij het ambt in voor de nieuwe bedeeling. Hij stelt Zijn discipelen tot apostelen. Zij moeten Hem prediken en tot Hem de menschen roepen, de volken maken tot Zijne discipelen en hen leeren onderhouden alles, wat Hij hun geboden heeft, opdat ook het nieuwe leven in hen tot openbaring kome. Zij binden en ontbinden (verklaren voor geoorloofd en ongeoorloofd, Zie Grosheide) en vergeven of houden iemands zonden. Zij treden in Christus' Naam op.

X. Deze Apostelen roepen ook weer helpers, en Christus geeft in den bijzonderen tijd van Kerkplanting en voltooiing der bijzondere openbaring de bijzondere ambten van profeten en evangelisten. (Apostolischen en Darbisten hebben geen oog voor dat bijzondere).

XI. Voor het geordend kerkelijke leven ontvangen de gemeenten opzieners, armverzorgers en herders en leeraars, tot opbouwing en volmaking van het lichaam van Christus. Efeze 4:11 v.v. (Tegen alle onkerkelijk leven.) Zij worden van Christus gegeven, maar met medewerking der gemeenten gekozen. Hand. 14:23.

XII. Zoo ontstaat het geordend kerkelijk leven: Bediening des Woords en der Sacramenten, en wat daarmede verband houdt, of daarvoor noodig is.

Wij kunnen dit noemen de Kerk als instituut, als daarmee dan maar bedoeld wordt de georganiseerde ecclesia op een

bepaalde plaats. XIII. Alleen zij mogen leden zijn der Kerk, die leden zijn van Christus' lichaam. Maar ook allen, die in Hem ingeplant zijn, zijn dan ook schuldig zich bij de ware Kerk te voegen, gelijk die als Kerk van Christus vergadert, opdat zij éen kudde vormen onder éen Herder, éen lichaam zijn, ook in het uitwendige, en zich stellen onder de tucht van Gods Woord, gelijk dat ambtelijk wordt bediend.

XIV. „Pluriformiteit der Kerk" vinden wij dan ook niet in de Schrift. Er wordt gewaarschuwd tegen verdeeldheid en allen wind van leer, die wil „omvoeren". Efeze 4. Hoe zouden er twee of meer „ware Kerljen" kunnen zijn, die elkander als Kerk veroordeelen ? (Doen zij het niet, dan moeten zij éen zijn.) Het is hier waarheid of leugen, gehoorzaamheid of ongehoorzaamheid.

XV. Zóó, aan de Schrift vasthoudend, komt de werkelijkheid van de gedeeldheid in ons land benauwend voor ons te staan. Waarom zou in Amsterdam b.v. wèl kunnen bestaan, wat in Efeze, Corinthe enz. onmogelijk was? Voor een brief aan „de heiligen, die te Amsterdam zijn" kan toch ma»r een adres zijn? Kan het volgens Gods Woord anders zijn? Wij moeten niet vanuit de aanschouwing redeneeren maar de werkelijkheid stellen voor de rechtbank der Heilig.' Schrift.

Waar verschillende, elkaar verwerpende „kerkelijke in. stituten", naast elkander optreden, daar zal dan ook de war* Kerk hierin openbaar worden, dat zij naar Gods Woord es op bevel van haar Koning en Hoofd, de eenheid zoekt mei allen, die in gehoorzaamheid aan Christus willen onderhon den wat Hij geboden heeft.

XVI. In de georganiseerde ecclesia kunnen „valsche broederen" binnensluipen, maar daarbuiten kunnen velen zijn die er in hooren. Wij gelooven dat dit heden zoo is. Daarom moeten wij allen, die van Christus zijn, roepen tot de eenheid, herinnerende aan Zijn bede om eenheid der Zijtit» en vooral aan deze bede: Heilig hen in Uwe waarheid: Ij', Woord is de waarheid. Joh. 17:17.

XVII. Waar het georganiseerde kerkelijke leven dient tot opbouwing van het lichaam van Christus, en dus tot onderhouding en verlevendiging van de gemeenschap met God daar kan ook niets anders in de Kerk gelden dan het Woorj Gods, terwijl de sacramenten als zegelen bij dat Woori moeten worden bediend, en de tucht moet worden gehandhaafd om die sacramenten heilig te houden.

Christus alleen is ons leven. Daarom moet Hij worden gepredikt. (Niet alleen als onzen Verlosser, maar ooit at onzen Heer, die ons kocht met Zijn bloed, opdat wij ali Zijn slaven Hem zouden dienen en als profeten, priester! en koningen weer ambtelijk zouden leven.)

Alle eigenwillige inzettingen moeten dan ook uit de Kerl worden geweerd.

XVIII. Het doel moet uitkomen in den eeredienst. Dt samenkomsten der gemeente zijn samenkomsten van Goil met Zijn volk, waarom een tweezijdige handeling van hel ambt naar voren komt: Eenerzijds een optreden in dei Naam van God, anderzijds een vertegenwoordiging van di gemeente voor God.

XIX. Hoewel het lichaam van Christus één is, komt op verschillende plaatsen tot openbaring. De ambtsdragers zijn alleen in ambtelij ken dienst van die Kerk, die hen heefi geroepen. Er is alleen kerkverband mogelijk tusschen dii Kerken, die in gehoorzaamheid aan hun Hoofd willen leven en dus beantwoorden aan de kenmerken van de ware Kerl

XX. De Kerk leeft uit Christus. Als vrijgekocht volk Godi wordt de ecclesia aangespoord om in alles tot Gods een te leven.

Voor het kerkelijke leven heeft Gods Woord rechtstreeksche gegevens.

Voor elk ander terrein geeft het beginselen, die nagtspoord en uitgewerkt moeten worden.

Zij is strijdende Kerk op aarde en voorbereidende vooi de triumfeerende. Daar is de Kerk volmaakt. Daar wordl er niet éen gemist. Daar zal de Bruid, die hier reeds Christus zonder vlek en rimpel is, in heerlijkheid stralen,

En een iegelijk, die deze hoop heeft, die reinige zich a ven gelijk Hij rein is.

GEREFORMEERDE GEMEENTEN.

Beroepen te:

Giessendam: J. D. Barth te Borssele. Paterson (N.-Amerika) : M. Heikoop te Utrecht.

Bedankt voor:

Bruinisse: P. Honkoop te 's-Gravenhage.

NEDERLANDSCHE HERVORMDE KERK.

Beroepen te:

Giethoorn (toez.): Cand. J. J. Ket te Amsterdam. Nes (Ameland): Cand. D. Oosten te Sneek. Otterloo: A. Dekker te Emst.

Aangenomen naar:

De Krim (toez.): Cand. A. v. d. Lee te Vreeland. Oosterlittens (Fr.) : Cand. J. Schmidt te 's-Gravenhage.

Bedankt voor:

Bruinisse: J. J. Poldervaart te Nigtevecht. Paramaribo: H. A. C. Snethlage, em. pred. te Voorburg. Piershil: Cand. A. v. d. Lee te Vreeland. Raamsdonk: L. Knier te Birdaard. Ridderkerk: W. Vroegindeweij te Zegveld.

Intrede te:

Arnhem: A. Keers. Tekst: Matth. 6:10a. Ellekom: M. A. J. de Zwaan. Tekst: 1 Cor. 2:2. Heemse: C. Warmolts. Tekst: 1 Thess. 5:24. Kortenhoef: C. C. H. de Loos. Tekst: 2 Cor. 1:24. Schiedam: D. Broers. Tekst: Gen. 12: 7. Zoetermeer: Dr J. J. Woldendorp. Tekst: Jona 3:1 en 21

Afscheid van:

Vianen: H. S. van Rijs. Tekst: Deut. 30:19.

Overleden:

W. G. van Doorne W. K. Jz., pred. te Veldhoven, 78 ja»

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 maart 1935

De Reformatie | 8 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 maart 1935

De Reformatie | 8 Pagina's