GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE BUITENLANDSCHEKERKEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE BUITENLANDSCHEKERKEN

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

De nieuwste Presbyterische Kerk-formatie In de Vereenigde Staten.

Toen op 11 Juni 1936 een aantal predikanten en ouderlingen, onder leiding van Dr J. G. Machen, de „Presbyterian Church in America" tot openbaring brachten, wisten wij reeds dat het nieuwe lichaam tweelingen borg in haren schoot. Ter eencr zijde was er de groep, geleid door Dr Machen, gesteund door mannen uit de Christelijke Geref. Kerk in Amerika, die bedoelde om het oude Gereformeerde vaandel te ontvouwen, en eene nieuwe kerklormatie te leiden in het beproefde spoor van de rechtzinnige Presbyterianen, in harmonie met de aloude Westminster Belijdenisschriften. Toch ter ander er zijde wisten wij dat er een groep was, die de Duizendjarig Rijk-leer, bij ons bekend als „Premillennialism", met hai-t en ziel aanhingen. Of eigenlijk niet het oude Chiliasme, maar veeleer wat soms meer heet „dispensalionalism", zooals dat in geschrifte werd gesteld door Dr Scofield, die een Bijbel uitgaf, doorweven met de leeringen van het nieuwerwetsche mülennialisme.

Wij wisten al te goed dat dit „dispensationalism" met hare leer van zeven verschillende dispensaties, en allerlei opvattingen van de wederkomst van Christus, en hare leer van verschillende oordeelen, om van hare verkeerde opvatting van de Schrift niet te spreken — geheel en al indruischte tegen de Gereformeerde opvattingen van deze zaken. Daarom hielden wij ons hart vast ter Synode van 1936, toen zij ais antwoord op een ontvangen telegram direkt besloot om een „fraternal delegate" officieel uit te noodigen om de zittingen der Synode bij te wonen. Gelukkig dat de Synode, vóór zij uiteenging, begon te beseffen dat zij wat overhaast had gehandeld, en het advies van een betreffende commissie werd aangenomen, aldus luidende: „Doordat de Presbyterische Kerk van Amerika nog geen finale constitutie heeft aangenomen, besluit de Synode om de quaestie van Correspondenlio met bedoeld lichaam uit te stellen."

Meer dan één, die kennis van zaken had, stond verwonderd over de enthousiaste wijze, waarin 't optreden der nieuwe groep werd verwelkomd en juist om 't bovengenoemde, wat de leer betreft, en een paar andere dingen, betreffende de tucht. Zoo lazen wij in „Onze Toekomst" van 15 Dec. 1936 de volgende uitlating, die wij onvertaald weergeven :

„Questions are becoming more numerous concerning the altitude of the new Machen division of the Presbyterian Church, toward such issues as fundamentalism, premillennarianism, ant that of secret orders. These questions are becoming insistent among our Reformed people because the Chr. Reformed Church has officially recognized this new denomination. Its 1936 Synod did this joyously, unreservedly and inclusively. Furthermore, the whole movement of dissent, as far as its leadership was concerned, has had as active sponsors, certain Chrislian Ref. clergyman. The Chr, Ref. Church is vigorously iighliiig premillennarian views and it is fiercely hosiile tO' secret societies. Every Chr. Ref. clergyman is committed to this. However, it appears that the new deno­ mination shows no desire to oppose or even to criticise such movements. „And tlien a certain leader is quoted as stating, concerning the Lodge question: „We leave this to. one's own conscience", It also appears that the new group is catering in various ways to individuals and churches of pn; millennarian persuasion so as tO' retain or win these as part of their new organization. One wonders", (zoo gaat „Onze Toekomst" voorf) „whether no assurance was given concerning these vital points before the Chr. Ref. Synod of 1936 gave it official recognition. We furthermore marvel that the Chr. Ref. clergyman, sponsoring this dissenting group, can be vigorously opposed to premillennarianism, and secret societies within theij? own denomination, but quite tolerant and apologetic concerning these matters when they are in Presbyterian territory.

Many are waiting for a clear-cut statement, made officially by the new denomination concemiag these crucial points. They believe eager and unrestrained applause accorded the new denomination by certain elements within the Chr, Ref. Church should have been held in abeyance until after satisfactory assurances had been receiyeil concerning these matters." i) Tot zoover • „Ónze Toeliomst".

Wel, het duurde niet lang of het kwam tot splitsing, en het is juist'te danken aan de beginselvastheid van de leiders uit onze Kerk afkomstig dat het kwam tot een scheiding der wegen. De moeite begon eigenlijk al in de samenstelling van een zoogenaamden „Board of Missions", de inde-, pendente Board', waaruit men Dr Machen knikkerde, nog voor zijn onve]-wacht en veelbetreurd heengaan op 1 Jan. 1937. In Juni van het laatstgenoemde jaar kwam men officieel tot splitsing. Het meerendeel zette de 1936-organisatie voorl, onder den reeds aangenomen naam „Presbyterian Church in America", en hoewel de oude Kerk trachtte te verhinderen dat de nieuwe groep d«n aiouden naam draagt, en dit in eerste instantie voor het gerecht won, is er nog geen finale beslissing gevallen.

En hoe noemde de nieuwe groep zich? „Biblo Presbyterian". Haar leider is de Rev. J. Oliver Bushwell Jr. D.D., president van Wheaton college, die op 6 Sept. 1938 de eerste Bible Presby. Synode of Assembly te samen riep in de Tabernacle van de Bible Presbyterian Kerk van Gol- Imgswood, in New Jersey. Juist hoe sterk deze groep is, is ons onbekend. Wel lezen wij in haar orgaan, „Chrislian Beacon", het volgende: „The Sj^nod at present includes seven Presbyteries 2): New Jersey, Philadelphia area. Great Lakes, Gliicago Bible Presbytery, Iowa, Great Plains, California". Op een nevengaande plaat telden wij 23 ouderlingen en predikanten, meest jonge mannen, of menschen van middelbaren leeftijd. Er werd echter bij de plaat gezegd: „not all the members are shown in this photograph".')

Evenals de andere groep, accepteerde men de Westminster Confession of Faith and Catechism, echter met een paar veranderingen. Wij lezen: „Changes were made in the Confession of Faith and Catechism to clarify the teaching concerning the return of Jesus Christ to the earth, so. as to bring them into accord with the Biblical teacliing of the premillennial return." *)

1) „De vragen vermenigvuldigen zich ten opzichte van de houding der nieuwe Machen-groep van de Presbyteriaansche Kerk tegenover geschilpunten als van fundamentalisme, premillennarianisme en dat van de geheime orden. Deze kwesties gaan zich aan ons gereformeerde volk opdringen, omdat de Chr, Geref. Kerk officieel dit nieuwe kerkgenootschap heeft erkend. Haar synode van 1936 deed dit met vreugde, zonder terughouding en uitzondering. Bovendien vond de geheele oppositie-beweging, voorzoover het haar leiderschap betrof, haar daadwerkelijke geestelijke vaders in zekere Chr. Geref. voorgangers. De Chr. Geref Kerk voert een krachtigen strijd tegen chiliastische beschouwingen en is zeer vijandig tegenover geheime genoot schappen. ledere Chr. Geref. voorganger is daartoe gehouden. Het schijnt echter, dat het nieuwe kerkgenootschap geen blijlc geeft van eenig verlangen om dergelijke bewegingen weerstand te bieden of zelfs maar te beoordeelcn. „En dan wordt een zekere leider aangehaald, die ten aan-, zien van de'kwestie der vrijmetselarij vaststelde: Wij lateii dit over aan ieders eigen geweten".

Het schijnt ook dat de nieuwe groep op verscheidene wijzen bij personen en kerken van' chiliastische overtuiging in 't gevlei komt, met het doel deze te behouden of te winnen als een onderdeel, van hun nieuwe organisatie. „Men vraagt zich af" (zoo gaat „Onze Toekomst" voort) „of ef geen verzekering was gegeven betreffende deze vitale punten voordat de Chr. Geref. Synode van 1936 haar officiêele erkenning uitsprak. Het verbaast ons bovendien, dat oe Chr. Geref. voorgangers, die deze oppositie-groep begunstigen, heftig gekant kunnen zijn tegen chiliasme, en g""-' heime genootschappen binnen hun eigen kerkgemeenschap, maar geheel verdraagzaam en verontschuldigend optreden in deze kwesties, wanneer zij zich op Presbyteriaanscli gebied bevinden.

Velen wachten nu op een duidelijk-omlijnde uitspraak, *^ officieel door de nieuwe kerkgemeenschap wordt opgesteld betreffende deze critieke punten. Zij gelooven dat een har- •telijke en onbeperkte bijval, aan de nieuwe kerkgemeenschap gegeven, nog in onzekerheid zou worden teruggehouden totdat een voldoende verzekering zou zijn ontvange betreffende deze aangelegenheden".

2) De Synode omvat op dit oogenblik zeven „presbyteries".

3) Niet alle leden zijn op deze foto te zien. 4) Veranderingen werden aangebracht in de Gelooiso lijdenis en den Catechismus om verheldering te brengen • de leer betreffende den terugkeer van Jezus Christus • de aarde, om die in overeenstemming te brengen m? ' bijbélsche leer van den chiliastischen terugkeer.

Toch vi'il men blijkbaar anderen niet uitsluiten die een andere opvatting hebben van de leer der laatste dingen. Althans wij lezen de volgende resolulie: „Whereas this General Synod has adopted changes in the Confession of Faith and the larger Catechism which bring our doctrinal standards jiito harmony wiUi the premillennial view of that blessed hope, the Second commg of our Lord; and] W h e r e a s, although we hold this view to bs found in God's Word, we recognize that there arc sincere christians who hold other views of Ihc event which shall .accompany our Lord's relurn but who nevertlieless are one with us in receiving the system of doctrine found in the Bible, as stated in our doctrinal standards; Tlierefore, be it resolved that the General Synod declare that subscription to our doctrinal standards upon the part of all office bearers shall be understood as leaving them, and our churches and members free, to- hold any eschatological views which include Üie visual and personal return of our Lord to- earth and which is not otherwise inconsistent with the system of doctrine of the Bible and the Confession of Faith and Catechism of this Church". ^} .^

"Be bovengenoemde Synode adopteerde ook den zoogenaamden Independent Board for Presbyterian Foreign Missions, als haar orgaan betreffende de zending. Daarenboven werd een speciale resolutie aangenomen betreffende zoogenaamde .intoxicants", of bedwelmende dranken, eene zaak, die indertijd heel wat discussie uitlokte omdat do andere groep in dezen had gestaan voor het beginsel van persoonlijke vrijheid in dat opzicht. Vandaar dat de nieuwere groep de oudere telkens publiek voor de voeten wierp dat het eigenlijk was een „wet church" (een natte kerk), wat natuurlijk niet waar is.

Dan kwam er nog een andere resolutie betreffende het seminarie waar predikanten voor deze nieuvi'e kerkformatie worden opgeleid, het zoogenaamde „Faith" Tlieol. Seminary, dat in dit opzicht een mededingster is van Westminster Seminary, meer dan eens in de kolommen van „De Reformatie" genoemd. Zoo pas ontvingen wij het bericht, dat de faculteit van laatstgenoemde inrichting van plan is om een tijdschrift te doen verschijnen, en als titel heeft aangenomen „Westminster Theological Journal", twee keer per jaar verschijnende, n.l. in den herfst en in het voorjaar. In hoever dit nieuwe tijdschrift zal verschillen van het „Calvin Forum", dat in onze kringen loffelijk getuigenis ontvangt, is ons nog niet bekend. Maar wij zullen de verschijning met belangstelling tegemoet zien.

5) „Aangezien deze Generale Synode wijzigingen in de Geloofsbelijdenis en den grooten Catechismus heeft aanvaard, die onze belijdenisschriften in overeenstemming brengen met de chiliastische beschouwing van die gezegende verwachting, n.l. de tweede. Komst van onzen Heer; en aangezien, ofschoon wij het er voor houden dat deze beschouwing gevonden wordt in Gods Woord, wij erkennen dat er oprechte christenen zijn, die andere beschouwingen zijn toegedaan omtrent het gebeuren dat den terugkeer van onzen Heer zal begeleiden, maar die desniettemin met ons één zijn in de aanvaarding van het leersysteem, dat in den Bijljel gevonden wordt, zooals dit is vastgelegd in onze belijdenisschriften; daarom worde besloten, dat de Generale Synode verklare, dat de onderteekening van onze belijdenisschriften van de zijde van alle ambtsdragers zal worden verstaan als een daad, die hen en onze kerken en leden vrijlaat om elke eschatologische beschouwing te zijn toegedaan, die den zichtbaren en persoonlijken terugkeer van on^en Heer naar de aarde insluit en die niet op een andere wijze onvereenigbaar is met het leersysteem van den Bijbel en de Geloofsbelijdenis en den Catechismus van deze Kerk". (De vertaHngen van de Engelsche tefcten zijn van de hand van den heer'L. Doekes te Kampen. Redactie.)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 februari 1939

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE BUITENLANDSCHEKERKEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 februari 1939

De Reformatie | 8 Pagina's