GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1994 - pagina 103

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1994 - pagina 103

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Faculteit der Psychologie en Pedagogiek Propedeusebul-uitreiking pedagogiek Al enkele jaren wordt de uitreiking van diploma's aan het groeiend aantal studenten die de propedeuse Pedagogiek met goed gevolg afsluiten, in een feestelijk jasje gestoken. Familie en belangstellenden zijn altijd bij deze plechtigheid welkom. In september 1994 werd de traditionele lezing bij deze gelegenheid verzorgd door de pas aangestelde docent, dr Helma Koomen. Zij sprak over de gevolgen van een aangeboren lip-, kaak- en gehemeltespleet voor de kwaliteit van de vroege moeder-kindrelatie. Samen met onderzoeker drjan Binne Hoekstra van de Vrije Universiteit bestudeerde mevrouw Koomen, met behulp van interviews, vragenlijsten en video-observaties, jarenlang de interacties tussen ouders en hun kinderen met zo'n schisis. Op deze manier is een betrouwbaar beeld verkregen van de manier waarop de zorgen van ouders over deze aangeboren afwijking van hun kind hun gedrag beïnvloeden. European Graduate School of Child Neuropsychology In een samenwerkingsverband van de Faculteit der Psychologie en Pedagogiek, het Paedologisch Instituut en PAO (Leiden) is in 1990 de European Graduate School of Child Neuropsychology opgericht. Het initiatief werd genomen door de onderzoekers prof.dr DirkJ. Bakker en dr Robert Licht van de Vrije Universiteit. In september 1994 startte de derde jaarcursus met vijftien studenten uit diverse landen (Australië, België, Volksrepubliek China, Oostenrijk, Spanje, Verenigde Staten en Nederland).

De colleges worden gegeven in het Engels, op donderdagen en vrijdagen ('s morgens en 's middags), in twee clusters (september-oktober en januarifebruari). De clusters worden afgesloten met een examen waaraan een diploma is verbonden. De stof die behandeld wordt, omvat de basisvakken en -methoden (neuroanatomie, -fysiologie, -biochemie, EEG, ERP, NMR, enzovoort), de symptomatologie, assessment-methoden en behandelingsmethoden. De docenten zijn vooraanstaande deskundigen uit binnen- en buitenland. Hetzelfde geldt voor de leden van de International Advisory Board. Als studenten worden toegelaten: psychologen, orthopedagogen en medici die in het bezit zijn van een doctoraaldiploma of vergelijkbare kwalificatie. De kosten bedragen ongeveer f 7.500,- of ongeveer f 4.000,- per cluster. Een brochure is verkrijgbaar bij de European Graduate School of Child Neuropsychology, Postbus 303, 1 1 1 5 ZC Duivendrecht. Experimenteel-psychologische onderzoekschool Epos Onderzoekscholen zijn een nieuw fenomeen in de Nederlandse universitaire wereld. Een onderzoekschool bestaat uit gekwalificeerde onderzoekers die met hun onderzoek een homogeen wetenschapsgebied bestrijken. Erkenning van een dergelijke school door de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen is een vereiste. EPOS (Experimenteel-Psychologische Onderzoekschool) verwierf deze eervolle erkenning tijdens de afgelopen zomer. In een eerder stadium was reeds een forse subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO-Stimuleringsfonds) verkregen. EPOS heeft thans 34 leden: zestien van de Universiteit van Amsterdam,

vrije Universiteit

amsterdam

tien van de Vrije Universiteit en het Paedologisch Instituut, alsmede acht van de Rijksuniversiteit Leiden. Penvoerder is de UvA. De deelnemers vanuit de Vrije Universiteit zijn: prof.dr D.J. Bakker, dr D.l. Boomsma, drJ.M. Bouma, dr L.J.R van Doornen, dr R. Licht, dr H. Looren de Jong, prof.dr J.R Oriebeke, prof.dr J.RH. van Rappard, prof.dr A.F Sanders en drJ.W. van Strien. Onderzoekscholen verzorgen postdoctoraal onderwijs aan assistenten en onderzoekers in opleiding (zogenaamde aio's en oio's). De opleiding wordt afgesloten met de verdediging van een dissertatie. Naar verwachting zullen in de komende jaren bij de Faculteit der Psychologie en Pedagogiek tussen de vijf en tien promoties plaatsvinden op basis van EPOS-onderzoek. Interpersoonlijke werkwoorden Voor het beschrijven van relaties tussen mensen, karakters van personen en gebeurtenissen die mensen meemaken, worden specifieke werkwoorden gebruikt. Uit onderzoek is gebleken dat deze interpersoonlijke werkwoorden, zoals helpen, houden van en slaan, specifieke eigenschappen hebben, die leiden tot systematische gevolgtrekkingen over de personen of de beschreven gebeurtenis. Mensen gebruiken woorden met die eigenschappen die het best overeenstemmen met het communicatiedoel. Het blijkt dat men, afhankelijk van het type werkwoord dat wordt gebruikt, systematische gevolgtrekkingen maakt over wie een gebeurtenis heeft teweeggebracht en over de mate waarin het woord iets over het karakter van een persoon kan zeggen. Een voorbeeld: vanuit de zin 'Jan slaat Piet' leiden mensen af dat Jan het slaan heeft veroorzaakt, terwijl zij uit de zin 'Jan haat Piet' concluderen dat Piet het haten heeft veroorzaakt. •

De faculteiten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

Revue | 120 Pagina's

Revue 1994 - pagina 103

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

Revue | 120 Pagina's