GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1994 - pagina 18

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1994 - pagina 18

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Voordeel van de computer is dat hij er helemaal voor jou is'

weinig. Het meeste is 'drill and practice', een oefen- en toetsprogramma via de computer."

II

Gereedschap In de toekomst verwacht Van Rijn steeds meer van zogenaamde 'open leeromgevingen', waarin de student zelf meer mogelijkheden krijgt. Hij is daar echter wel 'licht sceptisch' over. "Vergelijk het met iemand die nog niets weet van auto's en een auto moet repareren. Als je zo iemand een zak gereedschap geeft kun je ook niet verwachten dat hij de volgende dag die auto klaar heeft. Zo werkt het ook met onderwijs. Als je geen doel formuleert, leidt openheid vaak tot niets. Structuur is dus geboden." Er zijn meer misverstanden over de toename van het gebruik van computers in het onderwijs, denkt Van Rijn. "Mensen denken wel eens dat er in de toekomst helemaal geen universiteit meer nodig is. Dat er een studie zal komen die je helemaal achter de computer kunt gaan volgen. Maar daar geloof ik

vrije Universiteit

amsterdam

niet in. Zelfs de Open Universiteit, waar studenten voornamelijk thuis werken, heeft nog bijeenkomsten waar je met de docenten kunt overleggen. Voordeel van de computer is wel dat hij er helemaal voor jou is. En dat kan een docent met de huidige studentenaantallen niet meer bieden." Computerondersteund onderwijs is met andere woorden vaak slechts een aanvulling op, en geen vervanging van regulier onderwijs. "De mogelijkheden die de computer ons tegenwoordig biedt zijn steeds nieuwer, steeds mooier. Maar de inhoud van het leren blijft vooralsnog vrij traditioneel. De leertheorieƫn zeggen nog altijd dat we leren via herhaling. En daar kan een computer ons uitermate goed bij helpen." Computers worden gelukkig ook niet alleen gebruikt omdat het zo 'leuk' is om ermee te werken. "Het moet ook bijdragen aan onderwijsdoelen natuurlijk. Maar dat moet elk onderwijsmiddel toch? Als er in een syllabus onzin staat, moet die ook worden aangepast." Daar komt nog eens bij dat werken met computers vrij kostbaar is, vooral in de aanloopfase. "Maar ja, goed onderwijs heeft nu eenmaal zijn prijs", zegt Van Rijn. Zijn toekomstvisie is duidelijk: een computerrevolutie hoeven we niet te verwachten, hooguit een evolutie. "Vanuit de explosieve groei aan mogelijkheden druppelt maar een klein gedeelte daadwerkelijk het onderwijs binnen. Het onderzoek en de beroepspraktijk geven een ontzettende 'push' in die richting. Het onderwijs ontkomt er zodoende niet aan. En als die druk even groot blijft, komt uiteindelijk toch de hele emmer vol. Maar de computer blijft niet meer dan een rekenaar, al wordt hij steeds slimmer. De mens is zijn enige legitimatie." -^ -^ -^

Revue

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

Revue | 120 Pagina's

Revue 1994 - pagina 18

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

Revue | 120 Pagina's