GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1994 - pagina 21

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1994 - pagina 21

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

I -

Tilonderzoeli in het laboratorium bij Bewegingswetenschappen

de Hoogovens worden gebruikt. "Dat wij verbonden zijn aan de universiteit is een groot voordeel", vertelt Visser. "Anderen werken met een vragenlijst en een checklist. Wij hebben dankzij het instrumentarium van de faculteit de mogelijkheid echte metingen uit te voeren." Spectaculair was de uitvoering van een opdracht bij de KLM. De ERCOcare-medewerkers stonden met al hun meetinstrumenten en monitors op het platform naast een Boeing-747 om de werkbelasting te meten van de mannen die de vliegtuigen bijtanken. "Er zijn voor dat tanken twee man nodig. De KLM wilde weten of het mogelijk zou zijn om het alleen te doen. Als je naar dat werk kijkt, denk je 'Dat is zwaar', maar wij konden meten hoe hoog de belasting feitelijk was." Hij laat een vel papier zien met kleurengrafieken erop. Het zwaarste onderdeel was het aankoppelen. "De slang met de koppeling weegt zestien kilo, als je dat tot boven je hoofd moet heffen en ook nog eens moet

vrije Universiteit

amsterdam

draaien, dan vraagt dat nogal wat." ERCOcare adviseerde de KLM om het tanken niet door één man te laten doen. Blessures en een verhoogd ziekteverzuim zouden het gevolg zijn. De luchtvaartmaatschappij nam de aanbeveling serieus en ging met de onderzoeksgegevens aan de slag. "De KLM heeft dat heel grondig aangepakt. Zij hebben zelf een hulpmiddel ontwikkeld dat het te tillen gewicht van zestien kilo terugbrengt tot nog maar vier Niet elk bedrijf heeft die mogelijkheid, maar het is leuk voor ons dat het zo is opgelost." Het is niet allemaal rozegeur en maneschijn voor de ergonomen. Het kan knap frustrerend zijn om knelpunten te constateren waarvan van tevoren al vast staat dat er niks aan zal veranderen. "Maar het blijft een prachtbaan", glundert Paul Kuijer. "Ik ben erin gerold en de ene dag ben ik hier secretaresse en de volgende dag weer directeur. Waar vind je dat nou?" -4 -^ -^

Onderzoek/Samenleving

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

Revue | 120 Pagina's

Revue 1994 - pagina 21

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

Revue | 120 Pagina's