GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1997 - pagina 66

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1997 - pagina 66

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als kind had Wouter al een voorliefde voor het zoeken van steentjes en scherven, dus de keus voor een studie geologie was snel gemaakt. Hij had geen flauw idee wat hem te wachten stond, maar de studie beviel hem goed. "Bij andere studies zie je elkaar alleen tijdens het college en heb je met een klein groepje vrienden contact. Bij geologie ga je elk jaar een aantal keer met z'n allen voor veldwerk naar het buitenland. Zitje met de hele groep een paar weken in Spanje. Ik vond dat fantastisch." In het derde jaar begon hij na te denken over zijn toekomst. Wouter: "Ik heb verschillende keren gesolliciteerd naar een aio- of een oio-plaats in het binnen- en buitenland. Dat is nooit wat geworden. Achteraf vind ik het niet zo erg. Je verdiept je vier jaar lang in een, soms tamelijk eenzijdig, onderwerp en daarna sta je weer op straat. Dat leek me toch niet zo aantrekkelijk." Wouter specialiseerde zich in de sedimentaire geologie, die gericht is op de gelaagdheid van de aarde. "In Nederland geeft de specialisatie hydrologie de meeste kans op werk, maar dat trok mij niet zo aan. Ik verwachtte half en half dat ik later in de oliewinning zou gaan werken, bij een buitenlandse maatschappij of op een boorplatform." Tijdens zijn studie werkte Wouter als telefonisch enquêteur bij het marktonderzoeksbureau Trendbox BV. Na enkele maanden werd hij supervisor en moest hij enquêteurs begeleiden. "Een hele promotie", zegt Wouter met een grijns. "Ik kwam ook opeens op een verhoginkje te zitten." Ook dit werk was op den duur niet bijzonder, maar wel een ideaal studentenbaantje. Toen zijn afstuderen in zicht kwam, werd hij gevraagd voor de functie van assistent-projectleider. Op vrijdag studeerde hij af en maandag om negen uur kon hij zich melden op de internationale afdeling van Trendbox. Daar wordt onderzoek gedaan naar producten die in verschillende landen op de markt worden ge-

bracht. "Je onderzoekt bijvoorbeeld hoeveel kans van slagen een bepaald soort bier heeft op de internationale markt." Het hele traject van zo'n onderzoek, van het maken van een vragenlijst tot het schrijven van een eindrapport met een aanbeveling, behoort tot Wouters taken. Er komt een hoop vakkennis bij kijken. "Je mag natuurlijk geen fouten maken, want het gaat om gigantisch veel geld. Ik wil verder in dit vak en ga een opleiding doen voor marktonderzoeker." Het fulltime werken viel hem de eerste weken niet mee. "In het begin moest ik voortdurend vragen: 'Wat is dit, hoe gaat dat?' Dat is vervelend." Om drie uur 's middags was hij bekaf. "Het is een kwestie van wennen. Op een gegeven moment verdwenen de wallen onder mijn ogen en lag ik 's avonds niet meer op apegapen. Nu werk ik regelmatig van acht uur 's morgens tot laat in de avond. Bepaalde projecten kunnen gewoon niet wachten. Maar vrijdagavond is heilig. Dan zit ik met mijn vriendin op de bank en trek ik nog het liefst de telefoon eruit. Net opa en oma, ja, maar je moet ook wat tijd voor jezelf reserveren, anders gaat het niet goed." Met een blik op zijn zilverkleurig autootje dat beneden op de parkeerplaats staat: "Ik kan een auto onderhouden en ik heb een koelkast en diepvriezer gekocht. Dat kun je niet doen met een studiebeurs. Niets is leuker dan in de stad te lopen en gewoon iets te kunnen aanschaffen." Wouter heeft geen spijt van zijn studie, hoewel hij de kennis die hij opdeed niet direct gebruikt. "Ik zou eigenlijk geen studie weten die ik liever had gedaan. Bovendien had ik zonder studie deze baan niet gekregen. Een studie betekent naast vakkennis ook inzicht en algemene ontwikkeling. Als ik een rapport moet schrijven, weet ik dat ik met een inleiding moet beginnen en met een conclusie moet eindigen. Dat heb ik wei geleerd op de universiteit."

Universiteit

Revue

amsterdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Revue | 104 Pagina's

Revue 1997 - pagina 66

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Revue | 104 Pagina's