Revue 1999 - pagina 42
kers, groepsleiders en beleidsmakers bij instellingen v o o r j e u g d h u l p v e r l e n i n g . Zij staan elke dag in de praktijk, hebben het nodige bijgestudeerd in de avonduren en kunnen dankzij een d i p l o m a van de I-logere Kaderopleiding Pedagogiek toegang krijgen tot een studie aan de universiteit. Zij krijgen een aangepast studietraject op weg naar de d o c t o r a a l b u l . Dit zijn mensen die al wel in het laboratorium van de pedagogiek gewerkt hebben. Ik merk dat aan
'Met het leven van een kind valt niet te prutsen'
hun scripties. Studenten dienen ook zelfstandig een onderzoek op
design', noemde Bronfenbrenner
bezoek. Ik had zijn scriptie des-
te zetten, uit te voeren en daarvan
dat. Een derde (een onderwijzer)
tijds begeleid. 'Moeten we dat
verslag te brengen. Daar heb ik
ziet kans om nagenoeg alle scho-
onderzoek niet voortzetten?', was
bemoeienis mee, want ik zie alle
len in West- en Midden Brabant te
zijn vraag. Ik was het volledig met
scriptievoorstellen. Daarnaast
laten meewerken aan zijn enquête
hem eens. De eerste resultaten
superviseer ik met andere collega's
naar adaptief o n d e r w i j s . Een
hadden uitgewezen dat het pro-
de scripties. Ook op het terrein
vierde (eveneens een onderwijzer)
g r a m m a enig nut zou kunnen heb-
van onderzoek blijken studenten
o n t w i k k e l d e niet alleen een drie
ben voor kinderen met ernstige
met een HKP-diploma inspiratie te
maanden durend p r o g r a m m a om
sociale angst, maar dat het zin-
halen uit hun p r a k t i j k e r v a r i n g . De
sociale angst (angst voor een
loos was anderen met dat pro-
een, een maatschappelijk werker
negatieve beoordeling door ande-
g r a m m a te belasten. Het
in de gevangenis, evalueert een
ren) te bestrijden op de basis-
rendement was te gering voor wie
door hemzelf o n t w i k k e l d pro-
school, maar wist ook nog
slechts een beetje of helemaal
g r a m m a om verslaafde drugge-
collega's van drie andere scholen
geen last had van sociale angst.
bruikers te motiveren t o t afkicken.
(naast de zijne) te interesseren
We zetten een tweede studie op
De ander blijkt al drie jaar geleden
voor uitvoering van het pro-
om de emoties van sociaal ang-
begonnen met het systematisch
g r a m m a . Zo'n 240 leerlingen
stige kinderen nader te analyse-
verzamelen van gegevens over
namen deel aan het onderzoek dat
ren. C o n f o r m onze v e r w a c h t i n g
ouders die na een z o r g v u l d i g e
geheel volgens de regels der
bleken ze een minder hoog zelf-
procedure door de Kinderbescher-
kunst werd uitgevoerd, met expe-
beeld te hebben dan klasgenoten
ming al dan niet uit de ouderlijke
rimentele en controlegroepen.
met geen of weinig sociale angst.
macht zijn gezet. Op welke ken-
Over deze vierde persoon nog
Ze waren ook vaker depressief.
merken verschillen de ouders die
enkele w o o r d e n .
Omdat we meenden dat het pro-
uit de ouderlijke macht ontzet
bleem van sociale angst al veel
w o r d e n van hen die de ouderlijke
De V i e r d e M a n
vroeger speelde dan op de tienja-
macht mogen behouden'?'
Eenmaal in het bezit van zijn bul,
rige leeftijd waarop we ons tot nu
'Experiments by nature and
bracht de Vierde Man mij een
toe geconcentreerd hadden, zetten
Universiteit
Revue
vrije
amsterdam
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999
Revue | 108 Pagina's