GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 2002 - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 2002 - pagina 29

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Faculteit der Economische Wetenschappen en Bednjfsliunde De bijdrage van onderzoek van FEWEB aan de maatschappij Het onderzoek aan een universiteit is onder te verdelen in fundamenteel wetenschappelijk onderzoek, dat gericht is op theorievorming, en contractonderzoek, dat praktijkvraagstukken op wetenschappelijke wijze tracht te benaderen. Ook binnen FEWEB wordt door diverse afdelingen contractonderzoek gedaan. In deze Revue kunt u in het interview met dr. Enno Masurel lezen over het onderzoek van het Economisch en Sociaal Instituut en de betekenis van dit onderzoek voor de maatschappij.

Ook de afdeling Ruimtelijke Economie (RE) verricht veel contractonderzoek. Deze afdeling doet een aanzienlijk deel van haar onderzoek in opdracht van maatschappelijke instanties. Tot haar belangrijkste opdrachtgevers behoren het IVlinisterie van Verkeer en Waterstaat en de Europese Commissie. De sectie Vervoerseconomie van de afdeling RE doet als een van de grootste vakgroepen Vervoerseconomie in Nederland bijvoorbeeld onderzoek naar het bekende fileprobleem. In opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft zij onder andere onderzoek gedaan naar diverse economische aspecten van de invoering van de kilometerheffing als filebestrijdend middel. In een van deze studies staan vooral de verdelingseffecten centraal (dus: wie wint en wie verliest er naar aanleiding van invoering van de kilometerheffing?). De onderzoekers bekijken eerst drie hoofdthema's namelijk: efficiency, maatschappelijke acceptatie en gedragseffecten. IVIet behulp van

deze thema's trekken ze vervolgens conclusies over de verdelingseffecten. De resultaten wijzen uit dat invoering van het systeem van kilometerheffing ter vervanging van de motorrijtuigenbelasting van positieve invloed zou zijn op de maatschappelijke welvaart. Inmiddels heeft het kabinet met invoering van de kilometerheffing ingestemd. Het is nu afwachten of de plannen onder het volgende kabinet het regeerakkoord halen. U kunt meer over dit onderzoek lezen in onder andere de Economisch Statistische Berichten (ESB) van 4 mei 2001. Invoering bachelor/ masterstructuur Vanaf het komend cursusjaar zal FEWEB de opleidingen Economie en Econometrie volgens de bachelor/masterstructuur gaan aanbieden. De bachelorfase zal driejaar gaan duren. Gedurende deze drie jaar krijgen studenten een brede opleiding. De masteropleiding is gericht op specialisatie en neemt naar verwachting één tot twee jaar vrije Universiteit

amsterdam

in beslag. De invoering van de nieuwe structuur is voor de faculteit een goede gelegenheid geweest om de inhoud van de opleiding Economie nader te beschouwen. Dit heeft geleid tot een aantal belangrijke veranderingen. Zo zal in de nieuwe bacheloropleiding Economie minder in hoorcollegevorm en meer in werkcollegevorm worden gewerkt. Tevens worden vakken rond een thema aangeboden, waardoor de samenhang tussen de verschillende vakken wordt vergroot. Deze opzet is bij de opleiding Bedrijfswetenschappen, die in september 2000 van start ging, zeer succesvol gebleken. Bedrijfswetenschappen in Zwolle Met ingang van 1 september 2003 zal FEWEB de opleiding Bedrijfswetenschappen ook aan de Christelijke Hogeschool Windesheim in Zwolle verzorgen. Het is de bedoeling met een groep van honderd studenten te beginnen. FEWEB in de prijzen De afdeling Econometrie is de laatste periode meerdere malen in de prijzen gevallen. Zo heeft dr. CE. Bijwaard met zijn VU/TI proefschrift Rank Estimation of Duration Models van het W.E. Upjohn Institute for Employment Research een eervolle vermelding (tweede prijs en $ 750) gekregen (Dissertation Award). Nam Kyoo Boots, aio, onder begeleiding van prof. dr. H.C. Tijms, heeft onlangs De faculteiten

27

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002

Revue | 112 Pagina's

Revue 2002 - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002

Revue | 112 Pagina's