GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 2002 - pagina 72

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 2002 - pagina 72

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De rector magnificus

Gewoon én bijzonder

ving heerst. Door grote en betrokken inzet van docenten kunnen studenten zich, nationaal en internationaal, ten volle ontplooien. Het samenspel docent - student is erop gericht het maximale uit studenten te halen met als uitgangspunt: elk talent telt. Een enorme uitdaging, er zijn immers vele en diverse talenten.

laede Sminia

bron: Yvonne Compier AVC VU/VUmc

De Vrije Universiteit presenteert zich als een 'gewoon bijzondere' instelling voor wetenschappelijk onderwijs en onderzoek. Welke lading dekt deze vlag? Daar wil ik graag op ingaan. De VU is gewoon een goede universiteit waar onderwijs en onderzoek hand in hand gaan. Een universiteit die als kenmerk heeft dat er uitstekend onderzoek wordt verricht en een inspirerende onderwijsomge-

vrije Universiteit

amsterdam

De VU heeft als campusuniversiteit zeer goede mogelijkheden om interacties tussen disciplines zoveel mogelijk te benutten. Studenten worden nadrukkelijk in de gelegenheid gesteld over de grenzen van hun eigen opleiding heen te kijken en binnen andere disciplines kennis en ervaring op te doen. De vraag is natuurlijk wel of er voldoende gebruik van wordt gemaakt. Naar mijn mening lang niet voldoende. Het bachelor/mastersysteem dat op 1 september van dit jaar op de VU is ingevoerd, biedt daartoe nieuwe en goede mogelijkheden. Het gaat in de opleidingen niet alleen om kennisoverdracht en vaardighedenonderwijs, maar ook en misschien juist om academische vorming ('Bildung'). De kernfunctie van een instelling voor wetenschappelijk onderwijs is immers studenten op te leiden tot integere wetenschapsbeoefenaars en verantwoordelijke leden van de maatschappij. Deze visie op de academische opleiding wordt behalve in de kernvakken ook zichtbaar gemaakt in onderwijsonderdelen als wijsgerige vorming,

Revue

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002

Revue | 112 Pagina's

Revue 2002 - pagina 72

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002

Revue | 112 Pagina's