Revue 2002 - pagina 19
sen autochtone en allochtone ondernemers, maar ook tussen de allochtone ondernemer en allerlei hulp- en adviesinstellingen. Je schrikt er keer op keer van hoe slecht de allochtone ondernemer is geïnformeerd over wat er aan hulp voorhanden is. Over het starten van een bedrijf, het afsluiten van een lening, subsidies enzovoort. Ik weiger overigens om dat als een probleem te zien waarvoor alleen de allochtone ondernemer verantwoordelijk is. Nee, zowel 'zender' ais 'ontvanger' schieten tekort. Het is vooral een kwestie van geduldig blijven uitwisselen van informatie en zo aan de wederzijdse beeldvorming blijven sleutelen. Alleen dan voorkom je dat er blunders worden gemaakt of misverstanden groeien." Verkleint de lage organisatiegraad niet de levensvatbaarheid van de allochtone onderneming? "Hoewel de allochtone ondernemer zich dus weinig aansluit bij 'onze' bestaande (branche)organisaties, heeft hij wel degelijk zijn netwerken. Die zijn vaak informeel en zijn sterk aan de familie of aan de streek van herkomst gelieerd. Dus ze zijn er voor kapitaalverstrekking, bemiddeling bij conflicten en wat mooi heet 'de informele leverantie van arbeid'. Als er iemand in de winkel staat te helpen die niet op de loonlijst voorkomt, dan betekent dit beslist niet automatisch dat er 'zwart' wordt gewerkt. Vaak helpt zo iemand gewoon bij wijze van vriendendienst. Dit soort verschijnselen maakt het voor een econoom moeilijk om een waarheidsgetrouw beeld van het bedrijfseconomische reilen en zeilen van zo'n bedrijf te krijgen." In wiens opdracht vindt het onderzoek naar allochtoon ondernemerschap plaats? "Het is onze wetenschappelijk verantwoorde hobby, zou je kunnen zeggen. We geven op
vrije
Universiteit
amsterdam
Enno Masurel
bron: Anje
Kirsch
deze manier invulling aan onderwijstaken binnen het ESI, en zijn in de benadering en uitvoering van het allochtone ondernemeronderzoek relatief vrij, dat wil zeggen: niet gebonden aan eisen van opdrachtgevers. Dat is erg prettig. We krijgen een steeds beter beeld van een belangrijke, doch moeilijk benaderbare, groep in onze samenleving, én we geven studenten de kans zich te ontwikkelen op het gebied van sociaal-economische theorie en onderzoeksmethodologie. Het is onderzoek dat midden in de maatschappij staat. Het gaat om ondernemende mensen, hun
Economie en maatschappij
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002
Revue | 112 Pagina's