GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1915 - pagina 132

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1915 - pagina 132

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

124 FARRAGO

de wil zelf in zijn welig opschieten en heftig opvlammen geknot

en gebluscht wordt. Maar de rede doet ons ook inzien dat de

wil tenslotte niet ten onder gebracht wordt door lichamelijke

ascese — deze heeft dus ook slechts secundaire beteekenis

bij Schopenhauer — maar door de zedelijke beoefening der

gerechtigheid en der naastenliefde. De gerechtigheid is het

ware kemelsharen kleed en 't geeselkoord, dat steeds nieuwe

smarten veroorzaakt en de naastenliefde, die alles en zichzelf

weggeeft om anderen, is 't echte vasten en onthouden.

De rechtvaardige toch neemt de ellende en 't lijden van zijn

leven volkomen op zich; hij schuift daarvan niets op anderen;

maar geheel alleen draagt hij zelf zijn eigen last, waardoor

zijn wil gebogen en gedrukt, en ten deele reeds gebroken

en vernietigd wordt. Maar tot absolute Selbstverneinung

komt 't door de beoefening van de naastenliefde of 't mede-

lijden. Daardoor nemen wij op ons en eigenen wij ons toe

't lot der gansche wereld en menschheid. Dat lot is echter

bitter en hard, vol van moeite en verdriet, lijden en dood.

Wie dat lot op zich neemt, kan niet langer meer begeeren

te leven. De grootte van het lijden wordt ons dan onver-

dragelijk; alle hoop om daaraan te ontkomen verdwijnt;

de lust om te leven vergaat. Dan heeft een principieele

verandering in onzen wil plaats: hij wordt wedergeboren.

Hij zeide ja, nu zegt hij neen. Eertijds bejahte hij, nu

verneint hij zich. Hij verdrijft zijn lusten en begeerten, zijn

driften en hartstochten: algeheele willoosheid in; uit de

Sansara verzinkt hij in 't Nirwana. En door zichzelf zoo

absoluut te verneinen, verhaast hij 't oogenblik, waarop de

onzalige wil der wereld tot stilstand zal komen en alles en

allen, bezweken onder den oneindigen levenslast, rusten zullen

in eeuwigheid.

*

* *

De zelfverloochening nu kan tweeledig beschouwd

worden: als psychologisch- en alsethisch-religieus verschijnsel.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Studentenalmanak | 202 Pagina's

Studentenalmanak 1915 - pagina 132

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Studentenalmanak | 202 Pagina's