GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1917 - pagina 105

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1917 - pagina 105

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

FARRAGO 91

beide oratoria: »Die Schöpfung« en »Die Jahreszeiten«.

Niemand heeft hem treffender gekarakteriseerd, ook wat

betreft zijn ongehoord aantal symphonieën (bijna 1401) als

Mozart, wanneer hij zegt: »Keiner kann alles, schäkern und

erschüttern, Lachen erregen und tiefe Rührung, und alles

gleich gut, als Haydn«. —

Mozart noemde hem zijn vader. Teeder klinken zijn

reine melodieën, teeder als zijn eeuwig kinderhart. Senti-

mentaliteit zou men het kunnen noemen, maar in den

goeden zin. Eindelijk is de muziek bevrijd van de kluisters

der oude polyphonie, en levende melodie, levende taal ge-

v,7orden. Deze muziek jubelt, omdat zij het hart van den

mensch gevonden heeft. Luchtig dartelen en stoeien zijn

zangerige, kleurige klankenreien, en als hij weent, lacht hij

nog in zijn tranen. Neen, zijn onschuldig klankenspel kon

Beethoven niet meer bevredigen, al voelde hij zijn hart

menigmaal gekoesterd door Mozart's warme innigheid. Hij

voelde toch dieper en geweldiger zijn groote liefde voor

de menschheid. —

Het verschil tusschen Mozart en Beethoven is te ver-

gelijken met dat tusschen Goethe en Schiller, het verschil

tusschen »naive« en »sentimentale Dichtung«.-^) Mozart

drukt in zijn naïeve gratie zijn geniaalste gedachten uit,

terwijl Beethoven »sentimenteel« is in den hoogsten zin van

het woord. Hettner zegt: »Wie in Goethe so ist auch in

Mozart zuversichtliche, gesunde Sinnlichkeit, warme unge-

teilte Hingabe an Leben und Wirklichkeit Mozart ist

der unvergleichliche Meister des Wohllauts, der Eurythmie.

Und wie in Schiller, so ist auch in Beethoven, und zwar in

diesem noch gewaltiger, die Poesie tiefringender Innerlichkeit,

die in dämonischen Ungenügen über die Schranken des

engen Erdendaseins weit hinausreicht, und daher, um mit

1) Vgl. Schiller, über naive und sentimentale Dichtung, in zijn

„Kleine Schriften vermischten Inhalts".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1917

Studentenalmanak | 174 Pagina's

Studentenalmanak 1917 - pagina 105

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1917

Studentenalmanak | 174 Pagina's