Studentenalmanak 1934 - pagina 140
130 D E P L U R I F O R M I T E I T V A N D E KERK
dekken. Op theologisch terrein springen er twee het meest in
het oog. Het eene hetreft de leer van de gratia communis,
het andere die van de pluriformiteit der kerk. Over het
eerste slechts een enkel woord. Het kan den deskundige
niet verborgen blijven, dat de gratia communis, waaraan
reeds Calvijn een vrij gedetailleerde dogmatische konstruk-
tie gaf en waarvoor Kuyper en Bavinck in hun systemen
zulk een hooge plaats reserveerden, in veler beschouwing
hoe langer hoe meer op den achtergrond wordt geschoven.
Al gaat men niet zoover als sommigen, die op den Gerefor-
meerden naam prijs stellen en inderdaad andere
Gereformeerde waarheden ook kloek belijden, maar het
bestaan van de gratia communis beslist loochenen, zoo legt
men er toch veel minder nadruk op dan onze Calvinistische
voorgangers deden. Wanneer ik hier slechts één oorzaak
van gezichtsvernauwing aanduid, leide men hieruit niet af,
dat ik alles op dien éénen worp wil zetten. Er zijn verschil-
lende oorzaken voor. Maar als velen min of meer huiveren
voor de leer der gratia communis, geven zij daarvoor als
motief op, dat daarmee zoo dikwijls een levenshouding, welke
den toets van de Gereformeerde ethiek niet kan doorstaan,
wordt gedekt. Zij leggen een oorzakelijk verband tusschen
het niet te ontkennen feit, dat zekere saecularisatie in Ge-
reformeerde kringen doordrong, en het accentueeren van
deze leer. Zij zijn van oordeel, dat wanneer men alleen de
leer der particuliere genade scherp laat uitkomen, de
saecularisatie vanzelf zal worden ingedamd. Aan deze
praktische overweging wordt de leer der algemeene genade in
al haar rijkdom opgeofferd. En vroeg of laat zal men voor
deze eenzijdigheid een dogmatischen grondslag moeten zoe-
ken, waarin anderen hen reeds zijn voorgegaan. Toch kon de
historie hun inzicht verruimen. In de 17de en meer nog in
de 18e eeuw gingen verduistering van de leer der gratia
communis en verwereldlijking der kerk hand in hand. Deze
coïncidentie moest tot nadenken stemmen. Om nu nog van
het verloop van het Anabaptisme, dat principieel voor een
gratia communis geen ruimte biedt, te zwijgen.
Een analogon van dit eerste symptoom levert het tweede,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1934
Studentenalmanak | 226 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1934
Studentenalmanak | 226 Pagina's