GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1941 - pagina 183

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1941 - pagina 183

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

zijn object reeds klaar „geteekend" voor zich krijgt in het

negatief, terwijl de schilder moeizaam moet werken, om

zijn model af te beelden, zegt niets in het nadeel der foto-

grafie.

Want bij de beoordeeling van de waarde van een kunst-

werk gaat het er niet om hoeveel moeite het heeft gekost,

dat werk te vervaardigen, maar het gaat om de werkelijke,

innerlijke waarde van het werk.

Daarom durf ik hier dan ook gerust de stelling te po-

neeren, dat fotografie een Kunst is — althans kan zijn —,

die op een even hoog peil staat als alle andere beeldende

kunsten.

Ik ga hierby uit van de bekende zegswyze (die — dat

wil ik graag toegeven — overigens zeer oppervlakkig is),

die Kunst definieert als „expressie van emotie", dus als uit-

drukking, weergave van de „roerselen -der ziel". Hierbij

komt dus in het geheel niet in aanmerking de manier,

waarop deze weergave plaats vindt, en deze is dan ook van

volkomen ondergeschikt belang. Men kan een zelfde begrip

op allerlei wijze in de kunst weergeven: in klanken of in

steen, op linnen of op een vel bromide-papier. Elk van deze

uitingsvormen heeft zijn eigen karakter; elk ervan heeft

ook zijn eigen waarde.

Bij deze definitie van kunst is het criterium: of aan

emoties uitdrukking wordt gegeven; in ons geval gaat het

er dus om, of men werkelijk zijn eigen, persoonlijke ge-

voelens fotografisch kan materialiseeren.

En dat is wel degelijk mogelijk, en wel op tweeërlei

wijïze:

I. Als eerste, en meest sprekende manier noem ik dan:

de keuize van het onderwerp.

Dit is wel het belangrijkste hoofdstuk in de wordings-

geschiedenis van een foto, en hierbij is persoonlijke smaak,

persoonlijk inzicht, en vooral ook: persoonlijke bedoeling,

alles. Hier is niets „objectiefs" bij te vinden. Ook niet, dat

het door den maker gekozen onderwerp precies zoo afge-

beeld wordt als het in werkelijkheid is.

175

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's

Studentenalmanak 1941 - pagina 183

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's