Studentenalmanak 1972-1973 - pagina 83
WIJ weten, dat het u bekend is, hoe moeilijk de communicatie met deze
groepen, die zo lang m isolement hebben geleefd, is en dat u daarover nooit
m illusies leeft. Des te dieper is ons respect voor de wijze, waarop u het een-
maal begonnen contact dwars door alle moeilijkheden voortzet In al uw ar-
beid herkenden wij niet een alle verhoudingen en mensen nivellerend een-
heidsstreven, maar de diepe overtuiging van de noodzakelijkheid om brug-
gen te blijven bouwen en kloven te dempen tussen van elkaar vervreemde
mensen en rassen. Tegenover allerlei accenten op de specifieke identiteit
van mensen en groepen, die zou moeten worden bewaard is door u onver-
moeid herinnerd aan een diepere dimensie aan de identiteit van het mens-
zijn en werd de vraag gesteld of m het evangelie niet zichtbaar wordt een
radicaliteit, een volstrekt nieuw perspectief, dat ondanks, nee in alle compli-
caties van een plurale samenleving op onthullende wijze denken en doen
telkens weer verontrust en oproept tot een spiritualiteit, die èlk handelen
op een beslissende wijze moet bepalen, althans wanneer we iets hebben ver-
staan van het woord van Johannes, dat de duisternis voorbijgaat en dat het
waarachtige hcht schijnt en van Paulus woord over het geheimenis van
Christus, bekend gemaakt aan "de kinderen der mensen" Meermalen wordt
m dit verband elke pseudotheologie afgewezen, een woord dat niet bedoelt
te irriteren of te polariseren, maar dat samenhangt met de overtuiging, dat
men niet kan en mag volstaan met vrijblijvende algemene uitspraken over de
gelijkwaardigheid aller mensen. Uw protest tegen elke "algemeenheid" en
"vrijblijvendheid" als een wolk zonder regen sloot onmiddelijk aan bij een
groeiende consensus, dat de fundering van een pseudo-theologie t a.v de ras-
sen, óók al wordt ze met de schepping of ook met de voorzienigheid Gods
m verband gebracht, een miskenning is van de centrale N T -boodschap
Daarin heeft uw activiteit - m n als wijze van theologiseren - ondanks alle
verzet ook m uw eigen land, vele gewetens meegekregen, ook van hen, die
zelf nog aarzelen te midden van vele vragen, problemen en alternatieven.
Het is de aarzeling, die opkwam uit de bijbelse evidentie van de reahteit van
Christus als de diepste gemeenschap, die Paulus tot z'n radicale uitspraken
bracht, onthullend m zijn tijd en relevant in de onze Ik denk in dit verband
aan uw participatie aan het belangrijke rapport Apartheid and the Church,
waarin op lucide wijze beslissende aspecten van het evangelie naar voren ko-
men, niet in spectaculaire nieuwe vondsten, maar m een nieuwe appellerende
eenvoud.
Daarin ligt besloten de onmogelijkheid van élke aristocratie van geslacht,
natie en ras en van alle vormen van discriminatie die thans wel als een vloed-
golf over de wereld gaat en waarbij weniemand- geen enkel land ook - zich
hoogmoedig boven anderen zal mogen verheffen.
Vanuit de ontdekking van deze eenvoud wordt het duidelijk, dat geen enkele
vlucht uit deze nieuwe verantwoordelijkheid mogelijk en legitiem is. Uw ap-
pel, dat op nieuwe begaanbare bruggen gericht is, omvat dan ook terecht een
protest, een duidelijke kritiek op allerlei pogingen te vluchten m een pseudo-expli-
catie m n. wanneer ze een "religieus" karakter of een "bijbels" gewaad zou preten-
deren Ik noem - zonder citaten uit uw publicaties - enkele markante vlucht-
pogingen
1 de vlucht m het eschalon, in de toekomst, waarin deze radicaliteit wèl
81
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972
Studentenalmanak | 300 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972
Studentenalmanak | 300 Pagina's