Vrije Universiteitsblad 1965 - pagina 151
een afscheid zond Op
16
oktober
heeft
professor
doctor
Herman Dooyev\/eerd zijn afscheidscollege gegeven, om
15 uur in het Woestduin-
centrum te Amsterdam. Dat was op de eerste dag van het veertigste jaar van zijn hoogleraarschap, want 15 oktober 1926 aanvaardde hij dit hoge ambt. Professor
Dooyeweerd
is vooral
bekend
geworden als wijsgeer door zijn driedelige werk ,,De Wijsbegeerte der W e t s i d e e " , in 1935 en 1936 verschenen en in 1953-1958 herzien en vertaald opnieuw
uitgekomen
onder de titel: A new critique of theoretica,! thought. In die engelse titel zit een verwijzing
naar
de drie
kritieken
die
Kant
schreef. Die vergelijking mag men rustig maken.
Het
oeuvre
van
Dooyeweerd
is
reeds omvangrijker dan dat van Kant en zijn
betekenis
is
wellicht
niet
Althans de voorzitter van de
minder.
Koninklijke
Academie van Wetenschappen, Mr. G. E. Langemeyer, schreef bij de 70ste verjaardag van Prof. Dooyeweerd in Trouw van 6 oktober 1964, dat men van deze wijsgeer zeggen kan ,,dat hij de meest oorspronkelijke is, die Nederland ooit heeft
voort-
gebracht, Spinoza zelfs niet uitgezonderd".
,,Beziel Gij mijn arbeid aan deze Universiteit,
laat
in
Uwe
kracht
mijn
zwakheid
volbracht worden en geef, o Vader Prof, Dooyeweerd werd te Amsterdam ge-
alle barmhartigheid, dat immer de
van liefde
boren, studeerde rechten aan de Vrije Uni-
tot U en tot de verbreiding van Uw Ko-
versiteit, promoveerde op 22-jarige leeftijd
ninkrijk
bij Prof. Fabius op het proefschrift:
nimmer mijn schreden mogen afwijken van
,,De
in mijn
hart blijve
branden,
dat
Ministerraad in het Nederlandsche Staats-
den weg der waarheid, dien Gij ons
recht"
Uwen heiligen Zoon hebt g e o p e n b a a r d " .
en
werd
in
1922
onder
Colijn
in
adjunct-directeur van de Dr. Abraham Kuy-
Meer dan uit een min of meer abstracte
perstichting. In de jaren 1922-1926 is de
discussie over de grondslag en het al of
wijsbegeerte
niet
der
wetsidee
ontstaan.
De
functioneren
daarvan,
beseffen
we
eerste bredere publicatie vond in die jaren
door een dergelijk gebed dat wij ons werk
plaats in het op initiatief van Dooyeweerd
publiek verrichten voor het aangezicht van
opgerichte
de
orgaan
,,Anti-Revolutionaire
Staatkunde".
In
1926
Dooyeweerd
Prof.
Mr.
volgde W.
daarna
Zevenbergen
hemel
en
aarde, de Vader van onze Verlosser
almachtige
Schepper
van
en
Zaligmaker.
aan de Vrije Universiteit op als hoogleraar
Ons werk in de wetenschap behoort radi-
in de rechtsphilisophie, de encyclopaedie
caal en integraal christelijk te zijn. Dat is
der rechtswetenschap
het
en het
oud-vader-
lands recht.
hoofdmotief,
waarvan
Prof.
Dooye-
weerd poogde uit te gaan. Het ging in zijn
De inaugurele rede van Prof. Dooyeweerd
wijsbegeerte niet in de eerste plaats om
over
voor
een nieuw
stelsel, maar veeleer
om
Rechtsphilosophie"
christelijke
grondslagen
weten-
,,De
betekenis
Rechtswetenschap
en
der
wetsidee
werd afgesloten met een gebed, waaruit
schappelijke
we citeren:
Op
van
het
de
denken.
grond van dit grondmotief
wil
Prof.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1965
VU-Blad | 200 Pagina's