GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1971 - pagina 198

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1971 - pagina 198

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

BOEKENKASTEN WANDBETIMMERINGEN Prijzenvanf 100,-totf 1600,Modellijst 22 A op aanvraag

men hier eveneens vaak geen weg mee. Ook in de klassituatie vergeet men vaak de aandacht te trekken door bepaalde wisselingen te maken. Wanneer een acteur op het toneel zijn misschien uiterst boeiende tekst op één dreun opzegt zonder zelfs van plaats te veranderen, dan zal het publiek wel wat laten merken. In de V.S. en in Nederland gaat men er veel te veel vanuit dat dat wat in de klassituatie gezegd wordt, per definitie de studenten interesseert. Gesteld dat dit juist zou zijn, wat nog maar de vraag is, niemand kan 45 minuten aan één stuk door opnemen wat gezegd wordt. Zo nu en dan moeten er net zoals bij muziek mistige gedeelten ingevoerd worden. Afwisseling is noodzakelijk bij het doceren; hoe iets gedoceerd wordt bepaalt vaak de trefzekerheid van het doceren. Het leren moet echter op een ontspannen en aangename manier gebeuren. Gelukkig valt de trend te bespeuren in de V.S. dat docenten meer en meer een ontspannen situatie in de klas proberen te kweken. Dit zou wellicht ook in Nederland meer navolging verdienen.

Machtsverhouding PERFORS-Meubelfabriek TERBORG Tel. 08350-32 36

,

S ^

INKOOP VAN BOEKEN

Wij zijn kopers van zowel gehele bibliotheken als enkele stuks

Boekhandel J. DE SLEGTE Kalverstr. 11-13, A'dam, (020) 23 25 40 U kunt zich ook wenden tot: ROTTERDAM, Coolsingel 83 Telefoon 13 83 05 DEN HAAG, Spuistraat 9 Telefoon 63 97 12 UTRECHT, Oudegracht 121 Telefoon 1 30 01 ARNHEM, Jansstraat 23 Telefoon 42 05 97 ANTWERPEN, Meir 40 Telefoon 33 29 14 EINDHOVEN, Rechtestraat 36 Telefoon 6 32 40 GRONINGEN, Herestraat 33 Telefoon 2 14 22

Daar komt voorts nog bij dat in de V.S. door het klassikale systeem (ook) in het onderwijs de klassituatie vaak een onevenwichtige machtsverhouding weerspiegelt. Veel docenten zijn zich daar maar nauwelijks van bewust, maar dat neemt niet weg, dat zij een unieke machtspositie hebben. Zij zullen deze macht liever in een klassituatie laten gelden, dan deze voor de t.v. brengen. Hier vallen zoals later blijkt de belangen van docenten en studenten samen. In de klassituatie kunnen de docenten namelijk veelal hun machtsgebied overzien. Deze machtsfactor doet de onderwijzers en docenten in de V.S. overkomen als een over het algemeen behoudende groep, die tracht deze machtspositie te continueren. Er is naast deze machtsfactor ook een zgn. prestige-effect binnen het hoger onderwijs te bespeuren en dan vooral m.b.t. de audiovisuele media. Enige jaren terug was er een groot tekort aan onderwijskrachten in de V.S. Hierdoor was het inschakelen van mechanische hulpmiddelen zoals radio en t.v. zonder meer vanzelfsprekend en werd door docenten en studenten als een noodzakelijk kwaad aanvaard. De radio en t.v. waren gebruikt als 'amplifiers' (versterkers). Probeer zoveel mogelijk mensen in één keer te bereiken. ledere onderwijsinstelling die zichzelf respecteerde zorgde dan ook de beschikking te krijgen over radio en t.v. In de universiteiten was het zelfs zo, dat verschillende faculteiten ook eigen studioruimte moesten hebben.

Communicatie Wanneer men in 1971 de universiteiten in

de V.S. bezoekt, dan ziet men t.v.-studio's uitgerust met zeer goede apparatuur. Maar de meeste worden niet gebruikt voor onderwijsdoeleinden, als ze al gebruikt worden. De studenten vinden het wegvallen van het contact met de docenten een noodzakelijk kwaad. Nu er de laatste jaren genoeg onderwijskrachten zijn, valt de kwantitatieve taak waarvoor radio en t.v. werden gebruikt weg. De docenten die liever geen t.v. gebruiken uit zogenaamde 'machtsoverwegingen' en de studenten uit zogenaamde 'persoonlijk-kontakt-overwegingen', vonden hier elkaar, en zodoende werd de t.v. bijna volledig uit het onderwijs verbannen. Radio en t.v. die veelal aanwezig zijn in de vorm van een eigen zender worden nu meer en meer beschouwd als communicatiemiddelen bij uitstek. Het tonen van wat binnen de universiteit en campus gebeurt aan mensen binnen de universiteit en de campus is een eerste toepassing van radio en t.v. Er wordt trouwens ook naar buiten de campus uitgezonden. Radio en t.v. fungeren als een soort audiovisueel VU-magazine, waarin ruimte is voor ontspanningsprogramma's die vaak door studenten worden gemaakt. Het leveren van een totaal onderwijspakket via radio en t.v. wordt als iets uit den boze beschouwd. Radio en t.v. zijn hulpmiddelen bij het onderwijs en worden (naast films) ingeschakeld in het onderwijs, en het zijn communicatiemiddelen met en voor iedereen binnen de campus en voor iedereen buiten de campus.

Vietnam In Stanford deelde een universiteitsautoriteit voor de radio mee dat hij er geen bezwaar tegen had, dat bepaalde maatschappijen die indirect of direct de oorlog (met o.m. hun produkten) in Vietnam steunden tot de campus werden toegelaten om werknemers te recruteren. De volgende dag stond hierover ook een artikel in 'The Stanford Daily', een krant die dagelijks wordt uitgegeven zoals de naam reeds zegt en een kwalitatief goede mixture is van o.m. Pharetra en Ad Valvas. Deze krant werd door iedereen die ik ontmoette gelezen. Krant, radio en t.v. zijn dan ook duidelijk communicatiemiddelen en worden als zodanig gebruikt. De vraag rijst of in Nederland 'coüte que coüte' dure voorzieningen op audio-visueel gebied zoals t.v.-studio's getroffen moeten worden, zonder daarbij in te calculeren, dat het onderwijs een gebeuren is tussen docenten en studenten dat goed zonder onderwijsstatussymbolenkan. Wij zullen duidelijk van de ontwikkelingen in de V.S. moeten leren. M is het gemakkelijk te stellen dat de situaties verschillend zijn. Ik hoop niet, dat fabrikanten van t.v.-appar^' ten nu met Heine zullen zeggen: 'Wanneer wij geen spul meer af kunnen zetten dan gaan wij maar naar Nederland, want daa' gebeurt alles 50 jaar later.'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

VU-Magazine | 208 Pagina's

VU Magazine 1971 - pagina 198

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

VU-Magazine | 208 Pagina's