GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 98

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 98

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maar daarmee bleef je wel met een probleem zitten. Want wij meenden een politiek te hebben gevoerd die vanuit de bijbel zuiver was. En om daarvan af te stappen op grond van feitelijke onmogelijkheden brengt je in een geestelijke crisis. Ik zie het nu scherper dan toen, zei ik al in het begin. Je moest van de feitelijke onmogelijkheid van je politiek komen tot de erkenning van de principiële onaanvaardbaarheid van je politiek.

Kolonialisme

BOEKENKASTEN WANDBETIMMERINGEN Prijzenvanf 100,-totf 1600,Modellijst 22 A op aanvraag

PERFORS-Meubelfabriek TERBORG Tel. 08350-32 36

Dat betekende dat je oog moest krijgen voor de eigen rechten der Indonesiërs, voor de principiële onaanvaardbaarheid van het kolonialisme, voor het erkennen dat één mens of een groep mensen niet heer is over anderen, maar dat God niet één mens, maar dé mens tot heer der schepping heeft gemaakt. Dat betekende dat je het isolationisme: het bekijken van individuele teksten uit de bijbel op zichzelf en het trekken van vérstrekkende conclusies daaruit los moest laten. Dat je de bijbel als één geheel moest zien met een strekking die gerelateerd aan concrete doeleinden in bepaalde tijden en onderworpen aan de verschillende historische perioden van ontstaan van de verschillende Schriftgedeelten toch altijd dezelfde blijft. De schijnbare tegenstrijdigheden in de bijbel, het in de bijbel naast elkaar bestaan van botsende structuren, zonder dat Christus of de apostelen daarvan ondersteboven raakten - denk aan de slavernij - wordt daardoor begrijpelijk. En zo kwam ook de Indonesische crisis in een ander licht te staan. Wat wij voor gerechtigheid aanzagen, ging een verkeerd begrepen en vooral ook overspannen overheidsnotie te boven. Aan die overspannen overheidsnotie hadden de gereformeerden te veel geleden. Ze hebben nooit goed begrepen dat het begrip antirevolutionair uit de revolutionaire opvattingen der monarchomachen stamde en daarmee identiek was. Dat hebben we doorgekregen. Door een verhelderd inzicht in de historie op lang zicht waardoor we ook de Franse revolutie anders gingen zien, niet alleen door de bril van Rousseau c.s., maar ook in het licht van de knoeiboel die de Franse koningen van de staat hadden gemaakt.

Bijbel Maar we hebben het vooral doorgekregen door de veranderde opvattingen omtrent de wijze waarop je de bijbel moet zien en moet gebruiken. En daarin heeft de ontwikkeling van de gereformeerde theologie en van de nieuwere theologie in het algemeen ons geweldig geholpen. Ze heeft ons ervan afgeholpen de bijbel als een soort handboek.

wetboek of encyclopedie te zien, ze leerde ons de bijbel te zien als het Woord dat maar één gebod, de liefde - voor de staat de gerechtigheid -, en maar één belofte, het heil in Jezus Christus, kent. Dat gebod is in de politiek van deze bedeling voorlopig en relatief en die politiek is dan een verwijzing naar het heil dat komt, zoals Spijkerboer mij dezer dagen schreef. En in zoverre is zij een heilige zaak. Maak je er minder van, dan wordt politiek cynisch en brutaal. Probeer je er meer van te maken, dan overspan je de zaak en dan

'Want het gaat, zoals de gereformeerde letterkundige en essayist dr. C. Rijnsdorp schreef, niet om theologie, niet om confessionallsme, niet om liturgie, niet om pastorale didactiek, maar om het levende Woord.'

loopt het ook op cynisme en brutaliteit uit. Zie de Wederdopers in Munster. Dat hebben vele gereformeerden - maar lang niet allen - leren zien. Dat heeft mij de vriendschap van de zendingsmensen teruggegeven. En daarom kon ik bij het overlijden van Sjahrir schrijven: we hebben het mis gehad en we hebben de zendingsmensen onrecht gedaan. Het was een hele ommezwaai en het is mij nogal eens verweten. Maar ik troost mij maar met de gedachte dat de ommezwaai van Paulus nog van heel wat groter kaliber was.

Partijen Ik kom nu aan mijn tweede politieke punt dat veel moeilijker en veel belangrijker is dan het voorgaande. Maar wat ik bij het eerste punt opmerkte bevat hier en daar mis-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 98

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's