GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 58

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 58

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kirche, maar blijft zich bezighouden met Pinicsterbewegingen in de gehele wereld, waarover hij een voortreffelijk proefschrift schrijft: 'Enthousiast christendom'. Geboeid volgde prof. Verltuyl in de 'Monthly Letter of Evangelism' tijdens de Wereldraad-periode van dr. Hollenweger de beschrijvingen van experimenten met missionaire gemeenten overal in de wereld. Dr. Hollenweger heeft een fijne neus voor het ontdekken van nieuwe ontwikkelingen. Het boek 'Kerk, benzine en bonensoep' berust grotendeels op het in de informatiebrief gepubliceerde materiaal. De belangstelling van prof. Hollenweger concentreerde zich in de tweede plaats op wat hij noemt 'nonliteracy theology'. Vooral in LatijnsAmerika is niet het boek, maar zijn de orale cultuur en andere expressiemiddelen (musicals, drama, dans enz.) van grote betekenis voor het overbrengen van de Boodschap. In de derde plaats moedigde dr. Hollenweger verschillende Pinksterkerken aan lid te worden van de Wereldraad (o.a. die in Chili, Brazilië en Joegoslavië). Hij heeft ter wille van de Latijns-Amerikaanse Pinksterkerken Spaans en Portugees geleerd. In de vierde plaats legde prof. Hollenweger in zijn Genève-periode veel contacten met kerken in Oost-Europa; hij maakte christelijke music-festivals mee in Polen, de huisgemeenten in de D.D.R., de chansons in christelijke kringen in Tsjechoslowakije en de gebedskringen van de Baptisten in Rusland enz. Troubadour vah de Heer is hij vaak genoemd. En die titel vindt hij uitstekend.

i

Naam al kennen om schouder aan schouder te strijden voor de bevrijding van mensen.'

Kerk der armen

|

Prof. dr. Walter Hollenweger

j i

j i ''

^ i |

Tweede boek Binnenkort komt van hem een tweede boek uit: 'Theologie in der Tagesordnung der Welt', waarin vragen aan de orde komen als: 'Welke ecclesiologie vormt de achtergrond van gemeenten zonder geografische grenzen, zonder officiële kerkgebouwen en wier leden bestaan uit protestanten, roomskatholieken en "buitenkerkelijken"?' 'Welke betekenis hebben symbolische en liturgische handelingen als vasten, processies, dansen, gemeenschappelijke maaltijden voor ons begrip en voor het functioneren van de traditio- j neie symbolische en sacramentele handelingen der kerk?' 'Welke betekenis hebben speciale gemeenten als die van vrachtwagenchauffeurs, beatniks, clochards, employés van atoomcentra- | les enz. voor kerk en theologie?' i

Stel van Ted D. Noffs onder de titel: 'Die Kirche der Beatniks'. Noffs heeft in Australië allerlei sociale en pastorale initiatieven ontplooid. Onder prostituees, onder drugverslaafden enz. Hij is ook bekend vanwege zijn werk onder de 'aboriginals'. Hier wordt beschreven zijn zgn. 'Beatnikchurch', die hij breder heeft behandeld in zijn boek: 'The wayside chapel' (Londen, Collins 1970). In Kings Cross (Sydney) richtte hij een centrum op voor artiesten en semi-artiesten. Beneden zijn o.a. exhibitieruimten en boven is 'the upperroom coffee lounge'. De betrokken artiesten houden daar tentoonstellingen. Zij pubUceren in zijn blad 'Cross Beat', zij organiseren meetings voor volksmuziek, voor literaire prestaties en voor andere vormen van kunst. En midden in dit 'engagement der bevrijding' wordt de boodschap der bevrijding vertolkt. Hier geschiedt iets van wat de profeten bedoelden toen zij zeiden, dat Ammi Lo Ammi kan worden en Lo Ammi Ammi. Deze man is daar te vinden waar mensen in nood zijn. 'Daar waar mensen in verwarring en nood zijn, daar wacht Christus op hen, die Zijn

Een vierde illustratie is te ontdekken in het simpele verhaal van Jordan Bishop, dat tot titel heeft: 'Mission als Strukturprinzip'. Het is het verhaal van een barrio (achterbuurt) in La Paz, Bolivia, waar de schrijver en zijn vrienden de dichotomie ontdekken tussen de R.-K. kathedralen en het leven van de massa in de barrio's. Zij beseffen, dat zij vanuit de kathedraal geen contact kunnen opbouwen en beginnen in een simpel huis midden in de barrio, presentie zonder pretentie en daar wordt de kerk kerk der armen en voor de armen. Aangrijpend is ook het relaas van Rev. Jack Burton, de methodistische predikant, die buschauffeur wordt en blijft om temidden van de honderden buschauffeurs ook pastoraal service te verlenen. Vier doelen staan hem voor ogen: 'Ik wilde laten zien, dat christen-zijn midden in het alledaagse leven moet worden gerealiseerd. Ik wilde laten zien, dat de kerkstructuren wijziging nodig hebben. Ik wilde het denken en voelen van de "onkerkelijken" leren kennen door ontmoeting. Ik wilde nadenken over de beloften en eisen van het Woord Gods voor degenen, die niets van Hem horen midden in de twintigste eeuw.' En aan het eind zegt deze buschauffeurpredikant: 'Ik heb de zekerheid, dat ik mijn roeping niet ontrouw ben geworden. Ik wacht op collega's, die mij volgen op deze weg.' Deze man verstaat iets van de boodschap, dat het Woord vlees is geworden. Hij is 'a good mixer' in dienst van de Heer.

Clochards Tenslotte noem ik het intussen ook verfilmde verhaal van William Sullivan over de 'clochards' van Parijs. De titel van het opstel is: 'Kan men clochard en kerkganger zijn?' Jonge mensen haalden de clochards van Parijs uit de metrostations en onder de bruggen van de Seine vandaan en in één van de kerkzalen in die buurten ontstond zo iets als een congregatie voor deze verslaafde en verpauperde mensen en zitten nu dienaren van Christus met deze geschuwden aan tafel, zoals hun Heer, de Man van Nazareth aanzat temidden van tollenaren en zondaren. Bij een eucharistieviering zei één van de clochards: Dit is de eerste maal sedert 50 jaar, dat ik een kerkdienst bijwoon. De laatste keer werd ik eruit geworpen door een kerkdienaar, die zei dat ik er geen recht or had. De desbetreffende priester schrijf' 'Deze clochards maakten ons opmerkzaaff op de kloof tussen kerk en wereld. Wi. kenden deze mensen simpelweg niet. Huii armoe en hun vervuiling shockeerden on^ en stootten ons af. Maar in hun midden leerden wij het Evangelie der armen diepet

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 58

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's