GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 250

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 250

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

m

robbers schildersbedrijf Voor de aanneming en uitvoering v a n : o n d e r h o u d s w e r k e n , ook volgens meerjarenschema, n i e u w b o u w o b j e k t e n , v e r b o u w i n g e n , v l o e r - c o a t i n g , muurverfwerken, behangen glaswerken enz.

robbers ivob Voor de aanneming en uitvoering v a n : industriële oppervlaktebehandeling t.b.v, de pre-fab b o u w , waardoor het schilderwerk op de b o u w p l a a t s vervalt, het aanbrengen van organische en anorganische deklagen op b o u w - en industriële produkten zoals ramen, deuren, gevelbekledingen, puien, radiatoren, hekwerken enz. géén vertraging door o.a. weersomstandigheden, dus tijdwinst, voorbehandeling met moderne applikatieapparatuur en de beste materialen, dus kwaliteitswinst, eigen transportservice naar de bouwplaats, dus een vlotte aflevering en betere planningsmogelijkheden.

Robbers IVOB industrie voor oppervlaktebehandeling IJsselstein, Nijverheidsweg 13, telefoon 0 3 4 7 8 - 2 3 2 5 Robbers Schildersbedrijf Texelstraat 8 0 , Amstelveen telefoon 0 2 0 - 4 3 3 6 9 2

38

nele westerse theologie samen moeten gaan.' Terug naar de huidige zwarte theologie, zal de predikant die zich bij zwarte theologie thuisvoelt, zijn gehoor voorhouden? 'In de eerste plaats dat wij zondaars zijn en de verlossing door Jezus Christus behoeven. In de Derde wereld tweede plaats (maar niettemin van vitaal beVeel wijst erop dat zwarte theologie vooral lang) komt, dat de relatie met Jezus radicale een deel is van een emancipatiebeweging. De gevolgen heeft voor ons leven op aarde, zowel vraag is, of het tijdelijk karakter, dat veel op politiek als op economisch als op sociaal van dit soort bewegingen eigen is, ook hier gebied. Ik geloof dat zo'n dominee zich vergeldt. Dr. Cruz hoopt van wel. 'Wat naar plicht zal voelen aan te duiden hoe dat prinmijn mening de volgende stap zou moeten zijn, cipe in concreto werkt. Hij zal zijn gemeente is dat er iets als een "derde-wereldtheologie" vertellen dat Jezus oog heeft voor hun econotot stand zou moeten komen, als een correctie mische situatie en dat het niet onchristelijk op de westerse theologie. Naar mijn mening is pressie te gebruiken om daarin verandering zouden de zwarten zich hiermee vooral moeten te brengen. De vraag of daartoe ook geweld bezighouden. In een verdere toekomst zouden moet worden gerekend, is nog niet bevredigend dan "de derde-wereldtheologie" en de traditio- beantwoord. Men weet nog niet wat men daarmee aanmoet. De meeste zwarte theologen zijn, dacht ik, van mening dat het gebruik van geweld niet het beste middel is, omdat het in onze situatie waarschijnlijk genocide zal betekenen. Maar zelfs een inferieur middel als geweld zou resultaten kunnen afwerpen. Persoonlijk ben ik voor verwerping van geweld, behalve in een duidelijke noodsituatie en dan nog zoveel mogelijk gecontroleerd. Prof. Verkuyl heeft gezegd: je moet er alleen aan beginnen wanneer je er volstrekt zeker van bent, dat het geweld datje gebruikt de situatie zal verbeteren. Wanneer al die veiligheidskleppen er zijn, zou ik zeggen dat het gebruik van geweld een van de extreme middelen is, maar ik denk niet dat de dominee, die de zwarte theologie aanhangt daarover nu zo vaak zal spreken. Er zijn namelijk zoveel andere manieren om druk uit te oefenen. Jesse Jackson in Chicago bijvoorbeeld, een volgeling van Martin Luther King, hanteert een krachtige vorm van geweldloosheid. Hij heeft tal van economische boycots geleid. Eén daarvan was gericht tegen een groot supermarktconcern, zoals Albert Heijn dat hier is. Hij slaagde erin duizenden zwarte mensen elke zaterdag bijeen te krijgen en hen te mobiliseren tot een boycottende macht.' magazine

dr. Martin Luther King iVlalcolm X

Radicaal 'Iedere zwarte man of vrouw in Amerika is min of meer radicaal geworden wanneer je dat zou vergelijken met tien jaar geleden. Er wordt wel gezegd dat de dood van King iedere neger heeft geradicaliseerd, zy het natuurlijk in ongelüke mate. Ik was op een vergadering van zwarte kerkmensen en één van de sprekers zei, dat wij, zwarten drie heiligen hebben: Malcolm, Medgar en Martin. Hy zei: de grootste les die broeder Martin ons heeft geleerd is, dat geweldloosheid niets uithaalt. Dat was een extreme uitspraak en ik denk niet dat iedereen het daar mee eens was, maar iedereen zei "amen". Dat betekende niet dat deze mensen destructief militant waren geworden en meteen de straat op gingen. Het toonde wel aan, dat de mensen tot op zekere hoogte waren geradicaliseerd.'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 250

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's