GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 9

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

BINNEN 48 UUR ANTWOORD GEEN

Ingezonden stuk

Geldlenen? l^ètT'-''"''-

Geachte dr. Jager,

Op grond hiervan geloof ik, dat we in de tegenstelhng arbeid-spel op de verkeerde weg Uw artikel 'Bevrijde Tijd' in VU-magazine zijn; in plaats van de voor-zich-zelf-werkende Enige voorbeelden: (ook van november '74 heb ik met veel interesse mens komt dan de voor-zich-zelf-spelende tussenliggende en hogere gelezen; ik sta weer versteld van de hoeveel- mens, en dan is de keuze niet zo moeilijk, bedragen) heid 'speel'-maXexï&ai die u paraat blijkt te maar we blijven even ver van huis als we hebben om als voorbeeld of illustratie in een waren. artikel te weven. Het lijkt mij inderdaad hoog Ik geloof, als we werkelijk iets willen ver2 4 mnd. 36 mnd. nodig dat de 'prestatiemoraal'in z'n (of haar?) nieuwen, b.v. de arbeidsmoraal, dat we dan f247,f178,f 5.000,f 7.500,f 368,f 266,hemd wordt gezet, zeker als ook allerlei pseu- het werken voor de ander (weer?) centraal f487,f354,f 10.000,do-religieuze beschouwingen als (dek)man- moeten stellen; één dag vasten per week is f 728,f 530,f 15.000,tel blijken te fungeren. dan nog veel te passief en dus te weinig; we f 972,f 706,f 20.000,Ik heb in het artikel echter een paar dingen zouden moeten beginnen met 1 dag per week gemist; ik weet niet of ze in uw boek ter spra- echt voor een ander te gaan 'arbeiden': so4 8 mnd. 6 0 mnd. ke komen, maar ik mag aannemen dat uw ciaal, maatschappelijk, kerkelijk werk ten bef147,f 5.000,f219,f 7.500,artikel representatief is voor de inhoud daar- hoeve van mensen om ons heen of ver weg. f291,f258,f 10.000,van en dus leg ik ze nü maar aan u voor. We zullen dan wel 20% van wat we verdief 436,f 386,f 15.000,1. Ik heb gemist een verwijzing naar het 4e nen, althans in geld gemeten, moeten opf581,f515,f 20.000,gebod: 6 dagen arbeiden, al uw werk doen; offeren, anders treedt de inflatie, die graaddaar zit m.i. geen enkele menselijke inter- meter van ons egoïsme, in werking . . . en pretatie in, en ligt dan m.i. voor de hand op het middel zou erger worden dan de kwaal. grond hiervan een 'arbeidzaam' leven voor Het bereiken van dit ideaal is misschien, zelfs letterlijk, een vrome wens, maar alleen al te staan. 2. Ik heb ook gemist een uitgangspunt van het werken daaraan brengt ons weer wat dichTHEOD. C. STOKMAN Leeuwendaallaan 50-52 Rijswijk (Z.H.) wat essentieel waardevol in de arbeid is, of ter bij het komende Koninkrijk der hemelen, Tel 070 - 99 48 65 waar we thuis zullen zijn. m.i. behoort te zijn; de wèl genoemde opvattingen, merendeels uit het verleden, geven H. Aalbers, Lisse een vertekend beeld; zo van: 'een mens leeft om te werken'. In arbeid zit (ook economisch gezien) het waardevol zyn voor de ander; aldacht komen voor arbeid van niet-materiële leen dan is die ander bereid een 'tegenprestaaard, gericht op de optimalisering van mensetie'te leveren (geld, dank). Dat ingesteld zijn lijke verhoudingen'. op een ander moeten we, dacht ik, behouden. Wat u miste in mijn artikel, kunt u vinden in In mijn boek worden het goedkope dilemma Komt de deviatie die we waarnemen niet in mijn (inmiddels verschenen) boek. Bijvoor- 'arbeid of spel' èn de simpele identificatie 'arfeite meer en meer voort uit: 'geld verzoet beeld op pagina 144: 'Het is menselijk zes da- beid als spel' afgewezen. Wèl wordt gewaarde arbeid', zodat het geld doel wordt en niet gen te arbeiden en één dag te mediteren - en schuwd tegen een werken-voor-anderen op eende ander? Dan is het maar een halve stap het christelijke westen moet zich nu niet door zelfde krampachtige manier als bij het werkenverder om te trachten zoveel mogelijk binnen het heidense oosten het omgekeerde laten aan- voor-geld. 'Medemenselijkheid kan een genate halen, desnoods ten koste van de ander. praten '. deloos dogma zijn. De genade maakt ons royaal s '^•'masrtnieitntrtZ "'", "' °en hemel i^ "n';. T'""«'"• Of pagina 208: 'Wij moeten de suggestie af- voor onszelf (pag. 223). Dit accent op het ge" T " - ^ - ^ e ; " ? ? ^ " ?««; ' " * -«eren olZ'S?tT.'/ wijzen dat arbeid speciaal de donkere kant (de nieten doet niet tekort aan de versobering, zonde) accentueert en vrije tijd de lichte zijde want ook afslanken kan prettig zijn. En de 'am J (de nieuwe mens). Ook als men met Hannah nieuwe levensstijl waartoe de kerken in decem?»•, " « e a a t m vaderen éeVnii""''--»!^ de^mlsd Arendt onderscheid maakt tussen arbeiden ber hebben opgeroepen, is pas mogelijk bij een (broodverdienen) en werken (scheppend iets nieuwe visie op de arbeid. tot stand brengen) en handelen (een daad, ge- Zojuist las ik in Hans Bouma's 'De aarde is richt op de medemens), mogen die onderschei- er ook nog' een opmerking van prof. Berkhof gelui, over 'Die beildufige Arbeit' bij Barth: 'Ik maak dingen niet tot scheidingen worden'. Of pagina 163: 'Arbeiden is: het leven der me sterk dat die gedachte binnen niet al te 5 Mi '• ''at gij zwakken rechtdoen. Dat maakt de arbeid tot lange tijd uiterst actueel gaat worden. Ik vind "Zes erlcd( een zegen: mijn vrouw en mijn kinderen ver- dat we elkaar zo snel mogelijk ervan moeten ' Mai "f /eide tot Mozev r . <• "<^<'MN uws'ö.^^rS ™S '« ^e Sabbat tegenwoordigen élke zwakkere mens in mijn overtuigen dat onze arbeid werkelijk niet alles ;*tj« niet iooZlkZ7o{ tT?'^'>"°^^°''Zl'""?«>^'^^ leven. Maar in onze maatschappij wordt juist is. Dat moeten we elkaar zeggen, vóórdat we - n , en .eten van b S ^^I^J^^^s^^; Z% " ^ - b de onderdrukking van zwakken gerechtvaar- werkloos zijn, dan is het te laat'. digd door de noodzaak dat de werkende man Om die reden begon ik enkele jaren geleden een gezin moet onderhouden. Dat is een dui- aan het boek 'Bevrijde Tijd', dat al bijna te velse karikatuur van wat deze onderhouds- laat komt, nu de krant elke dag werkloosheid en werktijdverkorting meldt en nu het milieu plicht in feite inhoudt'. Ofpagina 60: 'Nu in ons land de armoede voor sterft aan het werkgelegenheidsargument. een groot deel overwonnen is, kan er meer aan- Okke Jager, Kampen

Naschrift van dr. O. Jager:

&s^£;:'"L:g---s..t.

>-«"

12,

7

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 9

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's