GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1976 - pagina 169

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1976 - pagina 169

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

I/O magadne 35

dat sociale gerechtigheid en menselijke waardigheid hun een diepe zorg is. Ze hebben de behoeftigen en onderdrukten liefde, gerechtigheid en verzoening gepredikt en onderwezen. Iegelijk is het een droevige alspiegeling van het christelijk geloot', dat in een land waar 95 procent van alle blanken.-90 procent van alle kleurlingen en 70 procent van alle zwarten zegt christen te /ijn, er/.o'n moreel onrechtvaardig, politiek on sociaal systeem tot stand is gekomen, /ich heett ontwikkeld en wordt verdedigd ol getolereerd door een groot percentage \an de christenen. Hieraan moet worden toegevoegd, dat de •Jiepe. principiële scheiding tussen de drie olankc Afrikaanse kerken, die de apartheid •n Biibelse gronden ondersteunen enerzijds on de multi-raciale kerken, waartoe ook de meerderheid van de engelssprekende blanken behoort, anderzijds op droevige wijze illustreert, hoe het de christelijke kerken onmogelijk is met één stem te spreken en verenigd te handelen. Zo bestaan er ook diepe scheidslijnen tussen blanke zwarte christenen in alle Zuidafrikaanse kerken, terwijl de scheidslijnen tussen zwart en zwart in sommige opzichten nog tragischer zijn. Organrsaties als de Zuidafrikaanse Raad van Kerken en het Christelijk Instituut hebben een bijdrage geleverd aan het idee van chrisielijke eenheid en aan een toeneming van het besef van sociale gerechtigheid. Dit maakt echter in geen enkel opzicht het gebrek aan betrokkenheid goed bij de meerderheid van christenen in het land om te helpen een rechtvaardiger samenleving te creëren. Is het niet zo, dat wanneer individuele christenen en de kerken waartoe zij behoren, hun geloof serieus hadden genomen in de laatste twintig jaar, de huidige rassenpolitiek in ons land reeds lang geleden zou zijn verworpen ol zou zijn veranderd? Ik moet daarom — zij het met tegenzin — concluderen, dat er erg weinig hoop is, dat de kerken als instituten bereid of in staat zullen zijn voorop te gaan bij het tot stand brengen van de fundamentele veranderingen, die zo dringend zijn vereist, wanneer men een grote confrontatie tussen blank en zwart in ons land wil vermijden.

Zwarte gemeenschap Ik hoop vurig, dat de blanke gemeenschap

zich nu is gaan realiseren dat de gevoelens van frustratie en bitterheid tegenover de politiek van gescheiden ontwikkeling de laatste twee jaar geweldig zijn toegenomen. De snelle toeneming van sociaal en politiek bewustzijn onder de zwarten; de toeneming in het bewustzijn over arbeidsrechten; de radicalisering van studenten en de houdingen van zwarte en gekleurde predikanten van verschillende kerken, inclusief die van de zwarte Nederduits Gereformeerde Kerk, zijn tekenen van "n grotere openhartigheid en vjan groeiende oppositie tegen de politiek van gescheiden ontwikkeling. Sommige leiders van de verboden zwarte organisatie ANC hebben gezegd, dat in de toekomst kan worden verwacht dat er een stadsguerilla uitbreekt. Zelfs wanneer dit niet gebeurt, dan nog blijft het feit dat blank Zuid-Afrika

wordt geconfronteerd met een geweldige zwarte oppositie van miljoenen mensen, die zeer ontevreden zijn met het huidige politieke systeem en die vastbesloten zijn dit systeem te veranderen, zo gauw ze de macht kunnen krijgen om dit doel te bereiken. Dankzij de enorme politieke en economische macht die de blanken aan zich hebben getrokken, gesteund door een wijdvertakte, goed uitgeruste veiligheidspolitie, lijkt het er niet op dat de huidige vorm van oppositie sterk genoeg zal zijn om zonder steun snelle, fundamentele veranderingen tot stand te brengen. Samen met pressie van zwarten elders en met andere krachten die op verandering aandringen, zowel binnen als buiten het land zou het binnen afzienbare tijd een kracht kunnen worden waar rekening mee moet worden gehouden.

,\

Het Stond in Hervormd Nederland ^J

hervormd nederiorKi

"^^

Juist wat u weten wilt staat in HN: een verrassend goed weekblad. Bondige verhalen, actuele commentaren en interviews diejebijblijven. Een greep uit de laatste nummers: Gesprek met Max Dendermonde/De laatste kans voor blank Zuid-Afrika/Kunst In de gevangenis/De VU worstelt m e t c o m m u n i s t e n / A n t o n Huiskesberoepssportisgeensport/Woon-werkgemeenschap Pro/Prof van Hulst: Onderwijs niet meer wat het geweest is/Persoonsregistratie — een trein zonder stopplaats/De seconden van het tafelgebed/,,Antwoord": meer eerbied voor andersgelovigen/ Bedrijving van de arbeid. E r staat nog veel meer m HN: kijk zelf, neem een abonnement. (Naam) (Adres) (Plaats) (een maand gratis, daarna f 28,50 per half jaar). Zonder postzegel opsturen naar Antwoordnummer 1776, Den Haag. Of even bellen: (070) 51 21 1 1 .

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's

VU Magazine 1976 - pagina 169

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's