GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1977 - pagina 387

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1977 - pagina 387

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

\^ nu^azme33 met de kathoüeke school en of de ka- Hieruit nog een belangrijke uitspraak tholieke school moet worden gehand- van prof. Haarsma: ,,Verder mogen haafd. concurrentie overwegingen de kerk en Een tweede opvatting is dat de open- het katholiek onderwijs niet bewegen heid van de katholieke school positief tot een afwijzend standpunt wanneer moet worden gewaardeerd. Dat brengt er in het openbaar onderwijs meer mowel een zekere onzekerheid met zich gelijkheden worden geschapen voor mee over de precieze inhoud van de onderwijs in de christelijke godskatholiciteit van de school, maar dat dienst . . . Als het geloof ten gevolge hoeft niet te betekenen dat de school van de ontzuiling in veel mindere mate bij de pakken moet gaan neerzitten. dan vroeger als beginsel van organisaEen kathoüeke school is in deze op- tie gaat werken, dan is het meer dan vatting meer herkenbaar aan zijn sfeer ooit geboden datzelfde geloof de kans dan aan zijn ideologische inhoud. te geven als beginsel van inspiratie". Volgens de derde opvatting moet de katholieke school het onderwijs heel (Protestants)christeIijk uitdrukkelijk inrichten naar de leer Tenslotte de situatie rondom de provan Jezus Christus en de katholieke testants-christelijke school. kerk. De mensen die in zo'n school Voor bepaalde christenen legt deze werken, moeten van deze opdracht ge- school vandaag de dag weinig gewicht tuigen. Joosten: ,,Dat betekent in elk meer in de schaal. Men registreert geval dat het aantal katholieke scholen slechts min-punten. Zo b.v. Dr. W. te groot is gezien het aantal mensen Aalders in zijn boek ,,Theocratie of dat zulk een school wil aanvaarden. ideologie". In z'n wit-zwart tekening Het zou dan ook gezond zijn, als het streept hij o.a. aan: katholieke onderwijs zichzelf zou sa- (blz. 227): ,,Het is ook de christelijke neren en zijn kracht meer zou zoeken school geweest die het ontbroken in kwaliteit dan in kwantiteit." heeft aan een diepe en universele geest Joosten concludeerde tenslotte dat als Augustinus!; daaronder heeft ze een katholieke school zich in twee op- bijzonder geleden. Daardoor is ze zo zichten van andere moet onderschei- machteloos geweest ten opzichte van den. Het onderwijs moet gegeven haar roeping tot herkerstening van het worden vanuit het perspectief dat er volk. Terwijl de Goliath-reuzen van leven is na de dood. De leerkrachten het moderne denken de slagorden van aan een katholieke school zullen moe- Israël hoonden en uitdaagden, trad ten getuigen van een katholieke inspi- geen David-gestalte uit het volk naar ratie. ,,Is dat niet het geval, dan be- voren die in het geloof de leugenprofeantwoordt de uitvoering zo gebrekkig ten tegemoet trad met de wijsheid aan haar opdracht dat zij zichzelf on- Gods"! geloofwaardig maakt." Alsof het christelijk onderwijs ooit bij Wie nader over het katholiek onder- machte zou zijn - als op bestelling wijs wil worden ingelicht verwijzen we bedoelde gestalte op te roepen! met nadruk naar het reeds genoemde Nog zwarter maakt dezelfde auteur dit boekje, uitgegeven in de Annalen van beeld van de school met de bijbel in het Thijmgenootschap (ja^rg- 65, afle- zijn referaat: ,,Taak en functie van de vering 1): ,,Waarden en normen in het christelijke school" (,,De Reformatoonderwijs", waaraan meewerkten Th. rische School", aug. 1977). A. G. van Eupen, J. H. G. I. Giesbers, Daar spreekt hij over: E. Schillebeeckx, J. A. v.d. Ven, G. A.M. Poiesz en F. Haarsma). • ,,de miserabele neergang van het christelijk onderwijs' • ,,dat christelijk onderwijs heeft de vijandschap van de Boze tegen de vrouw en haar zaad bevorderd en goede diensten bewezen" • ,,vaak heeft het eigen geestelijke grondslagen ondergraven in plaats van geëerbiedigd en bevestigd" • ,,zulke uitgeholde christelijke onderwijsinstellingen (denk aan de VU) verrichten handlangersdiensten aan de machten der duisternis." Gevolg van zulk een kritiek is slechts een gevoel van machteloosheid. Ze leidt op geen enkele wijze tot de ook

door de auteur gewenste geestelijke veerkracht. De auteur. Groenkenner bij uitnemendheid, vergeet hier blijkbaar de klassieke uitspraak van Groen van Prinsterer:, ,0f weet ge niet dat de Christen aan den echten krijgsman moet gelijken die zich met de hachelijkheid van de strijd gelukwenscht? Waarom? Omdat ze des te meer tot plichtsbetrachting gelegenheid geeft.'' Gelukkig - ook voor vandaag - is er een zonniger beeld van het protestants christelijk onderwijs te schetsen. Een enkel voorbeeld. Met bet niet denkbeeldige gevaar op (te) hoge toon voor eigen parochie te preken. In de zestiger jaren noteerde de Uniecollecte voor noodlijdend christelijk onderwijs buiten de grenzen een bedrag van 4 ton. Thans, in 't afgelopen jaar, steeg de thermometer, aangevend de vrijwillig biimengekomen bijdragen, tot 2,4 miljoen. Vóór de jaren '70 verscheen er hier en daar in druk

'ik voel mij niet ihuis op een zuil!'

een rede of jaarverslag het christelijk onderwijs betreffende. Thans telt de serie ,,Cahiers voor het christelijk onderwijs", door Kok in Kampen uitgegeven, 24 nummers. Op 17 sept. jl. verscheen het 25e, aangeboden door de Werkgroep Chr. Onderwijs uit de kring van leraren bij het christelijk voortgezet onderwijs (CVHO) onder de titel: ,,De school aan het werk" probleemstellingen en experimenten in het christelijk voortgezet onderwijs. (Tussen haakjes - men neme daar goede nota van - blijkbaar zingen niet alle leraren:, ,Dat gaat naar Den Bosch toe!"). Met andere woorden - er is sinds de jaren '70 een hevige discussie aan de gang over de identiteit van het christelijk onderwijs. Dat is niet niets. Vergeleken daarbij was er in de jaren '60 windstilte. Daarom was het ook onbillijk wat,,Trouw" onlangs (6 juni '77) in een hoofdredactioneel commentaar suggereerde: ,,Hoe christelijk is een school voor voortgezet onderwijs die eenmaal per jaar ,,vergadert" over de eigen identiteit?" Er is hier waarachtig wel meer aan de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1977 - pagina 387

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's