GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1978 - pagina 140

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1978 - pagina 140

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

yil magame 6 de WA-verzekering. Dat wil zeggen, dat ze schadevergoeding, die ze hebben uitgekeerd, kunnen verhalen op de WA-verzekering. In het begin van dit verhaal werd al aangestipt dat de WA daar zo'n 160 miljoen per jaar aan kwijt is. Hardop filosoferend over de kansen dat zijn voorstellen, of de voorstellen van de ,,Studiegroep Verkeersaansprakelijkheid" ooit wet zullen worden, merkt prof. Van Wassenaer allereerst op, dat het nodig zal zijn dat de ministers van Sociale Zaken en Binnenlandse Zaken de regresrechten die ze hebben krachtens allerlei wetten, laten vallen. ,,Daarmee staan of vallen deze voorstellen. Want wanneer dat regresrecht gehandhaafd blijft, betekent dat een enorme stijging van de premies voor de verkeersverzekering. Wordt het regresrecht afgeschaft, dan betekent dat voor de sociale verzekeringen en heel geringe premieverhoging (ik taxeer die verhoging op 2 procent). Die is gemakkelijker op te brengen dan een stijging van honderd procent van de autopremies." Kosten VU-magazine vraagt, of in een systeem waarbij het sluiten van een verzekering verplicht wordt gesteld, wel plaats kan zijn voor particuHere verzekeraars. Die moeten rendabel zijn, winst maken. Zal de verzekerde dat niet in z'n premie merken? Prof. Van Wassenaer: ,,Nee, ik geloof eerder, dat het feit dat we met particuliere verzekeraars te maken hebben, op den duur de premie zal drukken. Een monopolist, of dat nu de overheid is, of een particulier, heeft veel minder de neiging om op z'n kosten te letten, dan een instelling die tegen een andere instelling moet opboksen. Bovendien zal de manier waarop schade wordt afgewikkeld veel minder kostbaar zijn, dan die tot dusver is. Schuldvraagonderzoeken bij voorbeeld, zijn duur. Veel ko.sten die nu gemaakt worden doordat verzekeraars, politie, juristen, allemaal hoog gekwalificeerde mensen, zich met de schuldvraag moeten bezighouden, komen in mijn voorstel te vervallen. Daardoor zullen de afwikkelingskosten sterk verminderen. Het vaststellen van personenschade zal echter wel een dure zaak blijven. Al met al schat ik, dat de interne kosten die een WA-verzekeraar maakt en die soms kunnen oplopen tot 35 procent van zijn totale kosten, kunnen afnemen tot, pak weg, tien-twaalf procent. Er is wel eens gezegd dat vijftig procent van de premie aan de strijkstok blijft hangen en al is dat wat

onvriendelijk uitgedrukt, het kostenpercentage kan aanmerkelijk omlaag worden gbracht." Het drukken van de interne kosten van de verzekeringsmmatschappijen, het afschaffen van het regresrecht, het invoeren van een eigen risico, het maar voor een deel vergoeden van zaakschaden, het terugdringen van het percentage dat door tussenpersonen als provisie wordt gevangen, wanneer zij een poHs verkopen (die provisie is op het ogenblik niet minder dan twintig procent) zijn allemaal factoren die de kosten van de voorgestelde nieuwe verkeersverzekering drukken. Niettemin mag worden verwacht dat de premie die de automobilist zal gaan betalen zal stijgen met een percentage dat ergens tussen de twintig en dertig zal liggen. In ruil daarvoor mag hij verwachten dat het ,,loterijkarakter" van zijn verzekering verdwijnt. Het aantal uitkeringen zal flink toenemen en met name wanneer er sprake is van gewonden of doden in het verkeer, zal onzekerheid over de vraag of zal worden uitgekeerd, nagenoeg zijn uitgebannen.

Hervormd Nederland valt elke week weer op

hervormd nederlond

Je kunt niet alles lezen wat wekelijks de brievenbus binnenrolt. Maar Hervormd Nederland, die laat je niet liggen. Elke week een handzaam blad, door vakmensen gemaakt, betrouwbaar, prettig leesbaar. Met vele actuele en andere interessante reportages en interviews. Met Hervormd Nederland weet je net iets meer. Wie nu deze bon opstuurt, ontvangt Hervormd Nederland twee maanden lang voor vijf gulden. Dat is toch geen geld? Ja, stuur mij 2 maanden HN voor f 5,-. Daarna beslis ik of ik abonnee word.

Naam: Straat: Plaats: Zonder postzegel opsturen naar: antwoordnummer 1776, Den Haag. Opbellen kan ook (070) 51 21 11. Wilt u met betalen wachten totdat u een acceptgirokaart hebt gekregen? Hervormd Nederland is ook in de losse verkoop verkrijgbaar.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1978 - pagina 140

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's