GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1978 - pagina 277

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1978 - pagina 277

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

1 ^ magazine 11

Organisatie-adviezen: de klant moet meewerken In iedere organisatie kunnen problemen rijzen. Een bedrijf kan voor de vraag komen te staan of het al dan niet moet omschakelen naar een ander product. Hoe moet dat? De ene afdeling van een overheidsdienst kan zo volhardend langs een andere heen werken, dat er van alles stagneert. Hoe los je dat op? Een ziekenhuis wil een nieuwe afdeling openen. Hoe moet die worden ingepast in de bestaande afdelingen? De verhoudingen tussen een groep leraren aan een schotengemeenschap en de schoolleiding zijn zo vertroebeld, dat er geen gesprek meer mogelijk lijkt. Hoe krijg je dat weer op gang? In 1974 meldden zich bij de,,erkende'' organisatie-advies bureau's ruim twee duizend cliënten, zowel uit de commerciële als uit de niet-commeiciële sector. Het bedrag dat per jaar wordt uitgegeven aan het inwinnen van adviezen mag veilig worden geschat op zo'n honderd miljoen gulden. Het is niet zo gemakkelijk een antwoord te geven op de vraag of die adviezen ook effect hebben. Het is zelfs niet altijd duidelijk wat onder ,,effect" moet worden verstaan. Bij een bedrijf, dat, dankzij een advies, uit de rode cijfers weet te komen, ligt het effect voor het oprapen. Maar het is veel moeilijker te constateren of in een organisatie het werkklimaat is verbeterd; of- om een ander voorbeeld te noemen - in een ziekenhuis de patiënten beter worden geholpen dankzij de activiteiten van een adviseur. Veronderstellingen Vorige maand promoveerde aan de universiteit van Leiden, dr. P. A. E. van de Bunt, thans sociaal-psycholoog aan de VU. In zijn proefschrift {,,De Organisatie Adviseur Begeleider of Expert?") onderzocht hij onder welke voorwaarden de twee meest gangbare methoden om tot een advies te komen, slagen of falen. Dr. van de Bunt heeft zelf als organisatie-adviseur gewerkt. ,,Er leven in dat wereldje", zegt hij in een gesprek met VU-magazine, ,,een aantal veronderstellingen over de methoden die zouden passen bij bepaalde problemen in bepaalde organisaties

en ik had het idee dat die veronderstellingen niet helemaal klopten en dat er onderzoek naar zou moeten worden gedaan". Dat ,,niet helemaal kloppen" had dan betrekking op adviezen die wel,, volgens het boekje'' tot stand waren gebracht, maar die in de te adviseren organisatie in een la verdwenen, of nog erger: daar ,,een spoor van ellende" achterlieten. Het is niet eenvoudig vast te stellen hoe vaak er sprake is van een mislukt advies. Noch de adviseur, noch de cliënt zullen een mislukking graag naar buiten toegeven. Dr. van de Bunt heeft de indruk dat er ,,nogal wat" voorkomen. Bij zijn onderzoek maakte hij overigens gebruik van advies-projecten (48 in getal, het materiaal werd beschik-

baar gesteld door een aantal adviesbureau's), die ais min of meer geslaagd konden worden beschouwd. Want al werd zoeven opgemerkt, dat het effect niet altijd even duidelijk kan worden vastgesteld, toch was er door middel van een bepaalde vragenlijst wel zo iets als een communis opinio vast te leggen tussen adviseur en cliënt over het niet- of wei-slagen van een advies. In een vervolgonderzoek zullen overigens vooral mislukte adviezen worden bekeken. Methoden De belangrijkste vraag die in het onderzoek aan de orde kwam, had te maken met de methode die door adviseurs kunnen worden gevolgd. Heb je bij de ene methode meer kans van slagen dan bij de ander? Er zijn grofweg twee basis-methoden te onderscheiden: de ,,inhoudelijke methode" bestaat eruit, dat de adviseur in een organisatie rondkijkt, de problemen waarvoor zijn hulp is ingeroepen analyseert en zijn werk afrondt met het schrijven van een rapport waarin aanbevelingen worden gedaan, die tot oplossing van de problemen moeten leiden. Bij de oplossing zelf is de adviseur niet betrokken. Daar tegenover staat dan de ,,proces-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1978 - pagina 277

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's