GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1979 - pagina 231

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1979 - pagina 231

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

^^^jj

1^ magaüne 9 die de naam wijnbouwer niet meer verdienen. ..Geeft aan God" betekent dan: geeft aan God zijn volk terug dat gij in dienst van de keizer houdt, aan die God van de levenden die de machtigen hun positie ontneemt en die gij gemaakt hebt tot een God van doden. Men mag God niet gebruiken als ideologische rechtvaardiging van de staat, noch Hem buiten het leven plaatsen. De plaats die God toekomt is: temidden van zijn volk, de armen en de verdrukten. Hem geven wat Hem toekomt, betekent: Hem zijn volk teruggeven en het halen uit de handen van zijn verdrukkers. Met ..Geeft aan de keizer" en zijn beeldenaar stelt Jezus deze munt in vraag. Ze bezegelt immers de ontheiliging van het land. Het bestaan zelf van de romeinse munt op Israels' bodem, wordt door Jezus veroordeeld in naam van de joodse wet. Ze draagt immers de beeldenaar van de keizer en het randschrift ,,Tiberius Caesar, zoon van de goddelijke Augustus"". Enkele verzen verder (12.29) zal Jezus er nog op wijzen dat het eerste gebod luidt: ..De Heer onze God is de enige Heer . . .

Noch ja noch neen Zo antwoordt Jezus dus noch . J a " noch .,neen" op de strikvraag van de Farizeeën. Vanuit een totaal verschillende logika veroordeelt hij de kommerciële verhoudingen die het leven van Israël en van de Tempel bepalen en die juist in de munt gesymbolizeerd worden. Deze fundamentele kritiek levert hij door zijn praktijk en door zijn eis ,,aan God geven wat God toekomt": zijn Tempel, zijn volk, zijn land, om er een land van vrije mensen van te maken waar het goed zal zijn te leven als broeders met een ekonomie van herverdelen. Bemerk dat de radikale kritiek op de keizerlijke munt en op het systeem van uitbuiting in vrij bedekte vorm geformuleerd wordt. Dit is wel te begrijpen: deze tekst is immers bestemd voor de kristenen in Rome die door de romeinse machthebbers reeds zwaar vervolgd worden." (FST) Literatuur: Jan Bonsen: Politieke lezing van de bijbel, een werkboek (uitg. NCSV) Michel Clévenot; Een materialistische benadering van de bijbel {Ten Have/Baarn)

De Zweedse verzorgingsstaat

Welzij ns-sociologen maakten excursie naar de toekomst Kunnen we in Zweden zien hoe Nederland gaat worden? Van 20-29 april bezochten staf, afgestudeerden en studenten, in totaal 28 vrouwen en mannen van de vakgroep Sociologie van de Hulpverlening van onze universiteit, hun collega's van de universiteit van Lund in Zweden. Na de ervaringen van voorgaande buitenlandse reizen (tweemaal Londen, Oost-Berlijn) werd de nieuwsgierige blik van de initiatiefnemers gericht op de Zweedse verzorgingsstaat, die volgens velen model staat voor wat ons eigen land binnen afzienbare tijd te wachten staat: een welfare-systeem dat een volledig overheidssysteem is. De afgelopen jaren heeft deze vakgroep zich diepgaand beziggehouden met de ontwikkelingen binnen het Rotterdamse specifieke welzijnswerk dat als gevolg van het beleid van deze gemeente nogal in beweging is. Het convenant, dat deze gemeente met het Ministerie van CRM heeft gesloten, houdt onder andere in dat de Rotterdamse gemeentelijke overheid de primaire verantwoordelijkheid draagt voor de planning van het specifieke welzijn in deze stad. een situatie zoals deze vanouds bestaat in Zweden. Van de voormalige directeur van de Rotterdamse (inmiddels opgeheven) Raad voor het Maatschappelijk Welzijn, Ir. Maso, was bekend dat hij meer dan één studiereis in Zweden achter de rug heeft. Al in een vroeg stadium adviseerde hij de vakgroep met klem contact te zoeken met het echtpaar Gunnel en Harald Swedner. De vrouwelijke helft van dit dynamische tweetal is de grote stimulator van het Zweedse opbouwwerk en doceert aan de Sociale Akademie van Lund, terwijl Harald als hoogleraar so-

door prof. dr. H. van den Berg ciologie met speciale belangstelling voor welzijnswerk verbonden is aan de universiteit van dit volk bij Malmö gelegen stadje. De tijd, die zij nodig hadden om een compleet werkrooster ('s morgens colleges, 's middags instellingenbezoek) te produceren was aanzienlijk korter dan een doorsnee gastheer nodig heeft om zich te bezinnen op de vraag of hij wel zo nodig een gezelschap van 28 Nederlanders een week lang te gast moet ontvangen. Hun taak werd wel aanzienlijk verlicht door de enthousiaste participatie van zowel de studenten van de sociale akademie als die van het sociologisch instituut. Met name gedurende de twee week-enden was het recreatieve aanbod van deze lieden van een bijna verwarrende omvang. Inmiddels hebben wij (de Zwedengangers) begrepen dat een en ander mede als leerervaring bedoeld is geweest, een experiment in communitywork. Op die manier was het al heel eenvoudig om wat nader in te gaan op onze interesse voor dit terrein. Zweden-kent geen opleiding voor het beroep opbouwwerker: in de opleiding voor social work worden lessen opbouwwerk ingebouwd: de studenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1979 - pagina 231

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's