GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1979 - pagina 297

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1979 - pagina 297

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

]^ magadne 31 over organiseren ..van onder af", gebruik makend van het kunnen van de mensen, past een z.éér open systeem. zowel met betrekking tot het interne gebeuren, als met betrekking tot al het buiten-gebeuren. Zo'n organisatie moet dan ook in staat zijn vele signalen op te vangen, door middel van .,voelsprieten en antennes", ook de politieke signalen. En hier moeten we constateren dat veel managers, ook op de hogere niveaus, dikwijls te weinig politiek inzicht hebben. Velen zijn onvoldoende in staat om met de politieke factor op een effectieve wijze rekening te houden. De laatste jaren zijn er gelukkig steeds meer instanties die bijzonder nuttig werk doen voor het verbeteren van het wederzijds begrip tussen politici en bijvoorbeeld ondernemers. Maar in feite hebben alle managers - ook de niet-ondernemers - te maken met de politieke invloeden in de samenleving. Het is merkwaardig dat managers vaak van veel disciplines het nodige wel afweten-organisatiekunde is dan ook een interdisciplinair vak - maar nu juist van politiek zo weinig, evenals trouwens van andere algemeen maatschappelijke ontwikkelingen." Prof. Twijnstra bepleitte niet dat de manager nu ook een soort ..politicus" zou moeten worden. Daarvoor verschilt de manier van denken teveel. Met kennelijke instemming haalde hij de Amerikaanse minister van Financien Blumenthal aan. In een interview zei deze dat, ,,van een zakenman verwacht wordt dat hij, op grond van nieuwere informaties zijn mening aanpast, zijn plannen verandert: maar dat als je in de regering je mening verandert, je wordt heschuldigd van inconsequentie, zodat je zo lang mogelijk de schijn moet ophouden dat je je mening niet veranderd hebt, intussen zoveel mogelijkheden in je beweringen inbouwend dat de pers niet merkt dat je je mening aan het veranderen bent". Prof. Twijnstra bedoelde alleen maar te zeggen dat managers veel meer moeten begrijpen van politiek. Hij haalde dr. Marga Klompé aan. die onlangs het volgende stelde: ,,De verantwoordelijkheid van de ondernemer gaat verder dan het maken van winst en het verzekeren van de continuïteit van de onderneming. De wijze waarop hij dez.e doelstellingen tracht te verwezenlijken - de ethische criteria die hij hierbij hanteert - behoren eveneens tot z.ijn maatschappelijke verantwoordelijkheid". ..Maatschappelijk management zou

ik", aldus prof. Twijnstra. ,.nu die managementbenadering willen noemen, die uitgaat van de hier genoemde overwegingen: • organiseren van onderaf, gebruik makend van de bekwaamheden op alle niveaus • daarbij bevoegdheden (macht) leggend op die niveaus waar men het betreffende werk het best kan beoordelen op grond van de daar aanwezige ervaring, creativiteit en inventiviteit; • het geheel coördinerend en samenvoegend, gericht op de doelstelling van de organisatie; • rekening houdend met maatschappelijke veranderingen èn de politieke factoren, daarbij reagerend, anticiperend of soms zelfs initiërend werkend op veranderingsmogelijkheden; • daarbij de krachtbron die is opgeslagen in de totaliteit van alle individuele leden van de organisatie, gebruikend en sturend; • signalen intern en ,,van buiten" door antennes in de organisatie opvangend, zevend en hanterend; • en het draagvlak van vele functies duidelijk verbredend en daarmee de organisatie versterkend.

Stuurgroepen En daarna volgde de suggestie tot het instellen van bijvoorbeeld stuurgroepen van drie a vijf personen, die deskundig zijn op 'n bepaald gebied en/of er vanuit een of andere functie nauw mee te maken hebben.

,, Voor goed begrip: de stuurgroepen en bij een middelgroot produktiebedrijf kan men dan denken aan acht tot tien van die stuurgroepen, voor bijvoorbeeld ..produktie", ,,produktieontwikkeling", ..commercie", ,.personeel en huisvesting". ,.investeringen", etc. - wordt de taak van de dagelijkse leiding of directie verlicht, terwijl de directie tevens van veel betere, voorgesorteerde informatie wordt voorzien. Overigens zullen aan die stuurgroepen - en we stellen dit heel nadrukkelijk dus ook delen van de macht moeten worden toegewezen in de vorm van beslissingsbevoegdheden (ook in budgetaire zin). In dit verband merk ik op, dat de Ondernemingsraad in feite ook zo'n stuurgroep is. Daarmee zullen met name allerlei algemeen maatschappelijke signalen, goeddeels reeds verwerkt voor de eigen organisatie, kunnen worden opgevangen en verwerkt. In sommige gevallen kan men een speciale stuurgroep instellen, gericht als antenne op het volgen van met name politieke en maatschappelijke veranderingen . Zonder in het kader van deze rede daar dieper op in te willen gaan. merk ik nog op dat de bemanning van alle stuurorganen in feite periodiek ter discussie moet kunnen komen. De organisatie verandert immers steeds, gegeven de maatschappelijke en de marktveranderingen. en daardoor kan ook de bemanning van bepaalde groepen gewij-

stuurgroep

uil

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1979 - pagina 297

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's