GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1983 - pagina 128

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1983 - pagina 128

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

was het alleen maar omdat zij „De ten, liberalen en socialisten. Internationale" en andere socialisti- In een voetnoot bij zijn rede over,,Hef sociale vraagstul< en de christelijke sche psalmen niet mee willen zingen. 6. Zowel in de religie als in de politieke religie" waarschuwde Kuyper tegen ideologie kunnen „kernwoorden" een het staatssocialisme en wees hij het centrale rol spelen. Bekend is dat in de individualisme van het liberalisme af. joods-christelijke religie de „tien Kuyper toonde echter begrip voor het woorden" de kern van het geloof aan- streven der liberalen om de vrijheid der burgers te verdedigen tegen de geven. Communisten en socialisten hebben staatsmacht (a.w., Amsterdam 1891, — zoals bekend — ook hun „kernwoor- p. 76, voetnoot 99), den" zoals klassenstrijd, solidariteit, Zowel christenen als liberalen zetten uitbuiting, bevrijdend geweld, interna- een vraagteken bij de simplistische tionalisme, enz. Het verwijt dat Haan socialistische ideologie die kan worricht aan het CDA komt als een boeme- den samengevat in de stelling ,,De rang op hemzelf terug. mens is goed, maarde maatschappij is 7. In zijn oppervlakkige analyse komt slecht". Ook geloven zij niet dat het Haan niet toe aan de vraag hoe het altijd een politieke vooruitgang is als in thans staat met het mensbeeld — de een arm land een kapitalistische dictaantropologie — van christendemocra- tuur wordt verdreven door een socia-

Regionale bijeenkomsten Groningen

Overijssel

Gelderland

Noord-Holland-Noord

Noord-Holland-Zuid

Zuid-Holland-Noord

16 maart te Haren Postiljon Motel Haren, Emmalaan 33 spreker: prof. dr. A, Wessels onderwerp: Overeenkomst en verschil in godservaring bij christendom, islam en jodendom 8 maart te Zwolle Hotel Wientjes, Stationsweg 7 spreker: dr, W. de Jong onderwerp: Naar een alternatieve geneeswijze? lOmaartteZutphen Hotellbis, De Stoven 14 spreker: prof, dr. A. Wessels onderwerp: Libanon en de Palestijnen, een precair bestaan 12 april te Alkmaar Prot. Chr. Opleidingsschool Kleuteronderwijs VandeVeldelaan920 spreker: prof. dr, Tj, Baarda onderwerp: Hoe lezen we de Bijbel? 13 april te Amsterdam Crest Hotel, De Boelelaan 2 spreker: prof, dr. J. J. van Cuilenburg onderwerp: De invloed van de massamedia 27 april te Den Haag Triomfatorkerk, Laan van Nieuw-Oost-Indië

19.30 uur

20,00 uur

20,00 uur

20.00 uur

20.00 uur

20.00 uur

143/145 Zuid-Holland-Zuid

Zeeland

Noord-Brabant-West

Noord-Brabant-Oost/ Noord-Limburg Zuid-Limburg

118

spreker: prof. dr, L. F. van Muiswinkel onderwerp: Bezuinigen of juist besteden? 20 april te Rotterdam Pauluskerk, Mauritsweg 20 spreker: prof. dr, L. F, van Muiswinkel onderwerp: Bezuinigen of juist besteden? 21 april te Middelburg Getuigeniskerk, ingang Adriaen Obrijsstraat spreker: prof. dr. H. Bianchi onderwerp: Nieuwe wegen in het recht ten opzichte van de misdaad 24 maart te Breda Motel Brabant, Heerbaan 4-6 spreker: mevr, H. L, van Stegeren-Keizer onderwerp: Hebben christenen en joden elkaar vandaag iets te zeggen? 22 maart te Eindhoven Motel Eindhoven, Aalsterweg 322 spreker: prof, dr. Tj. Baarda onderwerp: Hoe lezen we de Bijbel? 17 mei te Heerlen Grand Hotel, Groene Boord 23 spreker: prof. dr. D, G. Mulder onderwerp: Andersgelovigen over het thema van de Zesde Assemblee van de Wereldraad van Kerken te Vancouver

20.00 uur

19,45 uur

20,00 uur

20.00 uur

20.00 uur

listische. Ten slotte geloven Nederlandse kerkmensen niet dat er in arme landen waar een marxistische dictatuur heerst de ,,uitspraken van de christelijke kerken" veel invloed hebben op de politieke machthebbers aldaar. Ook op dit punt laat het betoog van Haan aan eenzijdigheid — en misschien wel partijdigheid — weinig te wensen over. A. van Doorn Naschrift De reactie van de heer Diepenhorst is erg defensief; hij heeft kennelijk — buiten de bedoeling — in mijn column (geen ,,bespreking") van de vorige maand een offensief gevoeld. Het probleem dat echter de kern vormt (en dat ik aansneed vanuit het,,CDA-milieu") is objectief: hoe verhoudt zich, gezien de ,,technologische maatschappij" waarin wij leven, in de politiek het christelijk getuigenis tot analyse en beginsel? Dat hier fundamentele (geen detail-)vragen zijn te stellen, beaamde ook CNV-voorzitter Van der Meulen in zijn reactie op de CDA-partijraad van zaterdag 5 februari. Intussen ben ik de heer Diepenhorst erkentelijk voor de correctie van een feitelijke onzorgvuldigheid mijnerzijds: niet Van der Burg maar Hermans was het liberale kamerlid dat aan het decembernummer van CD-verkenningen meewerkte. Deze verschrijving komt echter niet in mindering op de gedachtengang van de heer Van den Burg die ik citeerde en die m.i. liberaal te noemen is, hetgeen door Diepenhorst niet wordt ontkend. Zodat het probleem van de grensvervaging tussen CDA en liberalisme blijft. Prof. Van Doorn moet het mij niet ten euvel duiden wanneer ik waardering heb voor het vele dat hij te berde brengt, maar niet begrijp hoe dit alles in wezen te maken kan hebben met mijn meditatie van vorige maand. Punt 1 suggereert dat ik moeite zou hebben met de lood-om-ijzer-theorie, terwijl ik die juist heb versterkt, en uitgebreid tot het CDA zelf; want waarom zou de theorie alleen op de andere grote partijen betrekking hebben, en niet op het CDA zelf? Punt 1 vervalt dus eigenlijk. Maar punt 2 evenzeer (ik laat Van Doorns taalgebruik nu maar geheel voor zijn rekening, en ga daar niet op in); want hoe kan Van Doorn lezen dat ik van mening zou zijn dat militaire dictaturen tot Latijs-Amerika beperkt zouden zijn? Punt 3 haalt de zaken ook al grondig door elkaar. Ik beschouw de ,,liberalen" niet als de zondebok voor het vooruitgangsgeloof. Ik heb gezegd dat het liberalisme de historische expres-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

VU-Magazine | 520 Pagina's

VU Magazine 1983 - pagina 128

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

VU-Magazine | 520 Pagina's