VU Magazine 1992 - pagina 245
HET GERUCHTMAKENDE ARTIKEL VAN IR. W. LEEUWENBURGH VAN RIJKSWATERSTAAT, DAT HEM OP EEN SPREEKVERBOD KWAM TE STAAN
overkomelijke bezwaren behoeft op te leveren. Wat de Japanners deden, kon desgewenst ook in de Hollandse blubber. Die tegenwerping ging dus niet meer op. Medio 1991 publiceerde daarop de Vereniging van Boorondernemers en Buizenleggers (Bolegbo) een rapport pro ondergronds transport. Naar onder andere de resultaten van de studiereis naar Japan werd ook verwezen in de oktober 1991 verschenen brochure van het Algemeen Verbond Bouwbedrijf (AVBB), getiteld 'Ondergronds bouwen aan de infrastructuur'. Voorzitter ing. H.P. Barth schreef in de inleiding: "De gedachten gaan uit naar een openbaar transportnet dat door private ondernemingen wordt gehuurd en commercieel wordt geëxploiteerd. D e technologische kennis daarvoor is aanwezig, in het buitenland - onder andere in Japan - is er al positieve praktijkervaring mee opgedaan en de aanleg- en onderhouds kosten in vergelijking met wegen en spoorwegen boven de grond zijn relatief laag."
Erop of eronder Dat was andere taal dan tot dusver -was vernomen. Wie de financiële haalbaarheid van ondergrondse spoorwegaanleg nog betwijfelde, raakte februari van dit jaar onzeker. 'Ondergronds bouwen. Financieel haalbaar? Financieel haalbaar!' stond er boven het artikel van ir. W. Leeuwenhurgh, hoofd van de onderafdeling Ordening, Ontwerp en Voorzieningen Rijkswegen bij de hoofddirectie van Rijkswaterstaat. De redactie van
Mobiliteitsschnft (orgaan van de autolobby Sticn».. Weg) voegde nog een tweetal andere artikelen aan zijn beschouwing toe en kwam zo tot een aandachttrekkend nummer op het thema 'Erop of eronder'. Is ondergronds bouwen echt zoveel duurder? Ir. Leeuwenhurgh meende nu al te kunnen stellen "dat die prijs in vergelijking met bovengronds bouwen, best eens heel erg mee zou kunnen vallen en na meetellen van alle voor- en nadelen en na het verbeteren van het ondergrondse produktieproces, zelf wel eens lager zou kunnen zijn dan bovengrondse alternatieven. Met name bij projecten van meer dan ca 10 km. Het gaat dan om het totaal van kosten van aanleg en exploitatie en het meere-
ONTWERP VOOR EEN VACUUMTREIN VOOR DE KANAALTUNNEL, IN 1971 BEDACHT DOOR HET BERLIJNSE INGENIEURSBUREAU BOES.
Lufteiniafl
Antriebsaggregat Dachlu'tkissen
FahnpstrQL/r
• ^ = ? ^ > ^
Lufikissen
tam fur l u f t und Sleuerleitungm
23 vu MAGAZINE JUNI 1992
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992
VU-Magazine | 484 Pagina's
![VU Magazine 1992 - pagina 245](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/vu-magazine/vu-magazine-1992/1992/01/01/1-thumbnail.jpg)