GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1994 - pagina 305

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1994 - pagina 305

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

--ÜJ»"'

H E T B o E K ratief: op het moment dat een techniek, bijvoorbeeld de prenatale diagnostiek, beschikbaar wordt gesteld, zal er een dwang komen om van die techniek gebruik te maken. In de bevolking kan de gedachte postvatten datje kunt voorkomen dat je een gehandicapt kind krijgt en dus zelf schuld hebt als je toch zo'n kind ter wereld brengt. Als je niet van de prenatale diagnostiek gebruik maakt, berokken je een kind grote schade. En welke ouders, die immers het beste met hun kind voor hebben, willen dat? Hirsch Ballin opperde dat in de toekomst, in een kabinet zonder het CDA, de gehandicapten wel eens slechter af zouden kunnen zijn dan tegenwoordig. Ten Have ziet het nu al gebeuren. Als kinderen in een inrichting een infectie krijgen, wordt soms voorgesteld maar helemaal van behandeling af te zien. De conclusie van Ten Have is een harde: "Er is dus nu reeds heel geleidelijk een mentaliteit ontstaan waarin wij steeds minder accepteren dat er eigenlijk nog mensen met allerlei handicaps in onze samenleving voorkomen." De liberale ethiek, zo zou de onomkoombare conclusie kunnen luiden, is niet zo liberaal jegens gehandicapten, (kn)

:aïf

Technologische imperatief 'm

-f

si

Hksch Ballin veroorzaakte nogal wat opschudding met zijn uitspraak dat we moeten oppassen niet in een samenleving terecht te komen waarin ouders van mongoloïde kinderen met de nek worden aangekeken. Van Mierio wilde hem bij recidivisme de oren over het hoofd trekken en Van Thijn betichtte hem van fundamentalisme. Wat in de hele verkiezingscommotie verloren ging was de vraag of Hirsch Ballin zich eigenlijk terecht zorgen maakt. Wie het interessante boek 'Het perfecte kind' leest, een bundeling van interviews met deskundigen op het gebied van kunstmatige voortplanting en medische ethiek, zal kunnen vaststellen dat er wel degelijk iets aan de hand is. De interviews gaan onder andere over de toelaatbaarheid van embryo-onderzoek. Bij zulk onderzoek probeert men te achterhalen of een vrucht ernstige genetische afwijkingen bezit. Wanneer dat het geval is, wordt de vrucht niet teruggeplaatst in de vrouw. De meeste deskundigen zijn tamelijk gelaten of zelfs enthousiast over zulke

ontwikkelingen. Men heeft geen principiële bezwaren tegen embryo-onderzoek, prenatale dianostiek en het vervolgens aborteren van een vrucht bij een vastgestelde afwijking. De deskundigen nemen een liberale houding in: ieder moet voor zichzelf maar uitmaken wat hij of zij doet; het is niet aan de deskundige of aan de staat om aan de burgers voor te schrijven hoe te handelen. Elke keuze is een zaak van persoonlijke verantwoordelijkheid. Een paar geïnterviewden tekenen protest aan tegen deze liberale ethiek. De medisch microbioloog dr. H. Schellekens vindt dat een individualistische ethiek een contradictio in terminus is. Als iedereen voor zichzelf maar moet uitmaken wat kan en wat niet kan, is er geen ethiek meer. Het zoeken naar ethiek is het zoeken naar datgene we gemeenschappelijk hebben. De Nijmeegse medisch ethicus prof.o'r. /-/./\.M7. Ten l-lave gaat nog een stap verder. Hij denkt dat er van een werkelijke vrije keuze geen sprake kan zijn. Hij ontwaart een technologische impe-

André Kalden & Peter Beker, 'Het perfecte kind, kunstmatige voortplanting in Nederland', Stubee, f29,50.

OP DE PLANK Diederiii Aerts, 'De muze van tiet leven; quantumechianica en de aard van de werl<eliji<lieid', Pelcl<mans/Kol< Agora, f 45,- Aan de hand van recente inzichten over kosmologie, natuurkunde, biologie, sociologie en het dagelijks leven schetst de auteur de globale aard van de werkelijkheid. Daniei Boorstin, 'De scheppende mens; artistieice doorbralcen in de wereldgeschiedenis', Agon, f75,-. Een dappere poging om drieduizend jaar cultureel erfgoed in zijn totaliteit te overzien. Van de anonieme bouwers van Stonehenge tot Kafka, Picasso en Strawinsky.

39 v u MAGAZINE lULI/AUG 1994

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1994 - pagina 305

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

VU-Magazine | 484 Pagina's