GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1995 - pagina 253

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1995 - pagina 253

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

mogen zeggen. Ik heb geen zin om zelfcensuur uit te oefenen. Vooral Van Koningsveld wijst voortdurend op de versterking van het vijandbeeld. Hij heeft in een interview in het Leidse universiteitsblad Mare aangekondigd nooit iets kwaads over de islam te zullen zeggen. Aan dat programma heeft hij zich gecommitteerd. Met geleerdheid heeft dat niets meer te malden. Van de firma Philips verwacht ik niet dat zij zullen zeggen dat hun apparaten niet deugen. Daar is Philips niet voor. Maar voor een geleerde ligt dat anders. Iemand die wetenschap bedrijft kan een dergelijk programma niet hebben. "Mij is ook vaak verweten dat ik de arabieren verdedig. Het verschil is dat ik die verdediging nooit als uitgangspunt heb gekozen. Maar wie vroeger inzalce de Palestijnse kwestie iets aardigs zei over de arabieren, werd al snel uitgemaalct voor antisemiet. Mensen verwijten mij eigenlijk van alles: anti-joods, arabofiel, racist."

kleiner dan die van de islamitische fundamentalisten. De Europese regeringen moeten de ontwikkelingen goed in de gaten houden." In een kianteaitikel heeft u het onderscheid tussen een kleine minderheid van gewelddadige, en een giote meerderheid van gewone, vreedzame moslims gerelativeerd. "In de islam zitten gewelddadige elementen. Het is met strijd begonnen, met speren en met zwaarden.' Dat zit nog steeds in de islam. U moet eens in de index van de koran kijken onder het werkwoord 'doden'. Daar wordt enkele malen opgeroepen ongelovigen te doden. Dat gebeurt in een historische situatie, in het kader van de strijd van de profeet tegen zijn geboortestad Mekka. Christus riep niet op tot de strijd. In het joodse geloof vind je die gewelddadigheid weer wel: in het oude testament wemelt het van de gruwelen jegens niet-joden. In de islam zit dat ook." Met zulke uitspraken wijkt u af van de mening veel islam-kenners die van geen gevaar willen weten. las een uitspraak van een Franse schrijver die zei islam-kenners de neiging hebben verliefd te worden hun studie-object, met alle idealisering vandien. "Islam-kenners hebben wel eens de neiging de zaleen mooier voor te stellen dan ze zijn. Dat is waar. Bij sinologen is dat overigens valeer zo dan bij arabisten. Wij zijn vaalc kritisch. Maar zelf heb ik ook een beetje die neiging. Ik ken zoveel aardige moslims, en de islam heeft toch al zo'n slechte reputatie, dat ik snel geneigd ben te denken: ik hoef mijn oordeel er niet nog eens aan toe te voegen. ^

van Ik dat op

Daar gaat u niet onder gehukt^ "Mijn vrouw zegt wel eens: als je dit of dat zegt, is niemand het met je eens. Maar dat kan mij niets schelen. Ik moet daaraan toevoegen dat een zeker verantwoordelijkheidsgevoel mij niet vreemd is. Je kunt je voorstellen dat de lelijke dingen die over de islam wori I den gezegd, consequenties hebben voor ! de manier waarop moslims in Nederland worden bejegend. Maar moet ik die lelijke dingen, als ze waar zijn, dan verzwijgen? Het houdt elkaar waarschijnlijk ook wel in evenwicht. De een vindt me negatief over de islam, een ander juist te positief. "Ik moet ook zeggen dat de islam vaale veel negatiever wordt voorgesteld dan j • i • i r-r "Er wordt ook zoveel onzin over de ïeChtVaaTCLlgheia. ZC reëel is. Zo is de islam bijvoorbeeld verdraagzamer dan het christendom; het islam beweerd. Bij Hugo de Groot jodendom en het christendom worden komt al het verhaal voor dat door de islam als godsdiensten van het Mohammed een duif had getraind om boek erkend. Christenen en joden zijn een korreltje uit zijn oor te pikken vrij hun geloof te belijden, mits ze geen zodat iedereen zou denken dat het de kapsones hebben. Diverse arabische heilige geest was. Omdat er zoveel landen tellen ook aanzienlijke christeonzin wordt verkondigd, denk je soms lijke minderheden; in Egypte ongeveer dat het beter is wat terughoudend te tien procent, in Syrië zelfs iets meer. zijn met kritiek. Maar wat waar is, Spanje is ooit islamitisch geweest, moet toch worden gezegd. Het is goed maar daar heeft het christendom de te weten dat die gewelddadigheid binislam volledig uitgeroeid. nen de islam bestaat, dan kun je er "Aan de andere kant is een groot verrekening mee houden. schil met het christendom dat in de is"Ik heb er zelf nooit zo'n last van lamitische landen weliswaar een zekegehad, maar sommige arabisten zeggen re secularisatie heeft plaatsgevonden, - ze zullen het nooit opschrijven - dat maar dat die lang niet zo ingrijpend is ze voor hun studie-object afhankelijk geweest als bijvoorbeeld in onze samenleving. Met name zijn van hun contacten. Wanneer ik als vijand van de islam de lagere klassen zijn vaalc nog zeer godsdienstig. En op bekend sta, breng ik mijn contacten in gevaar, heet het afval van het geloof staat volgens de islamitische wet de dan. Ze denken niet meer welkom te zijn aan arabische doodstraf. In een land als Egypte staat dat weliswaar niet universiteiten en in bibliotheken. Dat vind ik een vermeer in het strafwetboek, maar wie van zijn geloof afvalt, keerde houding." maalet zich in sociaal opzicht onmogelijk. Een missionaris heeft mij eens verteld dat als hij een bekeerling maalet, Kritiek op de islam versterkt het vijandbeeld en stigdeze maar beter naar elders kan vertrekken." matiseert moslims tot potentiële terroristen, zeggen sommige arabisten. "Daar ben ik het niet mee eens,- uiteraard niet. Op die Is het wellicht zo dat de tolerantie naar buiten toe vrij manier zou ik nooit meer iets kritisch over de islam groot is, maar naar binnen toe juist klein}

'Fundamentalisten zeggen te strijden voor sociale

denken dat als de islamitische wet maar wordt ingevoerd, alles vanzelf goed zal komen."

WETENSCHAP,

CULTUUR

e) SAMENLEVING

II

- IUNI

199;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

VU-Magazine | 588 Pagina's

VU Magazine 1995 - pagina 253

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

VU-Magazine | 588 Pagina's