GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1996 - pagina 418

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1996 - pagina 418

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Oppassen voor overgewicht

To slosh is Engels voor klotsen. Sloshsat FLEVO, ZO werd begin dit jaar bekend, is de naam van een kleine satelliet die momenteel door onder meer het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) en Fokker Space wordt ontworpen en gebouwd. Sloshsat FLEVO (ÏLEVO staat voor Facility for Liquid Experimentation and Verification in Orbit, en verwijst naar de vestigingsplaats van het NLR in de provincie Flevoland) heeft ruim dertig

liter water aan boord, dat op enkele tientallen kilometers afstand van de Space Shuttle aan het klotsen wordt gebracht. Het klotsen van vloeibare brandstof kan hinderlijk zijn bij het manoeuvreren van ruimtevaartuigen, en met Sloshsat FLEVO kan het verschijnsel worden nagebootst. Sloshsat FLEVO is niet groter dan een wasmachine en kost circa tien miljoen gulden. Het is voor het eerst sinds 1983 dat de Nederlandse industrie een complete kunstmaan ontwerpt en bouwt. Ir Koos Prins is namens het NLR projectleider. Hoe staat het ervoor! "We zijn op weg naar de Critical Desigh Review, dit najaar. Het gedetailleerde ontwerp moet dan af zijn. We zijn al prototypes van bepaalde risicovolle onderdelen aan het bouwen. Lange tijd hebben we gezocht naar een geschikte coating voor de binnenkant van de watertank. Het wordt polyethyleen, dat vervuilt het water nauwelijks. Inmiddels is ook duidelijk geworden dat we de 270 plaatjes

6

WCS OKTOBER

I996

waarmee de waterhoogte in de tank wordt genieten beter in de wand kunnen opnemen, in plaats van ze aan de buitenkant vast te maken. Momenteel wordt een proefmodel van de watertank vervaardigd, die uiteindelijk wordt vervangen door een vluchtmodel. "We moeten nu oppassen dat de satelliet niet te zwaar wordt ten opzichte van het water. Als dat gebeurt, heeft het klotsgedrag van het water minder invloed op de bewegingen van de kunstmaan. Het experiment moet dan dus concessies doen. We proberen betaalbare oplossingen te vinden. Reserve-onderdelen inbouwen is te duur. Als er bijvoorbeeld een gyroscoop uitvalt waarmee het klotsgedrag van het water wordt aangestuurd en genieten, dan hebben we echt een probleem. Doordat de missie hooguit twee weken duurt, achten we dat risico echter aanvaardbaar." Hoe garandeert u de veiligheid! "We moeten voldoen aan een heleboel regels, omdat de satelliet vanuit de bemande Space Shuttle wordt afgeschoten. Het is heel lastig uit te vinden welke regels er precies bestaan. Het kost ons meer moeite dan we hadden gedacht. De explosieve lading waarmee de gastankjes voor de twaalf stuurraketjes worden geopend, wordt bijvoorbeeld als

Redactie: Mark Traa Bijdragen: Koos Neuvel Eric Ie Gras

een potentieel gevaar beschouwd. En het gas in de tanks staat onder een druk van zeshonderd bar. Maar ze zijn echt veilig. Ze lekken voordat ze ontploffen. De NASA wil ook zekerheid dat de satelliet de Shuttle niet raakt nadat hij is weggeschoten. Dit recontact hazard is echter verwaarloosbaar klein. Toch moeten we de mogelijkheid nauwkeurig onderzoeken." De lancering zou plaatsvinden in april 1998. Is dat nog steeds het gevall "Het is inmiddels eind 1998 geworden. De vlucht waarmee we aanvankelijk zouden gaan, bleek niet haalbaar. Ook nu is er geen harde garantie dat we mee kunnen; omdat we als het ware meeliften zijn we afhankelijk van een beschikbare plek in de laadruimte van de Shuttle. Het is niet onmogelijk dat de missie met één, twee of drie jaar wordt uitgesteld door allerlei externe oorzaken. "Maar we reizen vrij goedkoop, en dan mag je niet teveel eisen stellen." (MT)

Trucage

"Het valt op dat de grote meerderheid van de fundamentalisten te vinden is in kringen van positieve wetenschappers, niet zozeer bij de moslim-filologen of historici, maar bij fysici, ingenieur, medici enzovoort. Het kan zelfs zo ver gaan dat wanneer een leraar fysica in de klas spreekt over de moderne westerse verwezenlijkingen op het vlak van bijvoorbeeld de ruimtevaart, dat door moslim-leerlingen wordt tegengesproken omdat in de Koran niet staat dat de mens de aantrekkingskracht van de aarde kan overwinnen. Conclusie: ruimtevaart is trucage, punt. Toegegeven, het is een extreem voorbeeld, maar eentje dat ik van een leraar natuurkunde vernomen heb. En de betrokken school lag niet in Iran of Saoedi-Arabië." Urbain Vermeulen, hoogleraar aziatische en islamitistische Universiteit Leuven, in de Campuskrant, zg augustus.

studies aan de Katholieke

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996

VU-Magazine | 568 Pagina's

VU Magazine 1996 - pagina 418

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996

VU-Magazine | 568 Pagina's