Antirevolutionair óók in uw huisgezin - pagina 69
,,;
DE SCHOOL.
67
en dienstbaren," die het in het leven roept; maar ook ten tweede door de karakters van de personen
door
wat
door
de
die er toe behooren
,
er gelezen en gesproken wordt
lotgevallen,
deze vruchten
God over
die
;
we
bij
den zegen
gen, en lieten dus al het overige de
school
terzij.
wel
dus
dient
van het huis-
die
,
onderscheiden tusschen vrucht en
en kan alzoo onderscheidenlijk gelet, ten eerste op wat ze
vrucht,
al
eerste vrucht gewa-
gezin voor den Staat uitgaat, uitsluitend van die
Ook by
Van
zulk een huisgezin brengt.
echter alleen de eerste inherent en zijn de drie overige
is
Uit dien hoofde mochten
onzeker.
evenzoo ten derde
;
en ten leste niet het minst
werkt door de betrekkingen
die ze in het leven roept
,
uit-
maar ook ten
;
tweede
op wat ze uitwerkt door de karakters van leeraars of medeleer-
lingen
evenzoo ten derde op wat er getoond
;
geleerd en gesproken wordt
,
en eindelijk ten vierde op voorvallen van meer buitengewonen aard
met de school
in of
Van en
deze
vier
gansch
Want
de
»
onberekenbare grootheid;
of van de medeleerlingen
mag
en
die
vruchten komen hier intusschen uitsluitend de eerste
derde ter sprake.
de
,
plaats grijpen.
voorvallen van een school" zijn een
en
het
karakter van den onderwijzer
kan zoowel vóór-
dus hier alleen gelet
als
Er kan
nadeelig werken.
ten eerste op de noodwendige verhouding
,
en ten tweede op de noodwendige bezigheid,
die ze in het leven roept,
waartoe ze het kind brengt.
men nu
Beziet
wat van naderbij,
het- eerste
verhouding, die
t.
w.:
oog, dat deze slechts van tweeërlei aard kan ling tot zijn onderwijzer
,
zijn,
nl.
men nu
zoekt
plaatst
wel
,
bij
men
wat deze beide verhoudingen
-
ook
zóó toch
hier ,
opsommen: ontzag,
dat ieder dadelijk inziet
schen skind en vader''
op
ook op
zekere hoogte
en
»
is,
,
leer-
dat de school
,
zijn al
onder-
waarin de school het kind ,
dan kan men
eerbied, gehoorzaamheid enz.; ,
,
ja
maar
hoe we hier slechts met een zwak-
broeders en zusters" gegeven was.
ontzag voor
doet niets ter zake.
En
van wat reeds in de verhoudingen tus-
het kantoor
Of dus ook de school
gelijke. lijk
,
,
ongemerkt moeten uitwerken
kere nawerking te doen hebben
den winkel
,
het huisgezin haalt in vormende kracht.
op het kind
,
van den
of
of van den leerling tot zijn medeleerling. Reeds
aan deze schraalheid van verhoudingen tast en voelt
van verre niet
de noodwendige
ze in het leven roept, dan springt het in het
ook op de werkplaats
leert
Ook op men tot
meerdere en gelijk-opgaan met z^n
aan het geven van dien plooi bevorder-
De vraag
is
maar, wat in Gods bestel en
ordinantiën voor de inprenting vau deze hebbelijkheden het hoofdinstru-
ment
is;
—
en dan antwoorden we zonder aarzelen: in hoofdzaak het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1880
Abraham Kuyper Collection | 80 Pagina's
![Antirevolutionair óók in uw huisgezin - pagina 69](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/antirevolutionair-k-in-uw-huisgezin/1880/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1880
Abraham Kuyper Collection | 80 Pagina's