Souvereiniteit in eigen kring - pagina 30
rede ter inwijding van de vrije Universiteit den 20sten October 1880 gehouden in het koor der nieuwe kerk te Amsterdam
dacht sen
door reusachtige denkers,
is
schaduw geen onzer
in wier
te plaat-
Evenzoo na de middeneeuwen vertoont de wetenschap een
viel.
onderscheidbaar gelaat aan Roomsche en aan niet-Roomsche
licht
Universiteiten.
De
met en na Kant optra-
reeks van wijsgeeren, die
den, vormden, naar gelang ze in het subject of in het object rustten,
scholen van wetenschap, die elkaar onderling uitsloten.
Den monist
en atomist hoe huwt ge ze saam? Ja, zoo dwingend en overheerschend
de kracht van een beginsel, dat Hegels denkkracht, naar aller
is
erkentenis, én op godgeleerd én op juridisch én op physisch, ja, op élk terrein, een geheel eigen stelsel wist voort te brengen, zoodat strafrecht in Hegels en burgerlijk recht in Herbarts school te leeren
noodwendig
En
alle rechtsbesef verwart.
reeds
kleed
sterker
treedt
dan
verschil
bij bij
een
van eigen Souvereiniteit niet toonde,
beeld
het
spel
is,
blijft
van
weven aan een-
te
denkbeginsel,
hoiveel
levensbeginsel de noodwendigheid Gelijk Fichtes voor-
het licht?
in
voor zoover
een weêropzoeken
steeds mogelijk.
om saam
onmogelijkheid
deze
blijkt
zelfde
slechts
van het
d enkbeginsel in
een eerst
verworpene
Maar met een levensbeginsel kan dat
niet.
nog
Dat
wortelt in feiten. Of sterker nog gelijk het Christelijk beginsel in
een
levenden persoon.
ren van een
crisis in
wereldhistorie, in het
In een persoon wiens optreden het ponee-
het midden der wereld, in het middenpunt der
centrum ook van
's
werelds denken was.
Want
ondervraag nu dien levenden persoon, dien Christus, ondervraag
zijn
met autoriteit bekleede tolken slechts, en wat verneemt ge? Verklaart die
Rabbi van Nazareth, dat zijn wetenschap zich huwt aan die der
aardsche wijzen? Zeggen
lem of gen
zal
te ?
zijn
apostelen u, dat doorstudeeren te Jeruza-
Athene u allengs en vanzelf tot
zijn
Maar immers, vlak omgekeerd, prent
hooger weten brendie
Rabbi het u
in,
dat zijn schat van wijsheid voor de wijzen en verstandigeu verborgen is
en eer den kiuderkens geopenbaard.
En
de wetenschappelijk gevorm-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1880
Abraham Kuyper Collection | 44 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1880
Abraham Kuyper Collection | 44 Pagina's