Antirevolutionair óók in uw huisgezin - pagina 19
;
IV.
Vertrouwen,
Geheel anders dan de band
groote
drie
krachten
zedelijke
zijn het
inschikkelijkheid ook
Niet alsof niet
andere
gevoelens wennen zouden
vertrouwen,
onderling
en het solidaire eerbesef.
leveusbetrekkingen de burgerij aan deze
maar zóó
,
is
verhouding van deze
die uit de
,
beiden aan den Staat ten goede komen, de wederzijdsche
ouders saamverbindt ,
en
kroost
die
,
»man en vrouw".
weer de betrekking tusschen
De
en eerbesef.
inschikkelijkheid
dat toch door geen enkele betrek-
,
king deze zedelijke neigingen zoo diep ingeprent worden
als
door den
Och, men spreekt in de Schoolwet van zeker land van »het
ouderwiJ!»
normalen omgang tusschen »man en vrouw" in den
dienstbaar
maken aan de
met schoolgaan en
de
school
opleiding tot
kunstige
van
opvoeding
het
,
van
gezinsleven
maatschappelijke en Chris-
aanpraten of voorzeggen of
liet
niet de school
om
er op aangelegd
aan
enz.
zijn
dat ze veeleer
,
,
echt.
,
maar God voedt op
groote opvoedingswerk van den levenden
dat
in
orde
school beperkt
Neen
er indrijven. is
slechts een kleine schakel
lijkheden
alle
Alsof een deugd zich
telyke deugden".
,
zekere bepaalde hebbe-
menschenkinderen
alles omvat werken
weet uit te
Maar Gods
eigen te maken.
kind
het
is
weinig tot de
zoo
en nog wel zooveel door
,
het zitten op de
door
als
,
God
schoolbank.
Want
zie
,
geheel afgezien van de zaligheid der
behagen, dat
ook reeds in
er toch
dit leven
menschen kome en
schelijkheid over de saamleving der
gevormd worde, daar niet aan
,
wèg
En
Hij
het,
een
het Gods wel-
is
er een levenskriug
eerzame existentie mogelijk
zooals
Deed God
is.
Calvijn zoo
volkomen naar waarheid heeft
onder de menschen worden en
alle
eerbaar-
zijn.
overmits dat nu niet zoo
mag
,
en het Gods believen
ontaarde en verbasterde menschen toch tot een
maatschappij en
»
neigingen
»
inplanten
,
die ze
d.
w.
z.
is
,
die innerlijk
eenigszins menschelijke"
eerbaar saamleven in geordende
moest Hij die menschen wel opvoeden, en
,
de menschen maar huishouden naar eigen aan-
»een beestenboel"
gezegd, heid
liet
dan zou
drift,
waarin
ziel
een zeker vernis van men-
staten"
te
brengen,
hebbelijkheden, gewoonten
van nature niet hebben en waar hun
zondig hart zoo lynrecht tegen indruischt.
Om
dat doel
nu
te
bereiken, gebruikt
God
als
instrument vooral het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1880
Abraham Kuyper Collection | 80 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1880
Abraham Kuyper Collection | 80 Pagina's