De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 27
rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.
27
De
eerste gemeente, zegt
Woord,
Een
a
q u
t
ergo
i
men, ontving het leven zonder bet geschreven
bestaat bet buiten de Schriftuur ook voor ons
daarom gewraakt
beshiit, dat
dient, overmits de
'^").
embryonische toe-
stand juist hierin specifiek van den exuterinalen verschilt, dat bet embryo rechtstreeks het voedend moederbloed in zich trekt, terwijl de volwassen
Een
persoon zich het voedsel zelf moet bereiden.
onderscheid,
specifiek
lïctwelk zich ook aldus laat formuleeren, dat de inspiratie p r o d u c e e r d
de
terwijl
illuminatie
de gemeente
produceeren
we
dus
reproduceer en kan;
slechts
kan
niet
buiten
beeld in
een
Schriftuur
trekken voor
zuivere
zich
ja door de poriën van de huid het ozon uit den
gen, en zoo ook de gemeente des
Heeren
haar
door
Woord Gods
naam van
ozon met den
hongerige u aan zou grijnzen, dien ge, als
elk
Mijn
zelf
Heer
zelf,
er
bij,
ons
de
geestelijke
u naliep
om
waarlijk
brood, den
gebreke
in
blijft te
verkla-
'*^).
dat de apostelen des Heeren, wij voegen
erkent,
inspiratie der Ethischen,
de
niet
hebben beaamd
bepleitte,
dit
stillen.
maar
schittert,
moet
ze verklaren
Immers Rothe
geestelijke poriën
we
dat de ethische richting aldus een theorie
is,
wel verleidelijk
die
wat
ren,
opmerking
derde
uitstalt,
hij
en oor,
kan drin-
in
te bestempelen, zoo
geeuwhonger met atmosferische ozon wondt
re-
te
Al ontkennen en neus
dampkring
drinkt uit den geestelijken dampkring, toch weigeren
het
ze
vindt.
mond
dat in de volwassen persoon door
niet,
waarom
reden
waarin
,
e,
maar de door
Hij geeft toe, dat de gemeente aller
*-),
eeuwen, onder Oud en Nieuw Verbond, niet een opdoemen der waarheid uit het
onbewuste ethisch leven, maar wel terdege
van bewuste waarheid geloovige
de
door
maar
zijne,
dus
geeft
toe,
komt, doch indragen.
Christen
de
om
levensbodem
is
ethischen
1 i
ng
dat hetgeen
^^).
Hij
tot de ethischen
theorie in den voorhof der Schrift
deze
ook niets verklaard, en slechts
er
is
iets naast het te verklaren object neergelegd. Als
kan
komen
te
verklaren,
laatste
laag
opmerking dan
toch
geen ethischen
tot
óf
is,
een
hun
dit
ééne
theorie voor on-
Jesaia, juist één der hoogste
een
zeer
staand impostenr
eindelijk
XV uit
van
om
te staan,
erger nog,
verkleinen
te
praemissen
(5f,
cijfer
de ethischen reeds door
Zoodat
opdoemen.
trekker of geestelijk zeer
gebrekkige
met deze theorie
Schrift
het duidelijk, dat dit
openbaringsorganen,
Mijn
meêdee ook,
het pieuse lezen van de Schrift, niet
bij
dan, ieder tast het,
voor de pijnlijke keus
genoegzaam
een toe
;
een voorbeeld uit honderd te nemen, aan Hizkia nog vijftien jaren
levens aanzegt,
feit
de
niet
een nieuw denkbeeldig Jesaia,
heeft
alleen door de orthodoxe theorie, Avordt gedekt
dat
dat
Maar
gevoelt
geleerd
dat
onethisch horoscoop^*).
de ethischen,
bruikbare
conclusie
om
uit
zoo
te trekken,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's
![De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 27](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/de-hedendaagsche-schriftcritiek-in-haar-bedenkelijke-strekking-voor-des-levenden-gods/1881/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's