De Drie Formulieren van Eenigheid - pagina 100
ÖZ
LEERREGELS.
Wel
IV.
waar, dat na den val
is
nog overgebleven de
tucht
zóó
ver
Hem
bekeeren,
dat
hij
gebruikt;
recht
niet
licht
onderscheid tusschen hetgeen eerlijk en
geheel
op verscheidene
houdt,
hetv^^elk
de deugd en uiterlijke
tot
het van daar, dat de mensch door dit licht der
is
komen
natuur zoude kunnen tot
het
en ook betoont eenige betrachting
is,
maar
:
van
den mensch eenig licht der nature
in
behoudt eenige kennisse van God, van
vi^aardoor hij
dingen,
natuurlijke
oneerlijk
is,
ook
in natuurlijke en
veel
ja,
vs^ijze
dewijl
de zaligmakende kennisse van God en zich
tot
bezoedelt en in ongerechtigheid zoo wordt
doet,
hij
burgerlijke zaken dit
meer hetzelve, hoedanig het ook
hem
alle
te
zij,
onder
onschuld voor
God
benomen. V.
Gelijk
met het
het
Wet
dezen toe met de bijzonderlijk
gegeven
licht der
natuur toegaat, zoo gaat het ook in
der Tien geboden, van
want nademaal
:
zij
God door Mozes den Joden
de
grootheid
der zonde wel
ontdekt en den mensch meer en meer van zijne schuld overtuigt, doch het
middel daartegen niet aanwijst, noch eenige krachten toebrengt ellendigheid
geworden
te
kunnen geraken, en dat
zijnde,
zij
den overtreder onder den vloek blijven
mensch daardoor de zaligmakende genade
God door de kracht
God behaagd
Testament
woord of de
het Evangelie van den Messias, waardoor
is
menscheu zoo
in het
openbaard
;
weggenomen van
worden
God
in het
welke
heeft Hij haar aan
zijnde)
verscheidene
in de waardigheid
of in het beter gebruik
van het
welbehagen en de onverdiende ja,
als
Nieuwe
(liet
Oude Testament onderscheid der
meer menschen ge-
de oorzaak niet moet
uitdeelingen
van het ééne volk meer dan het andere,
licht der natuur,
liefde Gods,
maar
waarom ook
in het
gansch vrije
diegenen, wien buiten,
tegen alle verdiensten zoo groot eene genade geschiedt, haar met een
nederig
en
dankbaar
hart
moeten erkennen, maar
deze genade niet geschiedt, moeten rechtvaardigheid selijk
van
zij
in de anderen,
wien
met den Apostel de strengigheid en
Gods oordeelen aanbidden en
die
geenszins curieu-
onderzoeken.
VIII.
worden in
Oude
maken.
VII. Deze verborgenheid van zijnen wil heeft
gesteld
zoo kan de
doen kan, dat
aan weinigen ontdekt, doch in het Nieuwe Testament volkeren nu
laat,
Wet
heeft de geloovige
zalig te
deze
des Heiligen Geestes, en door het
bediening der verzoening, welke het
uit
niet verkrijgen.
VI. Hetgene dan noch het licht der natuur, noch de
doet
om
alzoo door het vleesch krank
zijn
Doch zoo
velen als er door het Evangelie geroepen worden, die
Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot
ernstigl ijk geroepen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 136 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 136 Pagina's