Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 26
WAAROM NU EEN EIGEN
12
INRICHTING.
Ze was toevertrouwd aan een enkelen
karakter.
nomen nog aan enkele familiën, en vleeschelijke
aanhoorigheid
tot
s t
a m, strenger ee-
niet geestelijke voorkeur,
maar
deze familie of dezen stam gaf recht
op ordening. Daarentegen, na uitsterving van het apostolaat, w ere Idkerk geworden, legt de kerk deze nationale beperktheid af, vertoont zuiverder dan dusver haar geestelijk gelaat, en kan dus ook haar diensten niet langer binden aan afstamming en gemeenschap des
bloeds. Hieruit ontstaat vanzelf en gelijdelijk voor de kerk de drang
eigene organisatie.
Onder
volks organisme zelfwas
Israël
behoefde
destijds tevens
dit niet,
tot
want het
de organisatie der kerk.
Volk en kerk was één, gelijk het nog onvoldragen, ongeboren wicht nog één is met den moederschoot, waarin het gekoesterd wordt en rust.
Met het wegvallen van Israël daarentegen en het vervallen van zijn geheel eenige beteekenis voor de kerk wordt dit geheel anders. Niet bestemd den,
om
een Griekschc of Egyptische of Romeinsche kerk te worte groeien als we reld ke rk kan de kerk van Chris-
maar om op
tus voor haar verlies
van de organische kracht die in Israëls volksbestaan school, geen vergoeding vinden door zich te klemmen in de
banden van Griekenland of Syrië, Egypte of het RomeinVeeleer moet ze, om haar roeping te kunnen vervullen, tegen het gevaar van zulk een opsluiting in een onnatuurlijk keurslijf op haar hoede zijn, en voor haar zelfstandigheid waken. Dit nu kan ze alleen door organisatie op eigen fundament, onafhankelijk van de organisatie der volkeren. Israël was op de kerk aangelegd, voor de kerk geschapen, en uit dien hoofde kon Israëls volksbestaan een passenden vorm opleveren voor het kerkelijk leven in zijn voorbereidenden toestand. Maar dit was bij Israël geheel exceptioneel. Bij andere volken gaat dit niet door. Geen enkel ander volk is op de kerk in dien zin aangelegd noch in die volstrekte ordineering voor de kerk gpschapen. Onnatuurlijk, niet passend en met den aard der zaak in strijd zou dus elk pogen zijn, om een ander volksorganisme aan de kerk, als voor haar bestemd, te willen opdringen. Ze heeft ^i^^w keuze maar moet zich zelve organiseeren. Niet op een wijs als Israël georganiseerd was, noch ook als copie van het model der volksorganismen, maar naar eigen aard, overeenkomstig den eisch van haar eigen leven. Eerst zoo komt de groot e verborgenheid waarvan de heilige apostel Paulus gewaagt, tot nationale
sche
rijk.
haar recht.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's
![Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 26](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/tractaat-van-de-reformatie-der-kerken/1884/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's