Ijzer en leem - pagina 25
rede ter inleiding op het gebed voor de eenige hoogeschool hier te lande, die op Gods woord gegrond staat ...
.
23 ziet ze
geen kans
om
door
wadenile
desnoods
met geweld, en
een
aan die naar (ioih wil gevestigde orde
menschenbloed,
van
stroom
van zaken een
einde te maken, of ze tast ijlings toe, keert de fun-
damenten om,
dwingt
het
voor
de
in
Maar
plaats.
is
liaar
dr door haar aamjOilrldi'
lutie
veel
sehriklijker
ceiiiiiaal
diil
iiiachicii,
tyrannic
«loit
haar leidend motief, en wel verre van de
eisch der consciëntie zetten,
maar
En
het
in
al
consciëntie op n wierd heeft,
over
mensch.
Met
juist
vrijwillige
komt én
in het
menschenhart én
uitgeoefend, nu, nadat
worde
geoefend
n
men God
een gewelddadigen
door
geest, die het Protestantisme
onderwerping aan God zoekt, heeft de Revolutie
Ze
ver]ilaatst slechts het
mensch
heerscbzieken
een
uiting der geesten te
kerk, altcos hierop neer, niet dat
de vrijmaking van den
dus niets te maken.
naar
vrije
worde, maar dat de al'solute macht die anders door
vrij
God
in
de slechtste despoten.
verzet leycn haar geldt voor scheunisse van majesteit. bedrijf der Revolutie,
een mensch
onttroond
rcgcereii
met geweld den noodkreet van het hart en den ten onder. Zij mocht zich wel tegen God ver-
de maatschappij én in staat en
in de
griiikt, en
dau oefent diezelfde Ivuvo-
n,
dan
uit
te loo-
van zaken
orde
dan haar levensbeginsel, het algemeen belang
wordt
dulden, houdt ze dan
averechts
)i((ar licar icil (/rvrsllddr
alsnn
Staatsalmacht
om
levens,
des
rad
pen, en stelt er alsdan een
toe
en
,
machtpunt, van God voorts
pleegt
absoluut
Despotisme. Schier zich die
even sterk poogt de invloed van het Roonisrhr beginsel
doen gelden.
te
moge
Ik
bedoel nu niet in
ik ditmaal rusten laten; neen,
maar
kerken, die onder Godes geheugen hier
te
Romes
eigen kringen
;
in diezelfde gereformeerde'
lande eens zoo wonderbaar
zuiver in het bloed der martelaren zijn gesticht. Zie maar, hoe weer
evenals
in
overdreven zichzelf
raenschelijke reglementen en ordonnantiën
Romes dagen
zich verheffen tegen het
Piëtisme
Woord van
weer
de
God. Merk slechts op, hoe een
werkheiligheid
in
eere
brengt; een
misleidend Perfectionisme aan „moderne heiligen" nieuwen
kans biedt; en een afgedoold Mysticisme weer verleidt tot ziekelijk dwepen. Maar bovenal, let op het hoofdgeschil, dat in de dagen der Reformatie tusschen de Calvinisten en Romanisten
Want wat was opgedoken
vraag,
dit?
Wat
anders,
M.
is
uitgestreden.
H., dan juist de
nu weer
of de Orf/animlir voor de Ilrlijdniia, dan wel de
Belijdenis voor de Oryanisalie der
kerken zou wijken. In Romes be-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1885
Abraham Kuyper Collection | 36 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1885
Abraham Kuyper Collection | 36 Pagina's