GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 588

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 588

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

582 de meuschen die der engelen overstemmen en zal de heerlijkheid der menschen boven die der engelen uitblinken; want den menschen is uit genade de overwinning en de heerlijkheid aangebracht door Hem, dien de engelen in de menscheals hun Verlosser en hun Koning begroeten. lijke natuur o, Heerlijk uitzicht voor dat uitverkoren geslacht der menwier eeuwige glorie zelfs boven de engelen uit schen ,

genade door onzen gezegenden Immanuel verworven zwaar, hoe bang, hoe hachelijk ook de stryd tegen Satan en zijne machten hier op aard moge wezen, is de die den duivel verwonnen heeft door Hem alleen eeuwige zege voor Gods uitverkorenen gewis. Van die eeuwige zege willen wij gewagen in ons psalmgezang, door aan te heffen Ps. 89 8. vrije

Hoe

is.

,

,

:

Gij toch, Gij zijt

Uw

vrije

hun roem, de kracht van hunne kracht;

gunst alleen wordt

d'

eere toegebracht!

Wij steken 't hoofd omhoog, en zullen d' eerkroon dragen Door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen; Want God is ons ten schild in 't strijdperk van dit leven,

En onze Koning

is

van

Isrels

God gegeven.

Als wij de drie verzoekingen van Satan, den Heere Jezus aangedaan, aandachtig overwegen, vinden wy daarin juist die drievoudige strijdmacht, waartegen de Christen heeft te kampen, namelijk de macht van den Satan, van de wereld en van het eigen vleesch. Dit schijnt ons, oppervlakkig beschouwd, vreemd toe, omdat de gansche verzoeking van Satan uitgaat. Maar juist in de verzoeking van den Heere -Jezus wordt ons de sleutel tot verklaring van elke verzoeking gegeven. ledere verzoeking gaat uit van Satan, die meer onmiddellijk of middellijk op den mensch werkt, welke in zgn macht besloten ligt. Is de menschelijke geest meer onmiddellijk in Satans macht besloten, die daarin op verborgen wyze werkt, het vleesch is de verdorven zetel en het werktuig van den verdorven en aan Satans heerschappij onderworpen geest; de wereld is het geheel van het verdorven menschengeslacht, waarvan Satan overste en gebieder is. Dit vleesch en die wereld nu zyn de middellijke werktuigen in Satans macht, om den menschelijken geest

te

king

des

Om

die beiderlei werverleiden en te beheerschen. Satans te vernietigen, heeft de Heere Jezus zoowel

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 588

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's