Het keerpunt in de jongste geschiedenis van kerk en staat - pagina 240
de eerste bladzijde der tweede afscheiding
DE ONDERNOMEN VELDTOCHT.
222
Konings leus: „Je maintiendrai
niet alleen des
Is
't
hart van eiken Nederlander, zijn
het
begint
afkomst waardig; moet het
leeft in
dan
zijn,
den tachtigjarigen oorlog opnieuw. Wij dulden nu eenmaal geen van de ware al doen zij zich, evenals hij, voor als de beschermers
hij
Filipsen,
Ook
en als de godzaligste lieden der wereld.
religie,
de
Die leus
!"
schade,
dan dat
Nederlanders,
wij,
zouden staan
schouder
weten
genoeg van
wij
door Datheen en Herabyze, door Joris en Jantje veroorzaakt, gelijksoortige verschijnselen, niet schouder
bij
ter
aan
bescherming van vrijheid en orde, waarheid en
gerechtigheid.
Arme
nog
vrienden, die
meent, dat de Amsterdamsche beroerten de
altijd
Dortsche geloofsbelijdenis bedoelden. Zelf volstrekt niet Gerefor-
vrijheid der
meerd, zou slaan, die,
met de Formulieren van Eenigheid een
dood-
iegelijk
men
echter
hoe
goed Gereformeerd ook, den „Souvereinen" en éénhoofdigen
Kerkeraad eenigermate dorst
De Wanorde was leven treden;
te weerstaan.
reglement gebracht, en de Anarchie moest in het
in
chaos, o nder voorwendsel dat
men maakte een
men een kosmos
voortbracht; de aanbeveling en de invoering van de Dortsche Kerkenorde, wil^zonder het gezag der Christelï/Jce Overheid," was het uitroepen van de lekeur
desgenen, die de sterkste longen en de krachtigste vuisten bezit en
gebruikt,
de
terugkeer
naar
den toestand der aanvankelijk protesteerende
naar de gruwelen van Munster, naar de beeldenbreking die het dood-
Kerk vonnis
over
alle
Nederlanders in de pen gaf, naar
—
datgeen, waartegen
de laatste zoowel als de eerste Synode onzer Vaderen de noodige maatregelen vaststelde.
Grooter
mystificatie
niet gezien
:
men
deformeert.
dom
verloochent, hetwelk
ook
hier
want dan
zij
is
dan ook sedert de dagen der
noemt zich gereformeerd, en roemt er op
men
deformeerd, en
is
hij
Treurig
allen, die
wat ze doen
niet^
men
belijdt en predikt volgens Zijnen
de bede des Heilands toepasselijk
weten
;
!"
Maar
die
inderdaad veel weten, die aller
is
echter
:
hunne personen
als
buigen, aanmerken,
zelven
Hem,
in
die het beter weten
zij
ellende
die zich
eene zonde tegen
Wiens naam
wij
onze knieën
— die mannen zijn veel schuldiger. Zij hebben de historische
waarheid in leugen, en de heerlijkheid van het vleesch geworden de
maar
wegen, die zich de gehoor-
vereenzelvigen, zoodat
eene zonde tegen
;
„Vader, vergeef het hun,
mannen, ziel
naam
zame kinderen Gods en de getrouwe dienaren des Heeren noemen, met den Heere Jezus
Ge-
dat menigeen het Christen-
het,
is
eerste Afscheiding
van een
verderfelijk
Woord
mensch veranderd. Nederland, de
in
wereld,
werd met onwaarheden overgoten en het schepsel werd gediend boven den
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887
Abraham Kuyper Collection | 436 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887
Abraham Kuyper Collection | 436 Pagina's