GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 448

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 448

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

!

!

442

Hem verkondigd: de doeken, in

«Dit zal u het teeken zijn: Immanuel in de kribbe!" Voorwaar, meer dan alle wonderen mag dit teeken een wonder heeten En toch, ook dit wonderteeken vindt grond en verklaring in Hem, wiens naam n Wonderlijk" is God, geopenbaard

:

het vleesch. Hij kwam niet slechts, om het leven te brengen, maar ook om voor zich den dood te ontvangen. Hij, Immanuel, God met ons, kwam als de Zaligmaker, de Christus. Hij kwam als de Middelaar, om voor de zijnen den doodsbeker ledig te drinken. Niet slechts om op deze gevloekte aarde den zegen te brengen maar om voor zichzelven den vloek te nemen. Niet slechts om tegen den stroom van zonde en ellende en dood, een stroom van genade en heil en leven te doen ingaan maar ook om in ruil daarvoor den stroom van jammer en schande en vloek in zich op te vangen: nhet Lam Gods, dat de zonde der wereld draagt." De Heere heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanloopen Maar niet o. Het t e e k e n van Immanuel is het wonder. slechts het wonder van den glans der heerlijkheid Gods, die Hij op aarde brengt, ook het wonder der vernedering, in

;

;

deel op aarde moet zijn. Waarlijk, dit is het teeken.

die

zijn

Daar kan van God, den Rechtvaardige en Heilige, geen wonder, geen zegen uitgaan in het geslacht der menschen, geen stroom van heil uitgaan tegen den stroom der ellende en des doods in; alsof de Heere zelf den vloek, dien Hy uitsprak, keerde en ophief. Hij is waarachtig en getrouw in zijne oordeelen. Daarom moest de zonde heerschen tot den dood. Maar Immanuel, God in het vleesch, brengt het wonder des heils dan ook in den weg van gerechtigheid en ontferming tevens. Hij ving in zichzelven de zonde en den dood op en deed die voor zijn volk in zichzelven wegzinken in zijn dood ten onder gaan, als en in dezen weg der in het offer van oneindige waardij; verzoening vonden de eeuwige barmhartigheden een baan om uit te breken, en uit te storten in de woestijn rivieren van heil, leven en zaligheid. ;

teeken van Immanuel is daarom niet slechts, dat voor de zijnen den engelenglans werpt over de f neerligt, in z e velden van Efratha, — maar ook, dat H Het

Hij

ij

doeken gewonden,

in

1

de kribbe. een wonder, een van de stralen, die ons

Ook dit teeken is oog tot de Zon moeten trekken. Als Middelaar Gods en der menschen gaat van Jezus Chris-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 448

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's