Het werk van den Heiligen Geest - pagina 31
Het werk van den Heiligen Geest voor de kerk in haar geheel.
XXV
VOORREDE.
Gods over onze zonde,
het begrip van schuld het souvereiue oordeel
hiermee
valt gij er
toe,
om
om
een loutere denking in de gedachte Gods, Cartesiaansch,
in
ge neemt ze
óf wel,
maar
reëel,
ver-
óf de realiteit der zonde te vernietigen, en ze
heft het oordeel
te zetten
Gods over de zonde
;
o\)
en vernietigt zijn Godzijn voor ons. Bijaldien aan den Christus
Ten %evende. de
van Adam, dan
erfschuld
toegerekend evenals aan ons
is
Christus gekomen, niet
is
des zondigen vleesches", maar in het zondige vleesch
»m
zelf,
de gelijkheid
en heeft Paulus
ons misleid. Bijaldien aan den Christus
Teil achUte.
de erfschuld van Adam, dan
zonde zich
maar dan
gemaakt",
is
was
met den vloek beladen. Dan lag
wijzelven,
stellen,
vloek dan
van
niet
bron, waaruit
maar kreeg dien
ons,
Dan
op
»tot
heeft Hij
Hij, evenals
Hem
én op ons,
niet verlossen. Hij
nam
dien
Diei ons, evenals wij, uit dezelfde
ons was toegekomen.
hij
Bijaldien
Te)i negende.
voor ons
maar was
die vloek
kon xijn dragen van den vloek ons dus
en
God
Hij zonde in zichzelven.
voor ons in onze plaats kunnen
niet
toegerekend evenals aan ons
is
de Christus niet door
de
Christus
erfschuld van
Adam
zich toegere-
kend zag en toch bestaan kon voor den hoogen God, zoodat de bron der zonde
niet
Hem
in
noodig gehad, noch
had God reeds nog
ze
in
in ons bij
doorwerkte, dan had
God
de Heere geen Middelaar
een Middelaar behoeven te bezitten. Immers, dan
wij
Seth deze bron der zonde kunnen stuiten
;
dan kon
God
de geboorte van elk kind stuiten; de erfschuld behoeft
erfzonde met zich te brengen; en heel het werk der verlossing
dan geen
wordt overtollig en doelloos.
Ten aan
toegerekend
ons
derstelt,
dat
voor wien
hij
—
is
karakter
borgtochtelijk
uit
Christus
Adam
de schuld van Dr. Böhl
en dat toch leert
—
,
dan
evenals valt alle
het lijden Christi weg. Immers, borgtocht on-
zelf niet schuldig is datgene, hetwelk de persoon,
borg
de
den
aan
Bijaldien
tiende.
borgtocht
stelt,
wel schuldig
is,
en dat alsnu de niet- schuldige
de schuld van de n schuldige betaalt. Is daarentegen aan den Christus dezelfde schuld toekomende, die ons allen door de erfschuld
is
toegekomen, dan is Hijzelf
schuldig wat Hij betaalt en kan Hij voor ons, schuldenaren, niet intreden.
Ten
elfde. Bijaldien
Adam
schuld van
heeft doorleefd, alle
kwaad,
is
de Christus, omdat aan
Hem,
evenals aan ons, de
erf-
toegerekend, in de dagen zijns vleesches een toestand
waarin Hij onbekwaam was tot eenig goed en geneigd tot
zoodat Hij omwandelde
genegenheden tegen
God
in duisternis
en in den wil en in de
overstond; dan volgt hieruit van tweeën één: óf
dat dit alles ook in ons xondcr zonde beslaan kan, óf wel, dat Hij zondaar
wordt met
ons.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's
![Het werk van den Heiligen Geest - pagina 31](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/het-werk-van-den-heiligen-geest/1888/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's