GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 76

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 76

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

7G niet Wf?, dal Kant liieniiei"' aan eiken kring rieii moed liergaf. om desnoods de rollen om Ie keeien, en te /.eggen: „Uw bewustzijn is abnoiniaal ontwikkeld; met den inhoud van ons bewustzijn gaan we veiliger." /oo komt allengs het Ghiist<'lijk bewustzijn tegenover het II u ma n ei tsbewustzijn te staan. De wet der „Wesensgleichheit'' ging niet door. Er schenen tweei'rlei soort van wezens te zyn. en de vraag wierd maar, hoe dit schijnbaar bestaan van tweeërlei soort nt'cnil

i

t

subjecten

te verklai-en viel. Daarop antwoordde men van rationalistische zijde door óns dweepzucht en obscurantisme te verwijten: maar antwoorden wij op onze beurt door te ^\ ijzen op de „verduistering van hel verstand"", tengevolge van de zoude, en de „verlichting van hel verstand"' door Woord en Geest.

Wel

'•')

schijnt

hel anders, en houden dan iemand aan alle pliilosoi)hie hal." ZieJ. TuiKÖFTKR. Darstellutig und

Hitsciil's

juist sterker

Ritschl. Bonn

volgelingen

staande,

dal

hij

„Thor und Thür verschlossen Beurtheilung der Tlieol. All.r.

maar

ik kan hier niet anders dan zelfbedrog in zien. een proces, dat eens op het Godsrijk uit moet loopen. en wat in dit proces breuke schijnt te slaan door gescliiedenis van zoudeschuld eu verzoening is hem toch eigenlijk slechts een in het gemoed doorleefde en dus

1887. p. 9;

hem

ook by

Feitelijk is toch

alles

gedroomde geschiedenis, maar zonder kosmische dan Schleiermacher door hel uitbannen van de Dogmatiek en zijn pullen enkel uit de

realiteit.

Ritschl staat zuiverder

philosoph ische Lehnsatze Alvorens

uit

de de uitlegging dier Schrift los van haar historische ontwikkeling en hangt ze op aan Ritschls subjectief, puur philosophisch, uitgangspunt. Ritschl's Theologie zou ik helst de Theologie van het „zelfbedrog"" noemen; voor de eenvoudige geloovigen is ze de Theologie der misleiding. Schrift

maakt

gaal putten,

Schrift.

hij

echter

uil

hij

") Bedoeld is. dal alle reformatoiische Kerken en Reformatoren, zonder verder betoog of beroep op een objectieven steun van builen, hun Ghristelijke overtuiging met een: Wij gel o o ven en wij belijden, voor de wereld hebben uitgesproken.

ook van het principium Veritalis: de Heilige Schrift. Er kan buigenoeg op gewezen worden, wat uitstekende kracht liet kunstleven bezit, om de tyrannie van het Intellectualisme te breken. Een iegelijk die zin voor het schoone bezit, erkent het bestaan van nog een andere wereld, dan in het spinDit geldt

tendien

web

niet

eigen

zijner

En

begrippen.

dit,

of de aestlielici het bedoelen of niet,

komt

altoos aan de Religie ten goode.

De

•')

leer

der „algemcene

godgeleerdheid,"' in

rechtstreeks voort

Niet enkel die dit

zijn

in'et

op haar wjjs ")

Tai.nk,

;,D"ailleurs Ie <le

het

de

uit

oji

belijdejiis

die,

samenhangende met de

„natuurlijke

breede plaats beslaat, vloeit van Gods hooge en vrijmachtige souvereiniteit. leerstelsel

zoo

wereld moet Hem eere geven. Edoch de wereld, de manier der kerk, ontving de „algemeene genade" om hel

Kerk,

kan

genade"',

Galvinislisch

heel de

doen.

te

Fhilosophie de Farl dans Galvinisme qui

travailleurs

économes

T.MNE

et

les Rays-Bas, Paris, 18ÜÜ p. iGiyo: des temples, en dans ce petiple sérieux, on ne trouve point la représentalion seigneu-

règne

les

exclut

].•")(;: „E(..y (In^s ( les Rouiaiiis n'avaienl de riiomme et de la vie, que les pousses les plus droites et les plus hantes. la fleur saine qui s"épanouit dans la lumière; il (Rembrandt) en a vu la sondie, tout ce ipii rampe et moisil dans Tombii'. les avortons (h'forniés et raboiigris, Ie peuple obscur <\r^ pauvres, la juiverie d" A nist e rd a ni, la populace fangeuse et soiiffrante d" u n e grande ville el dun mauvais climal.

riale"".

c'innu

Gf.

o

1.

1».

(

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 76

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's