Het werk van den Heiligen Geest - pagina 179
Het werk van den Heiligen Geest voor de kerk in haar geheel.
DE HEnJ:GE GEEST IN HET LIJDEN VAN zonder
inwerking
van
Geest deze inwerking stand
tot
brengen,
den
roepen van den Psalmist:
God, en uw wet
De Zoon
Messias.
God
natnur niet zou hebben kunnen
de Zoon dit gewild en begeerd had. Het
om uwen
hch vermaak
»//,:
mijn binnenste"!
in
is
Heiligen Geest; en wederom, dat de Heilige
in zijn menschelijke
tenzij
is
wil te doen, o mijn
dan het roepen van den
niets
wilde alzoo zichzelven vernietigen, dat zijn menschelijke
natuur onder den eeuwigen dood kon doorgaan en opdat ;
ving Hij in haar op
Aldus
zoo
met Calvijns de
wat aanleiding voor Beza en Gomarus
tevens,
gaf,
om
uitlegging niet geheel voldaan te zijn. Bij Calvijn bleef het
werking van
den Heiligen Geest, maar buiten de godheid des Zoons
En daarom nu
omgaande.
zou kunnen,
wij
men dan
ziet
dit
zij
de mogendheid van den Heiligen Geest.
al
dan de Zoon »door den eeuwigen Geest" zichzelven opgeden levenden God dienen zouden, gelijk Paulus zegt, en
heeft
opdat
offerd,
141
.MESSIAS.
gevoelden Beza en Gomarus, dat er
iets
aan
haperde. Immers, de Zoon heeft zichzelven vernietigd, gehoorzaam geworden
en
zijnde,
nu
indien
al
het werk hier alleen een werk van den Heiligen
Geest was, dan wierd hiermede
Om
nu
dit
meenden
nu,
worden,
te
verstaan
en
aannemelijk
omgekeerd
dat
onder
dat
naar
feitelijk
voorkomen, vielen
te
zijn
zij
het werk van den
Zoon
vernietigd.
in een tegenovergesteld uiterste en
de Heilige Geest er buiten diende gesloten
eeuwigen
»den
goddelijke
natuur.
Geest"
Eene
de Zoon zelf ware te
verklaring, die
daarom
overmits de goddelijke natuur des Zoons nergens
is,
niet
als »geest"
wordt aangeduid.
Toch gingen ze ning
van
deze
niet
twee
geheel
feil,
en gelijk we zagen, moest de verzoe-
meeningen daarin gezocht, dat gelet worde
strijdige
op het verschil tusschen den Heiligen Geest, die natuur in
zich
nu
de
bestaat,
ontzaglijke,
door
zijn
godheid
natuur
onze
dood bekwaamd
door ons
hem
tot stand
kwam
Niet
eerst
verre
zijn
menschelijke natuur tot die vereen-
deelen,
bezielt,
door de werking van den eeuwigen Geest.
dus
op den Pinksterdag schuift de Heilige Geest
Geest
is
diezelfde
menschelijke
openbaringswerk lige
in deze
eerbiedig nagezegd, dat de zelfofferande van den Middelaar
maar
onze
den Heiligen Geest
tebovengaande worsteling met den eeuwi-
daarom wordt door den apostel beleden en
heeft,
king in het verlossingswerk te
persoon buiten onze
opneemt en met haar eigen inwerking vereenzelvigt. En overmits
Zoon
zelving van haar werking met de werking van
gen
als
en die irerliing van den Heiligen Geest, die onze natuur
in,
Heilige
natuur
in Israël en
het, die
om
zijn
wer-
de verworven heilvrucht aan de kerk uit Geest, die alle leven in de schepping
ophoudt en
bekwaam maakt,
en het
de profeten tot stand bracht, diezelfde Hei-
ook het lichaam van den Christus toebereidde,
zijn
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's