GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Eer is teer - pagina 19

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eer is teer - pagina 19

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

15 't

geenen anderen vijand, geenen vervolger dan U te duchten scheen, dan

Protestantendom had

Uwe

kerk geen openbaren bestrijder, geen die u

Twee eeuwen

Ons.

zijn

voorbijgegaan; wederzijdsche drift

bekoeld;

is

roeklooze en voorlxarige toepassingen van gewijde plaatsen door God met den nevel eener verborgenheid omhuld, die alleen de gebeurtenissen

kunnen en mogen opklaren, heeft de tijd- zelf gelogenstraft, en wij doen ieder dag nieuwe stappen ter nadering van nog verdere opheldering der duisterheden in een Boek, dat in onze dagen eerst begonnen heeft zich \'oor hem, die de teekenen der tijden gadeslaat, als ware 't, te openen. Een gemeene vijand is van alle kanten tegen het Christendom opgestaan, en het is eene gemeene zaak geworden, hem weer te bieden, 't Afschuwelijk Deismus, in uwe gemeenschap als in de onze, opgestaan, verheft zijnen kop onbeschaamd, gewapend met drogredenen, spotternijen, onbezuisden moedwil, en toomlooze dweepzucht. Gelijkelijk moeten wij wederzijds met afschrik van 't Heidensche monster vervuld zijn, dat niets minder bedoelt, dan heel de aarde onder zijn juk te brengen, en alles wat Godsdienst heet uit te roeien."

En mocht

Gij

hieruit

dingh Tliijm giste dan,

iiicr

soms vermoeden, dat

Bilderdijk, naar Albcr-

dan wel krypto-Roomsch

^),

zal

geweest

lees

zijn,

hoe kloek en onversaagd diezelfde Bilderdijk, waar het

Roomsche

de

')

zonder verbloeming uitspreekt:

dx^'aallcer geldt, zich

»Het zij eens als gij zegt (en ik hoop, naar overtuiging verklaart,) dat uwe Kerk de zoenleer en de Godsvereering des Verlossers als het Onveranderlijk fondaiitent behoudt (hetgeen wij echter met geene aanroeping van heiligen, ware of verdichte, geene Mariadienst, geene fabelen uwer Legenden, geene menschelijk ingestelde Sacramenten, geene missen die

Heilige

liet

Avondmaal

in

dachte verzoening- of

weten

heiligingsmiddelen

minste verderft

te brengen,) ten

gij

de plaats gesteld hebt, en geene nieuwe gij

en

dergelijke

meer,

aan

uitge-

overeen

het reine brood van het Euangelio

door een afschuwelijk zuurdeessem van menschenvonden. Ten minste maakt gij uwe Moeder Gods, uwe Heiligen, uwe verdichtsels, tot zoovele Heilanden en nieuwe Kuangeliën in Christus plaats en in plaats van zijn Heilig en Goddelijk woord, of vermengt het daarmee; en, gelijk wij de troostrijke belofte van de Apostelen in alle waarheid te leiden, oprechtlijk en met voller harte erkennen; gelijk wij des Heilands toezegging aan de algemeene

Kerk gedaan, van twijfel trekken,

')

-)

Aan

tot

de voleinding der eeuwen met haar te zijn, niet in wij in geweten, de uwe niet voor

zoo kunnen, zoo mogen

de Rooinsch-k'alliolykcn ihzcr dijgen

J'o/ksa/in.

voor xVcuL

Kallt.

iS6S, p. Ii6.

Leiden, iS2j, p. v.

S.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1889

Abraham Kuyper Collection | 70 Pagina's

Eer is teer - pagina 19

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1889

Abraham Kuyper Collection | 70 Pagina's