Locus de Consummatione Saeculi - pagina 590
College-dictaat van een der studenten
25g College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). iti DuitsehlaMcl met de gevolgen voor de kerk van Chi'istus in "t oog willen vatten, kunnen we niet beter doen dan uitgaan van de hiërarchische neiging in de Roomsche kerk aan de eene zijde om krachtens hiërarchiecratie van den bisschop van Rome de vorst van het land onder den Paus te stellen en aan de andere zijde van de poging van de Protestantsche vorsten vooral in Duitschland, om die verhouding om te keeren, zich zelf aan 't hoofd te stellen en kerk en geestelijkheid onder zich te plaatsen. Dit alles is revolutie en een onderste boven keeren van verhoudingen, die
de Reformatie, waar ze optrad
beide valsch
zijn.
om
kerk onder den landsvorst
te stellen openbaarde zich Engeland en door haar invloed is zij in andere landen, evenals ook in ons land, doorgedrongen. Cf. de pogingen van Oldenbarnevehl c. s. Dit is toen door het moedig optreden der Gereformeerden en door de bemoeiingen van Prins Maurits gestuit, maar altoos bleef deze neiging zich toch nog openbaren, evenals ook in 1816, toen door een machtsdaad van koning Willem I dezelfde beginselen ingevoerd werden, de vorst zich boven de kerk stelde en wetten aan de kerk voorschreef. l'*. Wil men de theocratie begrijpen en goed verstaan, dan moet men in 't oog houden dat theocratie beteeken t: de ixqxv van God, sine mediis interpositis. Dus^ waar God de Heere Zijn regiment over menschen rechtstreeks Zelf uitoefent, daar is theocratie. Zoodra daarentegen God de Heere personen daartusschen instelt, personen, op wie Hij het gezag legt, opdat Hij door 't gezag van die personen het volk regeere, gaat de theocratie weg. Wanneer we ons dezen regel en dit begrip van het woord theocratie duidelijk en helder voor oogen stellen, dan zullen we vanzelf gevoelen, hoe krankzinnig het is van theocratie te spreken, als er een koning regeert bij de Gratie Gods dan toch is er juist een tusschentredende persoon, dan regeert God niet sine mediis interpositis, maar is Zijne regeering juist mediatim, staat er een persoon tusschen God en het volk in en oefent God de Heere niet Zelf de KQccrog uit, maar door tusschenkomst van anderen. Overal nu, waar een ander tusschen-
Die neiging
vooral
in
de
Duitschland
en
;
beide
treedt,
hehecrscJie,
op
valt
tvien
God gezag
de theocratie
tveg.
gelegd
heeft,
opdat
Hij door
hem
Theocratie bestaat alleen daar, waar
het
volk
God
zelf
handen neemt en Zelf regeert. De uitdrukking „theocratie" is ontleend aan het geschrift van Flavius Josephus „contra Apionem" Liber II Caput XVI, waar hij 't woord het eerst gebruikt en er deze verklaring van geeft &s(bxtiv ü(txhvit(UToxQttTo<ianoS^eiii. Israël, zegt hij, noemt zijn regeering theocratie, omdat het aan God de ccQxn optreedt. Zelf de teugels
van het bewind
in
:
en de
•Aqétog overliet.
Wanneer we
nu, afgescheiden
van het begrip van Josephus, vragen, wanneer
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's